Nissan X-Trail – et liv i skyggen
Motors vurdering
Nissan X-Trail
- Stor SUV
- Enkel betjening
- Mulighed for syv sæder
- Virker lidt gammeldags
- Adaptiv fartpilot ikke std.
- Automatgear skifter ikke blødt
Fabriksdata
-
Motor1.3 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning172 g/km
-
Effekt160 hk
-
Moment270 Nm
-
Topfart200 km/t.
-
Acc. (0-100)11,5 sek.
-
Køreklar vægt1.656 kg
-
Maks. påhængsvægt1.500 kg
-
Bagagerum565 liter
-
Akselafstand271 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)3 / 3 / 12
-
MålL:469 cm B:183 cm H:171 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 4,45 kr./km
Den store SUV Nissan X-Trail lever lidt i skyggen af den yderst populære og lidt mindre Qashqai. Priserne er højere, men du får også mere plads og mulighed for at tilkøbe en tredje sæderække, så der i alt er syv pladser.
De sidste to pladser er dog ikke velegnede til voksentransport over længere distancer, men til børnenes sportshold fungerer de fint. De ekstra to pladser koster mellem 16-20.000 kr. afhængig af, hvilken variant du vælger af X-Trail. Men så følger der også et panoramatag med i prisen.
Læs også: Motors test af Nissan Qashqai - nu med ProPilot
De to sæder foldes ned i gulvet, og dermed falder bagagerumsstørrelsen fra 565 til 445 liter. Det er ikke imponerende i så stor en bil, til gengæld er der ikke nogen indre læssekant, så det er nemt at få bagagen ind og ud af bagagerummet. Dog døjer man med en lidt høj læssekant som i andre SUV-modeller.
Virker lidt gammeldags
Der sker en voldsom udvikling i bilindustrien, og her kan man mærke, at X-Trail ikke er en helt ny model. Der er eksempelvis ikke et hybridsystem i bilen og antallet af assistentsystemer imponerer heller ikke.
Også kabinen virker lidt gammeldags. Der er ikke mulighed for ren digital instrumentering, og trykskærmen i midten af instrumentbordet har en relativ lav opløsning og fås ikke med Apple CarPlay.
Læs også: Motors test af Volvo XC40 - 3 cylindre og 8 gear
Tekna er topversionen af X-Trail, og selvom den lokker med store fælge, eljusterbare lædersæder og nøglefri betjening, er der et par afsavn på listen, og der findes ikke så mange tilvalg.
Vi har nævnt Apple CarPlay, men vi savnede også en adaptiv fartpilot og assistentsystemer som vejbaneassistent. Det kan tilkøbes for blot 4.500 kr., men burde være standard i en bil til 400.000 kr.
Automatgear med nykker
En anden oplevelse, som trækker ned i helhedsbilledet, er automatgearet. Vi oplevede under vores test, at det rykkede lidt i bilen ved gearskift. Dertil kommer, at selve tilkoblingen i både første gear og bakgear ikke forgår helt så elegant, som man kunne ønske sig.
Det betyder eksempelvis, at du i vådt føre vil opleve, at den laver lidt hjulspind, når du vil frem, eller kobler pludseligt til, når du vil bakke. Vi har oplevet det før også hos Renault og Dacia, der har samme gearkasse.
Læs også: Motors gruppetest af 10 populære SUV'er
Holder man en X-Trail op mod den mere populære lillebror, forstår man, hvorfor Qashqai har været den mest solgte model i Danmark. For selvom den er 30 cm kortere, og du ikke kan få syv sæder, er den over 50.000 kr. billigere samtidig med, at udstyr som Propilot, adaptiv fartpilot og Apple CarPlay er standard. Og så må den endda trække 1.500 kg ligesom sin storebror.
Så hvis syv sæder ikke er et must, bør du tage en tur i en Nissan Qashqai, før du skriver under på en X-Trail.