MG ZS set forfra
Biltest

MG ZS – billig elbil med god garanti

Masser af udstyr og SUV-look til en skarp pris gør MG ZS til en fristende elbil. Endnu bedre er, at man snildt kan nøjes med den billigste udgave, hvor den fine garanti følger med.
MG ZS set bagfra

Motors vurdering

MG ZS

El
249.079 kr.
  • Udstyr
  • Garanti
  • Pris
  • Rækkevidde
  • Ladetid
  • Skærme
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor - forhjulstræk. Batteri (brutto): 45 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    136 hk
  • Moment
    353 Nm
  • Topfart
    140 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,2 sek.
  • Køreklar vægt
    1.607 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    448 liter
  • Akselafstand
    259 cm
  • Officiel rækkevidde
    263 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    7 / 3 / 7
    Bilgaranti: Maks. 150.000 km
  • Mål
    L:431 cm B:181 cm H:164 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 2,90 kr./km
  • Målt rækkevidde 220 km

Sikkerhed

2019
Luk

Luxury-udgaven af MG ZS byder på masser af luksus-udstyr som bl.a. glas-soltag, el-justerbart førersæde, lædersæder, en stor sikkerhedspakke og meget andet. Men efter at prisen på grundudgaven er justeret til bare 200.000 kr., er det alligevel den, vi vil pege på som bedste køb. De to udgaver har fuldstændig samme motor og batteri, men prisforskellen er hele 50.000 kr.

ZS er i alle tilfælde en ret rummelig bil, og den kører overraskende godt. Motoren reagerer glimrende på speederen, og den maksimale effekt føles tilstrækkelig. Der er tre indstillinger for motorbremsning, men man må desværre leve med en til tider ret hørbar elmotor.

Læs også: Denne test er en del af Motors gruppetest af 6 billige elbiler – se den her

Vi har beregnet den samlede udgift ved at eje bilen i fem år og 100.000 km til 2,90 kr. pr. km. Det er et ret højt beløb og skyldes et forventet ret højt værditab. Man kan dog nedbringe udgiften betydeligt ved i stedet at vælge den billigste udgave til 200.000 kr., og så lander km-udgiften på 2,60 kr., hvilket er på niveau med gennemsnittet af elbilerne i denne klasse.

MG ZS kabine
Grundlæggende er førerpladsen velindrettet, men vi savner et længdejusterbart rat og en noget bedre skærm i midten.

Hvor lang rækkevidde har MG ZS?

Under vores test af rækkevidden på motorvej med 110 km/t. nåede vi 220 km på et fuldt opladet batteri, og det placerer MG ZS midt i feltet blandt de billigere elbiler.

Til gengæld er bilen mindre god, når den skal lades op igen. Hjemme ved en ladeboks kan den kun trække strøm fra en enkelt fase, og det giver en ladetid på over 12 timer, og det er ikke godt nok. Det skyldes, at man her kun lade med 3,7 kW, som er det maksimale, man kan få ud af en installation med en maksimal strømstyrke på 16 Ampere.

Der følger en hjemmelader med til bilen i form af en 10-Ampere lader. Den skal tilsluttes et blåt CEE-stik med en godkendt installation, og med den kan man lade med op til 2,3 kW. Dermed tager det omkring 20 timer at oplade bilens batteri på 45 kWh.

Noter fra testblokken

+ Den indbyggede fartpilot, der er af den adaptive type, der selv holder afstand til forankørende biler.
+ Gearvælgeren er udformet som en drejeknap og kan let betjenes, uden at man ser på den.
+ Sæderne er i denne Luxury-udgave elbetjente, og de føltes overraskende gode.
+ Udstyrsniveauet imponerer.
+ Man sidder dejlig højt i bilen, og man har et godt udsyn over trafikken.
+ Ruderne gør, at bilen føles lys og rummelig.

– Vognbane-assistenten og skærmens funktion irriterer. Assistenten bipper i tide og utide, men kan dog let slås fra.
– Rattet kan ikke længdejusteres.
– Anhængertræk ikke muligt.

Når bilen skal lades op langs motorvejen, kan den ifølge fabrikken hurtiglades med op til 85 kW via et Type 2 Combo-stik, som er den mest udbredte ladestander. Vi målte, hvor meget strøm vi kunne lade batteriet op med på 30 minutter, og her var resultatet 27 kWh, hvilket modsvarer omkring 146 km kørsel på motorvej med 110 km/t.

Det svarer til en gennemsnitlig ladehastighed på 54 kW, og altså ikke helt på niveau med det, fabrikken stiller i udsigt. Men også for MG gælder det, at den anførte ladehastighed er den maksimalt opnåelige.

Selve ladestikket er placeret i fronten af bilen bag en låge, der vipper op, når man trykker på den. Her skal man fjerne plastpropperne for stikket, før man kan lade bilen op. Lader man op hjemme, skal man vide, at den kun lader, hvis bilen er låst. En sjov detalje ser man ved MG-logoet på ladeporten. Det står og lyser op, når bilen lader om natten.

Skærmen driller

MG ZS kører grundlæggende godt, og den har en udmærket brugsværdi. Største minus ved bilen er den indbyggede skærm, der igen og igen fungerer langsomt og med et forvirrende layout. Man kan dog kompensere en del for dette ved at benytte muligheden for at koble sin smartphone op via enten Apple CarPlay eller Android Auto. Derved kan man bruge mobilens funktioner såsom navigation, radio og lignende.

Største plus er den indbyggede garanti på hele bilen på syv år eller maksimalt 150.000 km. Det giver en god mængde tryghed, og det kunne mange andre bilmærker lære af. Vil man ikke købe bilen, kan den privatleases, og her har MG i øjeblikket attraktive priser. De aktuelle priser kan ses direkte på mærkets hjemmeside.

Overvejer du elbil? Læs FDMs tema om hverdagen med elbil

Læs elbil-tema