Nissan X-Trail set forfra
Biltest

Nissan X-Trail – et liv i skyggen

Nissan X-Trail lever i skyggen af sin meget populære lillebror Qashqai. Den byder på mere plads og mulighed for syv sæder, men på andre punkter har den svært ved at hamle op med Qashqai.
Nissan X-Trail set bagfra

Motors vurdering

Nissan X-Trail

13,2 km/l
Benzin
397.885 kr.
  • Stor SUV
  • Enkel betjening
  • Mulighed for syv sæder
  • Virker lidt gammeldags
  • Adaptiv fartpilot ikke std.
  • Automatgear skifter ikke blødt
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.3 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    172 g/km
  • Effekt
    160 hk
  • Moment
    270 Nm
  • Topfart
    200 km/t.
  • Acc. (0-100)
    11,5 sek.
  • Køreklar vægt
    1.656 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.500 kg
  • Bagagerum
    565 liter
  • Akselafstand
    271 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
  • Mål
    L:469 cm B:183 cm H:171 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,45 kr./km

Sikkerhed

2014
Luk

Den store SUV Nissan X-Trail lever lidt i skyggen af den yderst populære og lidt mindre Qashqai. Priserne er højere, men du får også mere plads og mulighed for at tilkøbe en tredje sæderække, så der i alt er syv pladser.

De sidste to pladser er dog ikke velegnede til voksentransport over længere distancer, men til børnenes sportshold fungerer de fint. De ekstra to pladser koster mellem 16-20.000 kr. afhængig af, hvilken variant du vælger af X-Trail. Men så følger der også et panoramatag med i prisen.

Læs også: Motors test af Nissan Qashqai - nu med ProPilot

De to sæder foldes ned i gulvet, og dermed falder bagagerumsstørrelsen fra 565 til 445 liter. Det er ikke imponerende i så stor en bil, til gengæld er der ikke nogen indre læssekant, så det er nemt at få bagagen ind og ud af bagagerummet. Dog døjer man med en lidt høj læssekant som i andre SUV-modeller.

Nissan X-Trail kabine
Indretningen er lidt som i de gode gamle dage. Det er rart med knapper til betjening af klimaanlæg, men de digitale løsninger i kabinen kunne godt trænge til en opgradering.

Virker lidt gammeldags

Der sker en voldsom udvikling i bilindustrien, og her kan man mærke, at X-Trail ikke er en helt ny model. Der er eksempelvis ikke et hybridsystem i bilen og antallet af assistentsystemer imponerer heller ikke.

Også kabinen virker lidt gammeldags. Der er ikke mulighed for ren digital instrumentering, og trykskærmen i midten af instrumentbordet har en relativ lav opløsning og fås ikke med Apple CarPlay.

Læs også: Motors test af Volvo XC40 - 3 cylindre og 8 gear

Tekna er topversionen af X-Trail, og selvom den lokker med store fælge, eljusterbare lædersæder og nøglefri betjening, er der et par afsavn på listen, og der findes ikke så mange tilvalg.

Vi har nævnt Apple CarPlay, men vi savnede også en adaptiv fartpilot og assistentsystemer som vejbaneassistent. Det kan tilkøbes for blot 4.500 kr., men burde være standard i en bil til 400.000 kr.

Nissan X-Trail bagagerum
Der er 565 liter i bagagerummet, hvis du ikke tilvælger syv sæder. Gør du det, så falder bagagerumsvolumenet til 445 liter.

Automatgear med nykker

En anden oplevelse, som trækker ned i helhedsbilledet, er automatgearet. Vi oplevede under vores test, at det rykkede lidt i bilen ved gearskift. Dertil kommer, at selve tilkoblingen i både første gear og bakgear ikke forgår helt så elegant, som man kunne ønske sig.

Det betyder eksempelvis, at du i vådt føre vil opleve, at den laver lidt hjulspind, når du vil frem, eller kobler pludseligt til, når du vil bakke. Vi har oplevet det før også hos Renault og Dacia, der har samme gearkasse.

Læs også: Motors gruppetest af 10 populære SUV'er 

Holder man en X-Trail op mod den mere populære lillebror, forstår man, hvorfor Qashqai har været den mest solgte model i Danmark. For selvom den er 30 cm kortere, og du ikke kan få syv sæder, er den over 50.000 kr. billigere samtidig med, at udstyr som Propilot, adaptiv fartpilot og Apple CarPlay er standard. Og så må den endda trække 1.500 kg ligesom sin storebror.

Så hvis syv sæder ikke er et must, bør du tage en tur i en Nissan Qashqai, før du skriver under på en X-Trail.