Mazda 6 - rejsebil med all inclusive

Motors vurdering
Mazda 6
- Udstyrsniveau
- Adaptiv fartpilot
- Køreegenskaber
- Reelt ikke trykskærm
- Kameraopløsning
- Begrænset tilkøb af udstyr
Fabriksdata
-
Motor2.2 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning133 g/km
-
Effekt184 hk
-
Moment445 Nm
-
Topfart220 km/t.
-
Acc. (0-100)9,0 sek.
-
Køreklar vægt1.636 kg
-
Maks. påhængsvægt1.600 kg
-
Bagagerum522 liter
-
Akselafstand275 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)3 / 3 / 12Maks. 100.000 km
-
MålL:481 cm B:184 cm H:148 cm
Motors tal
- Målt forbrug 20 km/l
- Beregnet økonomi 4,70 kr./km
Man skal være godt vant for ikke at falde bagover af listen over standardudstyr til topudgaven, Optimum, af den faceliftede Mazda 6.
For hvor man i basismodellen bliver imponeret over LED-forlygterne, den adaptiv fartpilot, navigationssystemet, headup-displayet samt et væld af forkortelser for de medfølgende sikkerhedssystemer.
Læs også: Motors test af Mazda 6 med Visio-udstyr
Så topper topmodellen med adaptive LED-forlygter, 360 graders kamera, varme i rattet, Bose anlæg med 11 højttalere, nøglefri betjening og ventilerede lædersæder. Selv bagsæderne er der varme i! Og i tre trin!
Sidst men ikke mindst er sikkerhedssystemet opdateret, så det ikke bare advarer mod biler og cykler, der krydser bagved bilen. Det bremser også.

Få tilvalg
Dette er ikke den komplette liste over standardudstyret, men de vigtigste highlights. Og grunden til, at modellen har så meget udstyr, er, at Mazda har en filosofi med at bestemme udstyrsniveauet i bilerne. Det er lækkert at få alt det udstyr, men det begrænser også dine muligheder for at personalisere din bil.
Læs også: Motors test af VW Passat
Udover Apple CarPlay, der underligt nok ikke er standard og blot koster 3.300 kr., kan du kun vælge en lyst læderindtræk i stedet for sort eller købe en luksuspakke med brunt nappa-læder, ægte træ i kabinen og lidt andre små detaljer.
Den pakke havde testbilen, og selvom sæderne var lækre, så er spørgsmålet, om man vil ofre de 25.000 kr. Læderkvaliteten er i sig selv bedre, men ikke alle vil synes om den brune farve.

Facelift på flere fronter
Mazda 6 har netop fået et facelift, og i den forbindelse har den fået en lille opfriskning på fronten. Her giver de nye smallere LED-forlygter kombineret med en nydesignet kølergrill modellen et frejdigt look. Bagtil er forandringerne nærmest usynlige.
I kabinen er der et nyt klimaanlæg og ændret design med større og mere integrerede flader. Mazda har endda ændret designet på dørsiden, det ses sjældent på et facelift.
Læs også: Motors test af Opel Insignia - flot og sportslig
Pladsforholdene er der ikke ændret på, og det betyder, at der er rigtig god benplads både foran og bagved. Som bagsædepassager kan man også glæde sig over friskluftdyser selv på basismodellen. Udsynet i kabinen er godt, så føreren kan let og hurtigt orientere sig i trafikken.
Bagagerummet er på 522 liter, hvilket burde række for de fleste familier. Men lidt paradoksalt har flere stationcars i den mindre mellemklasse nu bagagerum på mere end 600 liter.

Sportslig familiebil
Mazda har gennem et par bilgenerationer haft fokus på køreglæde, og det er fortsat tilfældet med Mazda 6. Det er en fryd at komme bag rattet, der byder på god feedback. Det betyder, at du kan mærke, hvor meget greb der er i forhjulene. Det kan bruges til sportslig kørsel, men vigtigere er, at det giver fornemmelsen af at køre bil, og at du ikke bare lader dig transportere.
Læs også: Motors test af Volvo XC40 - årets designerbil
Affjedringen er også sportsligt afstemt, så du igen kan fornemme, hvor bilen er på vej hen. Men den er ikke mere sportslig, end at du har en god komfort.
I basismodellen er 17” alufælge standard, og her er komforten god. Men selv her i topmodellen, der kører på 19” fælge, er komforten god nok til langture. Dog oplevede vi i begge tilfælde dækstøj, når asfalten er ru.

Savner en turbolader
Hvor Mazdas benzinmotorer kører uden turbolader, så har deres dieselmotorer tryk på cylindrene. Og ser du på tallene, er det imponerende. 445 Nm skal motoren levere, og selvom den ikke føles decideret sløv, så virker den ikke så overvældende hurtig i mellemaccelerationerne.
Ny bil, men hvilken? Brug guiden på FDM biler.dk
Det understreges af accelerationen til 100 km/t, der klares på 9 sekunder rent. Hurtigt, men ikke imponerende. Dertil forekommer der en del støj under accelerationen.
Automatgearet skifter fint gear, og det går godt i spænd med den adaptive fartpilot, som virker ned til stilstand og derfor kan bruges til aflastning ved køkørsel.

Vælg all inclusive
Topudgaven af Mazda 6 har alt, hvad man umiddelbart kunne tænke sig i en firma- eller familiebil. Mazda 6 findes i tre udstyrsvarianter Vision, Premium og Optimum. Den kraftigste dieselmotor på 184 hk fås kun med Optimum-udstyret, og merprisen for de sidste 34 hk er 25.000 kr.
Læs også: Motors test af Mercedes-Benz A-klasse
Dem kan man overveje, om man ønsker at smide i ønskebrønden hos Mazda-forhandleren. Men selvom Vision og Premium-udstyrsvarianterne har et pænt udstyrsniveau, så virker all inclusive-varianten Optimum som den mest interessante udstyrsvariant.
Husk blot lige at sætte et 3.300 kr.’s kryds ud for Apple CarPlay.