En sort Mazda MX-30 R-EV kører på en landevej med træer og græs i baggruden
Biltest

Mazda MX-30 R-EV – Benzindrevet elbil

Mazda er gået egne veje med den nye MX-30 R-EV, der kan kalde sig Danmarks billigste plugin-hybrid.
Sort Mazda MX-30 set bagfra kører på en vej

Motors vurdering

Mazda MX-30

100 km/l
Benzin/el
328.000 kr.
  • Forbrug
  • Førerplads
  • Udstyr
  • Bagsædeplads
  • Kompliceret teknik
  • Motorstøj
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor – forhjulstræk samt rotationsmotor som strømgenerator
  • CO2 udledning
    21 g/km
  • Effekt
    170 hk
  • Moment
    260 Nm
  • Topfart
    140 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,1 sek.
  • Køreklar vægt
    1.778 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    350 liter
  • Akselafstand
    266 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Bilgaranti: maks. 100.000 km
  • Mål
    L:440 cm B:180 cm H:156 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,55 kr./km

Sikkerhed

2020
Luk

Det lyder genialt at have sit eget strømværk med i elbilen, for så kan man jo bare oplade batteriet ved egen kraft, hvis man er ved at løbe tør for strøm. Det er nogenlunde sådan, Mazda-ingeniørerne har tænkt, da de satte sig for at designe denne udgave af MX-30, der ellers hidtil kun har været at finde som en rendyrket elbil.

Den har en kort rækkevidde, så ejerne skulle altid holde et vågent øje med rækkevidden. Det er med andre ord dem, man gerne vil hjælpe med denne udgave, der har fået efternavnet R-EV.

R’et står for rotationsmotor, hvilket refererer til det faktum, at det er en Wankel-motor, der ved behov skal drive den indbyggede generator, som så leverer strømmen til elmotoren. EV’et står for Electric Vehicle, hvilket er den engelske betegnelse for en elbil.

Idéen er, at man med en benzintank på 50 liter er i stand til kunne lave så meget strøm, at elbilen får forøget rækkevidden til i alt 680 km, før både batteri og benzintank er tom. Det er betydeligt mere end de ca. 200 km, elbilen kan klare.

Video: Se nærmere på Mazda MX-30 R-EV

Mindre batteri, men næsten samme pris

Nu da rækkevidden på batteriet ikke længere er så kritisk, har Mazda valgt at mindske batteriet i bilen for at spare vægt og penge. Så hvor elbilen har et batteri på 35,5 kWh, er det præcist halveret i denne udgave med indbygget generator.

Helt konkret betyder det, at mens elbilen koster fra 213.000 kr., så fås denne R-EV-udgave med sine 230.000 kr. til stort set samme pris. I denne biltest har vi dog testet en topudstyret version, og så stikker prisen helt af med 328.000 kr., idet der modsat den eldrevne udgave er registreringsafgift på denne bil.

Det er så høj en pris, at de samlede omkostninger ved at eje lige denne udgave bliver så høj, at det vil være en del billigere at købe f.eks. en topudstyret Skoda Enyaq i stedet.

Så vores råd er udelukkende at se på de billigste versioner af Mazda MX-30 R-EV, der så til gengæld kan smykke sig med titlen: Danmarks billigste plugin-hybrid!

Kabinen i en Mazda MX-30 R-EV
Førerpladsen er meget lækkert udformet med fine knap-zoner og med alt udført i lækre materialer. Skærmen styres fra den store runde drejeknap mellem forsæderne.

Hvordan kører Mazda MX-30 R-EV?

Køreindtrykket af bilen er langt hen ad vejen meget positivt. MX-30 R-EV kører nemlig i princippet altid på el, og det giver som udgangspunkt en støjsvag og glidende kørsel. Men når Wankel-motoren indimellem starter op for at lave strøm til enten motoren eller batteriet, så hører man det.

Det er egentlig ikke noget, der generer, når motor og generator kører med lav ydelse for blot at levere den strømmængde, der skal bruges her og nu. Men når niveauet i batteriet kræver, at generatoren skal levere så megen strøm, at batteriet også samtidig kan lades op, så larmer motor og generator tilsammen så meget, at det ødelægger køreoplevelsen.

Det giver derfor rigtig god mening altid at lade så meget som muligt på bilens batteri, så man kan køre bilen mest muligt på el alene. Det kan man enten gøre hjemme via samme type af ladeboks, som elbiler benytter, hvor MX-30 R-EV så kan lade med 11 kW.

Man kan også lade op på farten via en DC-hurtiglader, og så lader den med op til 36 kW. Det betyder, at holder man f.eks. en halv time ved et supermarked, så er batteriet fuldt opladet, når man kommer ud igen. Så har man ifølge fabrikken op til 85 km rækkevidde på el alene – vi nåede dog kun 64 km blandet kørsel, før benzinmotoren gik i gang igen.

Motoren i en Mazda MX-30 R-EV
I motorrummet er der både blevet plads til elmotoren, den lille rotationsmotor og generatoren. Alle dele er bygget sammen i én enhed, og en stor computer sørger for at holde styr på, hvornår benzinmotoren skal starte, og om den skal oplade batteriet eller blot levere strøm til elmotoren.

Hvor langt kører Mazda MX-30 R-EV på literen?

Det er svært at sige, hvor langt man kan køre på en liter benzin i Mazda MX-30 R-EV. For benzinmotoren leverer altid en lille smule strøm til batteriet foruden den strøm, som elmotoren bruger her og nu.

Men ud fra vores oplevelser og ud fra Mazdas oplysninger er et godt bud omkring 12 km pr. liter, og det er ikke overvældende for en bil i denne størrelse. Så alt i alt er konklusionen den, at nok er det en smart teknik, som Mazda har udviklet, men den virker også en smule for avanceret og alt for kringlet – ikke mindst, når bilen med tiden skal serviceres.

Vi giver alligevel bilen fire stjerner samlet set, vel vidende at den sidste nok mest er givet med hjertet – for Mazda fortjener en ekstra stjerne for ikke altid blot at følge med strømmen. Så kan man jo selv afgøre, om man kan lide det eller ej.

 

Vild med biler? Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve