Nissan Qashqai set forfra
Biltest

Nissan Qashqai – mere SUV og mere plads

Den nye generation af Nissan Qashqai er blevet bedre end den populære forgænger på alle punkter. Men med en noget traditionel drivlinje har den alligevel svært ved at blive en del af den grønne omstilling. Ærgerligt, for resten af bilen er både lækker, velkørende og praktisk.
Nissan Qashqai set bagfra

Motors vurdering

Nissan Qashqai

15,4 km/l
Benzin
399.980 kr.
  • Førerplads
  • Udstyr
  • Indretning
  • Igangsætning
  • Forbrug
  • Fås ikke som plugin-hybrid
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.3 liter – 4 cyl.
  • Effekt
    158 hk
  • Moment
    270 Nm
  • Topfart
    199 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,2 sek.
  • Køreklar vægt
    1.468 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.800 kg
  • Bagagerum
    436 liter
  • Akselafstand
    267 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Bilgaranti: Maks. 100.000 km
  • Mål
    L:443 cm B:184 cm H:163 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,25 kr./km
Luk

50.000 danskere har indtil videre ejet en Qashqai, siden den første model dukkede op i 2007. Nu er Nissan klar med den tredje generation af den populære SUV. Og hører du til dem, der var tilfreds med en af de gamle udgaver, er der ingen tvivl om, at den nye også vil falde i din smag.

Alt er nemlig blevet både bedre, større, hurtigere, lækrere og mere strømlinet, og samtidig er bilen uforandret i sin grundstruktur. Det betyder også, at man bliver skuffet, hvis man havde håbet på, at Qashqai var fulgt med tiden og var dukket op i mere grønne udgaver, der kan køre på el.

Den kører nemlig stadig på benzin, og selvom der senere dukker en mere avanceret hybrid-udgave op, så ændrer det ikke på, at Qashqai i bund og grund er en benzinbil. Der kommer slet ikke udgaver, der kører på diesel, og der kommer heller ikke udgaver, der kan lades op med el fra nettet. Qashqai er altså ikke en bil, der peger fremad.

Nissan Qashqai kabine
Man møder lækre materialer, en stor opretstående skærm og et digitalt cockpit i den nye Qashqai. Læg dertil en velordnet midterkonsol med gode fralægningspladser og en elektronisk styret gearvælger til automatgearet.

Hvor god plads er der i Nissan Qashqai?

Ser man på bilen udefra, kan man konstatere, at den er vokset lige omkring tre cm på alle ledder, og at akselafstanden er øget med to cm. Det giver basis for en noget bedre kabineplads, og det mærker man straks, når man sætter sig ind i bilen.

Man sidder højt, indstigningen er let, idet dørene åbner i en vinkel på tæt på 90 grader, og gulvet er næsten fladt ved bagsædet.

Bagagerummet er vokset med over 70 liter, og det er smart indrettet med en variabel bund, der er delt i to dele, der kan placeres efter behov. Rummet er samtidig dejlig dybt, så det er let at bruge. På den måde føles Qashqai markant forbedret overalt.

Nissan Qashqai forsæder
I Nissan Qashqai Tekna+ er lædersæder med indbygget massage en del af det ret omfattende standardudstyr.

Lækker kabine i Nissan Qashqai

På førersædet bemærker man straks, at Nissan har gjort en hel del for at forbedre den oplevede kvalitet. Der er anvendt lækre materialer over det hele, og instrumentbord og dørsider ser godt ud og er rare at røre ved.

Forsæderne er i denne Tekna+ flot beklædt, og de er både elektrisk justerbare og udstyret med indbygget massage. Det lyder vildt eksotisk, men det er noget, flere og flere biler får, og som man hurtigt bliver ret vild med.

Instrumenthuset er en skærm med mulighed for at vælge fremtoningen blandt flere layouts. Der er danske menuer overalt, og der er mange gode indstillinger, hvor læsbarheden er god, og hastighedsangivelsen er fint placeret.

Nissan Qashqai headup-display
Headupdisplay er standard på Tekna+, og det er en fornøjelse i hverdagen. Det er store, farvede tal, der vises i forruden, og der er også informationer om fartgrænse.

Moderne udstyr i Nissan Qashqai

I denne udgave er instrumenthuset suppleret med et headupdisplay, der viser hastigheden og mange andre brugbare informationer som en spejling i forruden. Det ser godt ud og fungerer fint.

I midten af instrumentbordet er der en 9"-skærm, hvor der vises navigationsanlæg, telefon, musikanlæg og lignende, og det fungerer udmærket, omend man lige skal vænne sig til strukturen i menuerne. Der er trådløs Apple CarPlay og Android Auto, og det fungerer glimrende.

Mellem forsæderne er der en elektronisk styret gearstang til Xtronic CVT-gearkassen. Den springer selv i P, når man slukker motoren, og det er en fin hjælp.

Velkørende Nissan Qashqai
Førerpladsen er lækkert udformet. Gearvælgeren er elektronisk, og det nye CVT-gear er en fornøjelse at køre med, og dermed langt fra de tidligere versioners tendens til at springe op i høje omdrejninger.

Hvordan er motoren i Nissan Qashqai?

