Hvis Nio EL7 elbil kører på vej med træer i baggrunden
Biltest

Nio EL7 - Dyr kinesisk elbil skuffer

Det kinesiske luksusmærke Nio rammer plet mange steder med den store EL7. Men den er samlet set ikke god nok til at udfordre de klassiske luksusmærker.
Nio EL7 set bagfra, men den holder foran en hæk

Motors vurdering

Nio EL7

El
937.000 kr.
  • Acceleration
  • Pladsforhold
  • Luksusfornemmelse
  • Lyde i kabine
  • Rækkevidde
  • Køreassistenter
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2 elmotorer - firehjulstræk. Batteri (brutto): 100 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    653 hk
  • Moment
    850 Nm
  • Topfart
    200 km/t.
  • Acc. (0-100)
    3,9 sek.
  • Køreklar vægt
    2.441 kg
  • Maks. påhængsvægt
    2.000 kg
  • Bagagerum
    658 liter
  • Akselafstand
    296 cm
  • Officiel rækkevidde
    509 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 5 / 5
    Højst 150.000 km
  • Mål
    L:491 cm B:199 cm H:172 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 7,35 kr./km
  • Målt rækkevidde 420 km

Sikkerhed

2023
Luk

Den kæmpe elektriske SUV EL7 har ligesom Nios øvrige modeller en lille digital assistent, som hedder Nomi. Navnet udtales som „know me“ – kend mig på engelsk.

Nomi er en lille hygge-robot, der er placeret over trykskærmen i kabinen. Når du sætter dig ind i bilen, drejer den lille skærm over mod dig, og en emoji-lignende figur vinker til dig.

Den skal lære dine behov at kende og blive bedre til at servicere dig på køreturen, så du slipper for at trykke dig frem til en uendelig skærmmenu. Men Nomi er også en digital assistent, der kan hjælpe med at foretage et opkald eller starte navigationen til en bestemt adresse.

Nomi-emojien kan også spille musik på forskellige instrumenter, når du hører musik og hygger på den måde omkring dig. Ganske distraherende i starten, fordi den ofte skifter visning, og man jo som menneske er nysgerrig.

Det er Nomi også, for den drejer ofte den lille skærm fra side til side, og det giver en lyd fra elmotoren. Så når musikken ikke spiller, spreder den lille digitale assistent støj i kabinen. Det bemærkes naturligvis kun fordi EL7 er en overordentlig tyst bil.

Nomi er ganske dygtig på engelsk, og hun skulle have lært dansk i løbet af få måneder.

Kabinen i en Nio EL7
Indretningen af kabinen er meget enkel og med meget lækre materialer. Det er luksussegmentet, Nio stiler imod, og de rammer plet. 

Hvor stor er Nio EL7?

Det at en lille elmotor irriterer, understreger, hvor gode de kinesiske bilproducenter er blevet. For 10 år siden var det billige biler, der ikke havde en jordisk chance i Europa. Nu bygger de også biler med en samlekvalitet og kvalitetsfornemmelse, som få af de etablerede bilmærker kan slå.

Det generelle indtryk af EL7 er derfor meget positivt. Den er meget rummelig, omend der ikke er syv sæder i modellen, så har de fem meget god plads i kabinen. Bagagerummet er også stort nok til, at en familie på fem kan tage på bilferie. Anhængertræk er standard, og den må trække to tons.

Fordi bilen er så stor, sidder man meget højt over vejen. Men det store karrosseri har også sine begrænsninger, når man skal parkere. Her lander man ofte i en bås, hvor man må smyge sig ud for ikke at ramme bilen ved siden af med døren. Døren lukker dog elektrisk det sidste stykke, så man ikke skal smække med den. Det ser man ellers kun på de dyreste bilmodeller.

Stor skærm i en Nio EL7
Trykskærmen er på 13", men den er næsten kvadratisk formet. Det ser man også hos Mercedes, men ikke på mange andre mærker. Der er få knapper, men faste symboler i bunden af skærmen, så de vigtigste funktioner er let tilgængelige. 

Hvordan kører Nio EL7?

Køreoplevelsen er tvetydig. På den ene side sidder man i en enorm, komfortabel SUV, hvor affjedringen er blød og behagelig og skabt til at køre lange ture. Motoren har langt flere kræfter, end man nogensinde får behov for. Trods størrelsen accelerer den til 100 km/t på 3,9 sekund! Men der er flere køreprogrammer, og i "hverdagsprogrammet" er speederen let at dosere og bilen føles ikke overrumplende. I det hele taget er EL7 en let bil af manøvrere rundt.

Men som mange andre nye biler, er der kommet en del advarsler, som er lovkrav. Herunder advarsel for at køre for stærkt. To km/t. over det, bilen anser som fartgrænsen, og alarmen bimler. Men det gør den også, hvis Nomi synes, du er uopmærksom eller noget tredje, fjerde eller femte. Der er så mange forskellige alarmer, at man bliver i tvivl om, hvad bilen mener, man har gjort forkert. Og de skal slås fra på hver tur, hvis man vil være fri for dem.

