Mercedes B electric drive forfra
Biltest

Mercedes B-klasse - en kort fornøjelse

Den elektriske B-klasse fra Mercedes-Benz er på mange måder en oplivende oplevelse. Men motoren er tam og rækkevidden for kort.
Mercedes B electric drive bagfra

Motors vurdering

Mercedes-Benz B-klasse

El
323.680 kr.
  • Komfort
  • Pladsforhold
  • Luksuriøs kabine
  • Rækkevidde
  • Motor
  • Garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    179 hk
  • Moment
    340 Nm
  • Topfart
    160 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.725 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    501 liter
  • Akselafstand
    270 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 2
  • Mål
    L:436 cm B:179 cm H:156 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,90 kr./km
  • Målt rækkevidde 110 km
Luk

Der er mange plusser ved den elektriske udgave af Mercedes-Benz B-klasse. På en kold dag er der f.eks. varme i kabinen og i sædet efter blot en kilometer. Batterierne er gemt så godt af vejen, at der er god benplads både på første og anden række, og bagagerummet er mere rummeligt end i flere andre elbiler.

Det er helt befriende, så meget bilen er sig selv uden at gøre et væsen ud af at være en elbil. Bortset fra de blå spejle og lister udvendigt er indretningen i kabinen ligesom i de andre B-klasser, og betjeningen er den samme som i modeller med automatgear. Man sidder godt i sæderne, og kvalitetsfornemmelsen i kabinen er blandt de bedste elbiler. Her har man hele tiden fornemmelsen af at køre i en stjernebil.

Læs også: Motors test af Nissan Leaf

Som andre elbiler er B-klassen også umådelig letkørt og meget stille. Der er så godt som ingen motorstøj, og de øvrige støjkilder er filtreret væk som i andre Mercedes-biler. Undervognen er dog lidt anderledes, idet bilens lidt høje vægt gør affjedringen en smule kontant.

Mercedes B skærm
Omdrejningstælleren er erstattet af en energimåler, der viser, når batteriet lades og aflades.

100-120 km rækkevidde

Mere tydeligt er det dog, at motoren – især i økoindstillingen – er sat på hårdt arbejde. Der er ingen kraftig acceleration, og her mærkes vægten for alvor.

Rolig kørsel vil de fleste kunne leve med, mere irriterende er det, at rækkevidden under vores prøvekørsler kun var mellem 100 og 120 km.

Vi kørte kortest, når kørslen indbefattede et par kraftige accelerationer, og længst, når vi kørte så pænt, at karakteren på det indbyggede økometer viste 98 procent. En så kort rækkevidde er ganske enkelt ikke godt nok og vil være et irritationsmoment, hvis det er familiens eneste bil.

Læs også: Motors test af VW eGolf

Om sommeren vil rækkevidden formentlig være længere, men det er typisk i vinterkulden, at bilen lokker mere end cyklen.

Den elektriske udgave af B-klassen er en billig måde at blive ejer af en bil med stjerne i køleren. Det kan du takke afgiftsfritagelsen på elbiler for. Den gælder foreløbig kun til udgangen af 2015, men mon ikke der kommer en „god løsning”, så elbiler også fremover kan slippe lempeligt med hensyn til registreringsafgift?

Selvom den elektriske B-klasse er blandt de billigste stjernebiler, så kræver den korte rækkevidde et begrænset kørselsbehov og ikke mindst, at du har egen parkering med indbygget ladestander.