Uanset hvilken Qashqai man vælger, så er det en 1.3-liters benzinmotor, der står for fremdriften. Den findes i lidt forskellige udgaver med ydelser på mellem 142 og 158 hk, og man kan vælge mellem manuelt gear eller det omtalte automatgear. Topudgaverne har desuden firehjulstræk.

I den udgave, vi har testet, er kombinationen af motor og CVT-gearet generelt fin, og man nyder, at motoren ikke springer op i hidsige omdrejninger, som det tidligere har været tilfældet med den type gearkasse. Men Nissan mangler at få helt styr på motoren ved igangsætninger, hvor man kan opleve en noget hidsig tilkobling og „gasgivning“, der munder ud i en noget rykvis kørsel, som man som chauffør ikke får point for.

Der er faktisk indbygget en lille elmotor i en mildhybridopbygning, men det forbedrer ikke rigtig køreoplevelsen. Man mærker ikke meget til elmotoren, og man har ikke fornemmelse af at køre på el. Fabrikken stiller 15,4 km/l i udsigt, og vi nåede lige omkring 14 km/l under vores test.

Nissan Qashqai autostol
En autostol kan let placeres i isofixbeslagene ved de to yderpladser. Udsynet er fint, og der er nu friskluftdyser mellem forstolene til bagsædets passagerer.

Hvor sikker er Nissan Qashqai?

På landevejen opleves Qashqai letkørt, og man nyder at bruge Propilot-systemet, der omfatter en adaptiv fartpilot og en vognbaneassistent. Begge dele fungerer fint på både motorvej og landevej, og alene denne funktion er årsagen til, at vi peger på enten Tekna eller Tekna+ som de bedste køb.

Der er også mange andre sikkerhedssystemer som f.eks. en velfungerende nødbremse, advarsel for biler i den blinde vinkel og advarsel for tværgående trafik, når man bakker ud fra en p-plads.

Vi prøvede nødbremsen på FDM Sjællandsringen, og her formåede Qashqai at bremse helt op for en forhindring, der skulle gøre det ud for en holdende bil, ved hastigheder op til 70 km/t. Forinden advarede bilen tydeligt med lyd og lys, og det fungerer samlet set meget overbevisende.

Nissan Qashqai set bagfra
Nissan Qashqai kan fortsat kaldes en vellykket og gennemtænkt bil med en høj brugsværdi og en lækker udstråling. Men fraværet af moderne grønne teknologier holder indtil videre begejstringen en smule nede .

Hvordan kører Nissan Qashqai?

Køreindtrykket er ellers positivt, og Qashqai er en bil, man meget hurtigt bliver dus med. Særligt retningsstabiliteten og dens rolige kørsel i selv hård sidevind er rar. Støjniveauet er også på et rimeligt niveau, og i det hele taget fornemmer man, at Nissan har gjort meget for at gøre køreoplevelsen god.

Vi tog også en tur rundt på FDM Sjællandsringen for at afprøve bilen i kritiske manøvrer. Her leverede den en fin præstation, der særligt overraskede med en kun lille krængning og en god balance i svingene. Ingen tvivl om, at Qashqai også er let at håndtere i kritiske situationer.

Vores testbil var udstyret med 20"-hjul, og så får man også en multilinkbagaksel med i købet. Den har en stor del af æren for de gode køreegenskaber, så selvom 20"-hjul normalt ville få kritik for mindre komfortable køreegenskaber, går det altså her den anden vej samlet set. Ovenikøbet får man en lidt lavere ejerafgift, da CO2-udslippet mindskes lidt som følge af de ændrede dele på bilen. Så det tilvalg kan godt anbefales.

Nissan Qashqai bagagerum
Bagagerummet er smart indrettet med en todelt bund, der kan placeres i to højder, og som kan stilles lodret, så der er styr på bagagen. Hattehylden vipper op med bagklappen.

Hvad koster Nissan Qashqai?

Til næste år dukker Qashqai op i en e-Power-udgave, hvor en benzinmotor løbende laver strøm, som omsættes til kørsel i en elmotor. Det er en bil, der opleves som en elbil, men som jo i sagens natur er en benzinbil, da man ikke kan lade den op. Det er dog en på mange måder ret smart konstruktion, og den skal vi se nærmere på senere i år. Den kan dog ikke ændre på det faktum, at Qashqai ikke fås som plugin-hybrid, og det er det, vi giver Qashqai et minus for.

Alle udgaver af Qashqai sælges med en garanti på tre år eller 100.000 km. Det giver en vis portion tryghed, men vil man være mere sikker på at kende udgiftsniveauet til service og reparationer, skal man tilkøbe en service- og reparationsaftale over fem år og 100.000 km. Den koster 5.880 kr., og den er trods sin noget høje pris anbefalelsesværdig.

Samlet set lander udgiften ved at køre Qashqai på et niveau, der modsvarer 4,25 kr. pr. km, når alle udgifter er indregnet. Det er en rimelig pris, men ikke noget, der kan konkurrere med elbiler, der samlet set bare er billigere at holde kørende.

Overvejer du at købe ny bil?

FDMs eksperter kan hjælpe dig med alt fra valg af bil til gennemgang af slutseddel.

Få rådgivning