Især det med hastigheden er en udfordring, som det også gælder for en del andre nye bilmodeller. Dels fordi bilernes speedometer ikke altid er kalibreret korrekt. Dels fordi bilerne ikke altid ved, hvad fartgrænsen er. Så du kan køre i et område med 80 km/t., hvor bilen tror, der er 50 km/t. Resultatet er en masse bimlen.

Når det ikke fungerer mere pålideligt, bliver man på et tidspunkt utålmodig med inkompetencen, og man holder op med at stole på bilen. Det kan være dybt frustrerende. Bilfabrikkerne bliver nødt til at forbedre dette system, hvis bilisterne skal få rigtig gavn af det. Ikke mindst i et land som Danmark, hvor der kun sjældent skiltes med hastighedsgrænserne.

Og når de er i gang, må de også gerne se nærmere på bilens køreassistenter, for trods en pris på en lille million kroner, er vognbaneassistenten kun mellemgod. Det er ikke nok, når konkurrenterne hedder Audi, BMW og Mercedes.

Bagsæder i en Nio EL7 elbil
Der er bare enormt god plads i EL7, og anden sæderække har en relativ flad bænk, så midterpladsen også er acceptabel at sidde på. Der er et fladt gulv foran, hvilket giver god fodplads til bagsædepassagererne. 

Hvad er rækkevidden i Nio EL7?

Batteriet i EL7 er officielt på 100 kWh brutto, nettokapaciteten oplyses ikke. Men i forhold til andre batterier af tilsvarende størrelse må man formode, at det er godt 90 kWh. Med det kørte vi 420 km under vores motorvejstest med 110 km/t. ved 20 grader, og det vil modsvare 350 km ved 0 grader.

Det er ikke en imponerende rækkevidde med et så stort batteri, men det har vi også set på andre store elektriske SUV-modeller. Den største udfordring er, at den ikke lader så hurtigt som de tyske konkurrenter. På 15 minutter får man 30 kWh (svarende til 140 km) på, og efter 30 minutter fik vi 53 kWh (svarende til 250 km). Det sidste modsvarer en gennemsnitlig ladeeffekt på blot 106 kW, og det er ikke imponerende.

Så hvis man vil køre mange lange ture i EL7, bør man overveje, om man skal købe bilen uden batteri og i stedet leje det. Så sparer man 168.000 kr. i indkøbspris, men skal i stedet betale en månedlig leje på 2.200 kr. Det giver også mulighed for senere at opgradere til et bedre batteri, men her og nu er fordelen, at du kan bruge Nios batteriskiftestationer.

Dem er der i øjeblikket kun en af i Danmark, men flere er på vej, og her kan du på under fem minutter skifte til et batteri med fuld kapacitet. Det er for nogle bilejere netop det, der skal til for at de vil skifte til elbil. Samtidig er der mindre risiko for udgifter til et fejlbehæftet batteri, hvis man ikke selv ejer batteriet.

Bagagerum med kabler og blå kuffert i en Nio EL7
Bagagerummet er stort, men der er ikke noget rum under frontklappen, så ladekabler skal opbevares i bagagerummet. Det er ikke den optimale løsning. 

Skal man vælge Nio EL7?

Med EL7 får man en kæmpe elbil med god komfort og en fin luksusfornemmelse i kabinen. På mange måder minder den om Audis Q8 e-tron, men i EL7 får du en mere lys og venlig kabine.

På udstyrssiden er nærmest alt standard, men på grund af årstiden fik vi ikke testet forlygterne om natten. Det kan stadig være en udfordring på nogle asiatiske bilmodeller.

Vi savnede også muligheden for Android Auto/Apple CarPlay. Det er standard i meget billigere biler, og den integration burde være i alle biler. Vi havde også problemer med musikanlægget under vores test, hvor vi hverken kunne høre radio (det findes stadig) eller starte en bluetooth-afspilning.

På udstyrslisten finder man bl.a. vinterdæk til op til 40.000 kr., hvilket understreger, at Nio på ingen måder er en discountvare. Den har også fem års garanti, hvilket få luksusmærker har, og så er der styr på sikkerheden med fem stjerner ud af fem mulige i Euro NCAPs ny skrappere 2023 sikkerhedsvurdering. 

Men når man spiller bold med de store, skal man være mere end blot tilstrækkelig. Og her virker indsatsen fra Nio lidt halvhjertet i første forsøg. Der skal nok komme bedre biler fra mærket, og konkurrenterne bør se sig over skulderen, men EL7 er endnu for halvfærdig til for alvor at være den store udfordrer til de store tyske bilmærker. 

Har du brug for hjælp med valg af elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen