Mazda CX-3 - vellykket kryds

Motors vurdering
Mazda CX-3
- Udstyr
- Motor
- Køreglæde
- Udsyn
- Bagagerum
Fabriksdata
-
Motor2.0 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning137 g/km
-
Effekt120 hk
-
Moment204 Nm
-
Topfart192 km/t.
-
Acc. (0-100)9,0 sek.
-
Maks. påhængsvægt1.200 kg
-
Bagagerum350 liter
-
Garanti (bil/lak/rust)3 / 3 / 12Højst 100.000 km
Motors tal
- Målt forbrug 18 km/l
- Beregnet økonomi 3,90 kr./km
Mazda har stort set fornyet hele sit modelprogram. Alle modeller er nu forsynet med det karakteristiske Mazda-look med den store åbne kølergrill i fronten som et væsentligt element. Indvendigt er instrumentbordet i alle modeller nu næsten identisk, men det gør ikke noget, for løsningen er gennemtænkt, og stilen flot.
Under motorhjelmen ligger Mazdas egne motorer, og her er man gået modsat alle andre og satser på relativt store 2.0-liters benzinmotorer uden turbo. De er på papiret ikke så effektive som mange af konkurrenternes, men i praksis kører de langt på literen, hvilket vi her igen fik demonstreret. Fabrikken stiller knap 17 km/l i udsigt, og vi kørte lidt over 18. Ikke dårligt!
Læs også: Motors gruppetest af 10 små SUV'er
Den nye CX-3 er et mix af flere Mazda-modeller. Den har interiør fra Mazda 2, motorer fra Mazda 3 og mulighed for firehjulstræk ligesom i CX-5.

Gå efter topmodellen
Modellen fås i tre udstyrsniveauer, men da der er tale om noget af en livsstilsbil, hvor man har bevæget sig fra de basale behov til de mere luksusorienterede forhold, giver det ikke megen mening at se nærmere på grundmodellen. I stedet vil vi stærkt anbefale topmodellen, Optimum, som koster 284.000 kr. i denne testede udgave og yderligere 25.000 kr., hvis den skal have et automatgear, som matcher bilen forbilledligt.
Til den pris får man et udstyrsniveau af den anden verden.
Til den pris får man et udstyrsniveau af den anden verden. Sikkerhedspakken er omfattende og indeholder automatisk nødbremse og linjevogter plus en hel del andre fine features. Den adaptive fartpilot holder f.eks. selv afstand til forankørende. Den fungerer glimrende ved motorvejskørsel, mens den ved bykørsel kun kan bruges delvist, da den slår fra ved ca. 30 km/t.
Forlygterne er af LED-typen, og de giver et glimrende lys og blænder selv op og ned. Der er et flot Bose-musikanlæg, og den store skærm på instrumentbordet giver let adgang til bilens mange muligheder, og her er alle menuer på dansk, ligesom man langt hen ad vejen kan betjene systemet ved at tale dansk til bilen.

Masser af kræfter
Mazda CX-3 er lidt højere end mange andre biler, og det gør ind- og udstigningen lettere. Fra førersædet er der et godt udsyn fremad, mens de snævre sideruder og den store C-stolpe desværre stjæler en stor del af udsynet skråt bagud.
Bagsædepladsen er egentlig tilfredsstillende på yderpladserne, mens midterpladsen er begrænset af den store midterkonsol. Bagagerummet rummer 350 liter, men man savner lidt ekstra plads, hvilket skyldes, at det store musikanlæg har stjålet pladsen under gulvet til en stor subwoofer. Det giver bedre lyd, men ringere brugsværdi.
Køreegenskaberne er generelt gode, og særligt motor og gearkasse giver en rar fornemmelse. Der er masser af kræfter til rådighed, og generelt er bilen en fornøjelse at køre – vi ville dog til hver en tid ofre de 25.000 kr. på et automatgear.
Læs også: Motors test af Peugeot 2008
Undervognen er til den hårde side, hvilket især skyldes de store 18-tommershjul, der er standard på Optimum. Men det er til at leve med, og gennem kurver og skarpe sving er undervognen i sit es.
Man kan bestille bilen med firehjulstræk til 40.000 kr. ekstra. Så får man en lidt kraftigere motor med 150 hk med i købet i stedet for de normale 120 hk, men det er i praksis ikke noget, man kan mærke, da momentet (205 Nm) er det samme i de to udgaver. Vil man have mere moment, kan man afvente dieseludgavens introduktion senere på året. Det er en 1.5-liters med 105 hk og 270 Nm, og den fås også med firehjulstræk og automatgear. CX-3 må i alle versioner trække op til 1.200 kg.
Alt i alt er Mazda CX-3 et friskt bud på en moderne bil for dem, der ikke nødvendigvis har behov for den store plads, men som gerne vil have lækkert udstyr af nyeste generation.
