Suzuki Swift - flot udstyr og billig plast
Motors vurdering
Suzuki Swift
- Udstyr
- Plads
- Forbrug
- Styretøj
- Plastic-agtig
- Støjende
Fabriksdata
-
Motor1.2 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning113 g/km
-
Effekt90 hk
-
Moment120 Nm
-
Topfart180 km/t.
-
Acc. (0-100)11,9 sek.
-
Køreklar vægt1.040 kg
-
Maks. påhængsvægt1.000 kg
-
Bagagerum265 liter
-
Akselafstand245 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)3 / 3 / 12Bilgaranti maks. 100.000 km
-
MålL:384 cm B:174 cm H:150 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 2,50 kr./km
På papiret ligner Suzuki Swift et usædvanlig godt køb, når man sammenholder udstyret med prisen. Men under vore test faldt begejstringen. Ganske vist er bilen proppet med udstyr, men Swift har alligevel svært ved at imponere, når man går den efter i detaljerne.
Det er særligt kvaliteten af materialerne i kabinen, der virker billige, ligesom den store skærm i midten kan en masse, men er svær at se i solskin og er langsom til at skifte mellem de forskellige visninger.
Læs også: Motors gruppetest af 10 populære minibiler
Vi har tidligere været mere positivt indstillet over for Swift, men i takt med at konkurrenterne er blevet bedre og bedre, sakker Swift bagud i feltet.
Video: Kig med på Suzuki Swift
God indbygget sikkerhed
Heldigvis er det grundlæggende sikkerhedsudstyr i orden i denne topudgave, og både nødbremsen og den adaptive fartpilot fungerer fint. Vi testede det på FDM Jyllandsringen, hvor Swift formåede at bremse helt op for en forhindring ved hastigheder op til 55 km/t. Det er flot, og bestemt godkendt!
Derudover er bilen udstyret med en udmærket adaptiv fartpilot, der selv holder afstand til forankørende biler på f.eks. motorvej.
Læs også: Motors test af den nye Toyota Yaris
Vi finder også udmærket udstyr såsom en vognbaneassistent, der hjælper med at fastholde bilen i vognbanen ved kørsel på veje med tydelige vejmarkeringer. Derudover er der automatisk op- og nedblænding af det lange lys.
På landevejen skuffede Swift med et styretøj, der ikke rigtig synes at falde til ro. Det giver en lidt flakkende kørsel og er trættende i længden. Her kunne Suzuki med fordel hente inspiration fra de fleste andre bilmærker i klassen, der stort set alle formår at konstruere et styretøj, der er lækkert at have med at gøre.
Mildhybrid-teknik sparer benzin
Suzuki har dog et godt kort på hånden: Motoren er velfungerende, og den er udstyret med mildhybrid-teknik, der sikrer en god benzinøkonomi, selvom bilen kun er udstyret med fem gear.
Der er tale om en konstruktion, hvor en elmotor trækker med på motorens udgangsaksel via en rem. Elmotoren får strøm fra et lille batteri, der lades op, hver gang man motorbremser, idet strømmen så at sige løber baglæns.
Læs også: Motors test af Renault Clio
Det giver ikke en mærkbar hjælp til bilen, men fordi benzinmotoren kan slappe en smule af, når elmotoren hjælper til, mindskes benzinforbruget en smule. Fabrikken stiller 20 km pr. liter i udsigt, og det er ikke helt urealistisk, viste vores målinger under testen.
I en ny udgave, der lige nu er på vej til Danmark, er hybridteknikken endda skruet en smule i vejret.