Citroën C4 - Fransk affjedring er tilbage
Motors vurdering
Citroën C4
- Affjedring
- Udstyr
- Førerplads
- Pris
- Motorstøj
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1.5 liter – 3 cyl.
-
CO2 udledning121 g/km
-
Effekt130 hk
-
Moment300 Nm
-
Topfart200 km/t.
-
Acc. (0-100)9,5 sek.
-
Køreklar vægt1.324 kg
-
Maks. påhængsvægt1.200 kg
-
Bagagerum380 liter
-
Akselafstand267 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 12
-
MålL:436 cm B:180 cm H:153 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 3,45 kr./km
Den nye Citroën C4 er en mellemting mellem en SUV og en mere traditionel femdørs hatchback. Den er med sin store frihøjde temmelig høj, og man mærker med det samme, at man sidder højere over vejbanen end i en mere almindelig bil.
Men på den anden side ligner den ikke en rigtig SUV, selvom den har visse fællestræk med den populære biltype. På den måde har det franske bilmærke endnu engang formået at gå sine egene veje.
Bilen er bygget over samme platform som søsterbilerne Peugeot 2008, DS3 og Opel Mokka. Og også for C4 betyder det, at man kan få bilen med enten benzin-, diesel- eller eldrift.
Hvad koster en Citroën C4?
Billigste benzinudgave er en 1.2-liters sag med 100 hk til 200.000 kr. På dieselsiden er der tale om en firecylindret 1.5-liters motor, og her koster billigste udgave 260.000 kr. Billigste el-udgave koster 250.000 kr.
Vi har her testet topudgaven, Shine Sport, med automatgear og dieselmotoren med 130 hk. Så er prisen løbet helt op i 380.000 kr., og selvom man får en bil med usædvanlig meget udstyr, må man også sige, at prisen er vokset ud af den naturlige ramme, som Citroën C4 befinder sig i.
Men kan man leve uden soltag, læderindtræk og nogle mindre forskelle, kan man få en stadig veludstyret Shine-udgave med samme automatgear og dieselmotor til 300.000 kr., og så ser regnestykket mere regulært ud.
Hvordan kører Citroën C4?
Selvom Citroën C4 altså er bygget på en fælles platform, så har fabrikken formået at skabe en undervogn med sin helt egen identitet. Man skal faktisk ikke køre mange meter, før man mærker, at affjedringen er tilbage i den lækre Citroën-stil, som mærket har været kendt for før i tiden.
Man benytter ganske vist nu stålfjedre som udgangspunkt, men en støddæmper, der er udviklet af Citroën, har medført, at undervognens bevægelser opleves virkelig harmoniske. Kørsel over ujævnheder jævnes pænt ud, og er der meget ujævnt, hjælper sædernes særlige polstring med til at dæmpe bevægelserne. Citroën kalder dem Advanced Comfort Seats, og de er kun standard på Shine og Shine Sport.
Læs også: Gruppetest af 10 biler i samme klasse som Citroën C4
På lande- og motorvej kører bilen dejligt ligeud, og styretøjet er let at håndtere. Desværre er der nogen motor- og dækstøj, og det kan virke generende ved lange ture. Ikke så det er på et katastrofalt niveau, men alligevel nok til at give lidt ridser i lakken.
Motoren trækker pænt, og den arbejder fint sammen det ottetrins automatgear, der er i denne udgave. Vi kørte over en længere tur tæt på 20 km pr. liter, og det er fint og viser, at fabrikstallet på 21,7 km/liter ikke er helt ude i hampen.
Godt indrettet førerplads i Citroën C4
Citroën har formået at skabe sin helt egen kabine i C4. I modsætning til i Peugeot 2008 er der monteret et normalt rat, hvorigennem man ser instrumenthuset. Huset er en stor digital skærm, der primært viser hastigheden, men som også kan indstilles til at vise oplysninger fra tripcomputeren og lignende.
Der er fine fralægningspladser, og foran den lille vippearm, der gør det ud for en gearstang, er der plads til en mobiltelefon, der kan lades op trådløst undervejs.
Selve rattet kan justeres i både højde og dybde, men vi havde gerne set, at man kunne justere det lidt tættere på kroppen, men det er naturligvis en individuel sag.
Hvilken Citroën C4 skal man vælge?
Efter at have haft lejlighed til at køre den nye Citroën C4 i både udgaver med eldrift, benzin- og dieselmotorer, så står det klart, at det er eludgaven, der giver den bedste køreoplevelse. Den støjer mindre, har en mere glidende kørsel og har simpelthen flere kræfter at gøre godt med.
Men den duer naturligvis ikke for dem, der flere gange om ugen skal køre længere end rækkevidden på el, som i praksis kun er på omkring 200 km, når man kører på motorvej. Og hører man til den kategori, er det derfor i stedet dieselmotoren, der træder til som det bedste køb. Her vinder dieselmotorens bedre brændstoføkonomi over benzinmotorens.
Skal man ikke køre langt, og har man ikke mulighed for at lade en elbil op, så er der ingen tvivl om, at det er benzinmotoren, man skal vælge. Den er 10.000 kr. billigere i anskaffelse end dieseludgaven, og er også en hel del billigere i den årlige ejerafgift.
På den måde er der en C4 til alles smag og behov – hvis man altså i forvejen er faldet for Citroën C4’s moderne design, bløde affjedring og iøjefaldende indretning.