En sølvgrå Mini Cooper set forfra på en snoet, landlig vej.
Biltest

Mini Cooper – Charmerende elbil med vild pris

Anden generation af den elektriske Mini Cooper er blevet mere komfortabel, men er fortsat meget fast i affjedringen. Kabinen er opgraderet markant, og det samme er batteri samt rækkevidde. Men den er dyr i forhold til alternativerne.
Mini Cooper set bagfra på landevej

Motors vurdering

Mini Cooper

El
358.315 kr.
  • Rækkevidde
  • OLED-trykskærm
  • Materialekvalitet
  • Plads i kabine og bagagerum
  • Hård affjedring
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor – forhjulstræk. Batteri (brutto/netto): 54/49 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    218 hk
  • Moment
    330 Nm
  • Topfart
    170 km/t.
  • Acc. (0-100)
    6,7 sek.
  • Køreklar vægt
    1.680 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    210 liter
  • Akselafstand
    253 cm
  • Officiel rækkevidde
    402 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
    Batterigaranti: 8 år/160.000 km
  • Mål
    L:386 cm B:176 cm H:146 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,00 kr./km
  • Målt rækkevidde 330 km
Luk

Hvor den oprindelige Mini var en folkebil, er den genopstandne, moderne Mini mere en modebil, hvor især designet sparkede den ind på salgslisterne.

Nu er der kommet en ny generation, og her er designet udvendigt gjort mindre rundt, mindre charmerende og i det hele taget mindre Mini. Inde i kabinen er der både gode nyheder og manglende nyheder.

Det positive er, at materialekvaliteten er blevet markant bedre, og der er kommet en ny 9”-stor rund trykskærm. Som i den klassiske mini er det her, du finder farten, og den kan vises som digitaltal i toppen af skærmen eller med en stor digital viser, der minder om den allerførste Mini. Fordi det er en OLED-skærm, er kvaliteten af farverne og skarpheden blandt det bedste i biler i dag.

Der er også kommet en række forskellige designs til skærmen, så du kan vælge Gokart-indstilling, hvor der kommer en Yahoo-hilsen, og bilen bliver strammet lidt op. Der er også et klassisk design, et minimalistisk design og valg mellem fem forskellige farver og stemninger. Der er også syntetiske kørelyde, men det kan heldigvis slukkes, så køreturen bliver mere stille.

Kabinen i en Mini Cooper
Udgaven med det store batteri på 49 kWh har automatisk et pænt udstyrsniveau. Det betyder, at du får headup-display, panoramasoltag, nøglefri adgang og trådløs Android Auto/Apple CarPlay.

Hvor stor er Mini Cooper?

Materialevalget og den flotte skærm har løftet kabineoplevelsen, men Mini har ikke valgt at gøre kabinen mærkbart større. Er man middel i højde, er der reelt ikke benplads bag forsædet. Så bagsæderne er fortsat for minimale i forhold til konkurrerende biler i miniklassen.

Bagagerummet er vokset lidt, men med 210 liter er det nærmere på mikrobilniveau. Så du ender med en bil med god plads til to personer og dårlig plads til deres bagage.

Det er ærgerligt at Mini ikke har kunnet genopfinde konceptet i højere grad, nu hvor der er tale om en helt nyudviklet bilmodel. Dog er betjeningen i kabinen blevet bedre med gode kontakter til elruder og med en gearvælger, der er nem at finde.

Men det er lidt underligt, at man skal benytte en fastmonteret nøgle for at starte og afslutte alle køreture. Her burde Mini være mere Tesla-agtige, hvor bilen altid er klar til en køretur, når man vælger gear.

Lækre materialer i en Mini Cooper
En af de mest synlige forandringer er den markant bedre kabinekvalitet. Den afhænger af, hvilken designlinje man vælger, men der bruges markant mere luksuriøse materialer i kabinen end i tidligere generationer af Mini. Stærkt eksemplificeret ved denne påsatte stofstrop.

Hvor langt kører Mini Cooper på en opladning?

Mini Cooper fås med to batteristørrelser på henholdsvis 37 og 49 kWh. Det giver officielle rækkevidder mellem 300 og 400 km.

Vi har testet Cooper SE med det store 49 kWh-batteri, hvor vi kørte 330 km i vores motorvejstest om sommeren, og det svarer til en forventet rækkevidde på 275 km om vinteren. Det er markant mere end i den tidligere elektriske Mini og gør modellen relevant for langt flere bilkøbere.

Da vi testede den tidligere udgave af den elektriske Mini, kørte vi blot 190 km på motorvej, og opladningen var også skuffende. Denne nye generation lader cirka dobbelt så hurtigt, men det er fra et meget lavt niveau. Den nye Mini Cooper SE kunne således tilføre batteriet 20 kWh på 15 minutter svarende til 110 km motorvejskørsel.

Apropos kørsel, så har Mini altid været kendt for sine gode køreegenskaber. Men eludgaverne af Mini har været meget fast affjedret for at tøjle vægten fra batteriet. Det gælder også for denne nye generation, hvor undervognen føles stenhård på små ujævnheder. Det går bedre på motorvejen, men nogen komfortabel bil er den ikke, et forhold, der forstærkes af, at sæderne ikke støtter så godt.

Bagagerum med kuffert og ladekabler i en Mini Cooper
Bagagerummet er håbløst lille med blot 210 liter. Pladsforholdene er så dårlige, at de burde omdøbe Mini til Mikro! Bagsæderne kan foldes forover, og ryglænet kan deles i to lige store dele. Der er ikke plan lasteflade, når man lægger ryglænet ned.

Skal man vælge en Mini Cooper?

Mini er opgraderet på to vigtige punkter: rækkevidde og ladehastighed. Så nu kan man købe modellen uden rækkeviddeangst.

Der er også rigeligt med kræfter i modellen, for det er nok de færreste, som nogensinde får brug for 218 hk i så lille en bil. Den er faktisk så kraftig, at vi fravalgte Gokart-indstillingen, fordi den accelererede for kraftigt til hverdagskørsel.  

Men den faste affjedring og ikke mindst prisen gør, at Mini Cooper SE næppe bliver en storsælger herhjemme. En pris på over 350.000 kr. er dyrere end selv store elektriske SUV-modeller, der har markant mere plads og en rækkevidde på over 600 km. Så man skal virkelig være faldet for charmen, før modellen giver mening.

Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler

Vi har siden 2016 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.

Læs test af elbiler her