Nissan Micra – skarpt fokus på forsæderne
Motors vurdering
Nissan Micra
- Udstyr
- Lydanlæg
- Fralægningsplads
- Motorstøj
- Kabineplads
- Adaptiv fartpilot fås ikke
Fabriksdata
-
Motor1.0 liter – 3 cyl.
-
CO2 udledning126 g/km
-
Effekt100 hk
-
Moment160 Nm
-
Topfart184 km/t.
-
Acc. (0-100)10,9 sek.
-
Køreklar vægt1.059 kg
-
Maks. påhængsvægt1.200 kg
-
Bagagerum300 liter
-
Akselafstand253 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)3 / 3 / 12Bilgaranti maks. 100.000 km
-
MålL:400 cm B:175 cm H:146 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 2,60 kr./km
Der er masser af udstyr, og på førersædet kan man glæde sig over en lækker lyd fra BOSE-højttaleren i hovedstøtten. Det fremhæver konceptet ved Nissan Micra, hvor der mest er tænkt på dem, der sidder forrest.
Bagsædepassagererne må derimod lide under dårlig plads, knebent udsyn og bagdøre, der kan være svære at åbne for børn. Nissan Micra hører således til blandt de mindste minibiler, når vi måler kabinepladsen op.
Læs også: Motors gruppetest af 10 populære minibiler
For børnefamilier kan det være en trøst, at der er isofix-beslag til autostole ved både bagsædet (2 styk) og ved højre forsæde. Det gør det muligt at køre med børn på forsædet, hvis man vel at mærke altid følger instruktionsbogens anvisninger om brug af stole og eventuel frakobling af airbaggen.
Bagagerummet er pænt stort og meget praktisk i sin form. Det rummer 300 liter.
Video: Kig nærmere på Nissan Micra
Ny motor imponerer ikke
Den ret nye trecylindrede 1.0-liters motor kan levere tilstrækkelig effekt, men det foregår ofte abrupt og føles derfor ikke så lækkert som hos flere af konkurrenterne.
Det er særlig under acceleration, at kræfterne leveres i bundter, så man først ikke rigtig mærker noget, og så kommer det hele pludseligt på en gang.
Læs også: Motors test af den nye Toyota Yaris
Der er kun fem gear til rådighed, og motoren lyder derfor lidt rå nu og da, da omdrejningstallet føles højere end nødvendigt.
Motoren er ikke forsynet med nogen former for hybridsystemer, og den kan derfor kun levere en benzinøkonomi, der tillader 17,9 km pr. liter. Det er ca. tre km mindre end en tilsvarende Ford Fiesta med mildhybrid-system.
Komfortabel og sikker kørsel
På lande- og motorvej kører Nissan Micra dejligt, og bilen føles ret komfortabel. Den kører fint ligeud på motorvejen, og de standardmonterede 16-tommerhjul føles som et godt miks mellem god komfort og godt vejgreb.
På FDM Jyllandsringen tog vi Micra ud af sin komfortzone og pressede den gennem sving og kurver ved høj fart. Det er ikke Micras spidskompetence, og så snart grænsehastighederne blev nået, bremser bilens ESC-system lynhurtigt bilen op, så hastigheden sænkes og kursen bevares. Micra er på den måde slet ikke en sportslig bil.
Læs også: Motors test af minibilen Suzuki Swift
Alle udgaver af Nissan Micra er udstyret med en fin nødbremse, der kan bremse bilen op, hvis man ikke har set, at bilen foran holder stille. Vi målte, at nødbremsen formår at bremse helt op foran en forhindring ved hastigheder op til 50 km/t., og det sker med en fin advarsel i form af både lyd og lys.
Flot udstyret
Man kan få Micra i flere udstyrsniveauer, og her er det topudgaven Tekna, vi har set nærmere på. Den virker som det oplagte valg for dem, der er på udkig efter en Micra.
Udstyrsniveauet er imponerende, og særligt den nye skærm med indbygget navigationsanlæg, et godt lydanlæg, Apple CarPlay og bakkamera er med til at gøre Micra til en god oplevelse. Navigationsanlægget er endda udstyret med en funktion, så man kan sende adresser til navigationsanlægget fra sin mobiltelefon.
På udstyrssiden finder vi også LED-forlygter, skiltegenkendelse, vognbaneassistent og en simpel fartpilot. Endnu kan man ikke opgradere sidstnævnte til en adaptiv fartpilot, og det er et minus.
Som noget nyt kan man tilkøbe automatgear for 25.000 kroner. Der er tale om et trinløst gear af CVT-typen.