Peugeot e-208 – Lille og sportslig elbil
Motors vurdering
Peugeot e-208
- Pris
- Køredynamik
- Førerplads
- Komfort
- Plads, bag
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1 elmotor - forhjulstræk. Batteri (brutto): 50 kWh
-
CO2 udledning0 g/km
-
Effekt136 hk
-
Moment260 Nm
-
Topfart150 km/t.
-
Acc. (0-100)8,1 sek.
-
Køreklar vægt1.558 kg
-
Maks. påhængsvægt0 kg
-
Bagagerum265 liter
-
Akselafstand254 cm
-
Officiel rækkevidde339 km
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 12
-
MålL:406 cm B:177 cm H:143 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 2,75 kr./km
- Målt rækkevidde 245 km
Den blev kåret til Car of the Year 2020 og er efterfølgende blevet en fast medspiller på danskernes top-10-liste over de mest solgte bilmodeller.
Her er det dog stadig benzin- og dieseludgaverne, der tegner sig for det største antal. Men elbilen er på vej op, hvilket blandt andet er sat i gang af en noget lavere startpris nu, end da den kom frem.
Læs også: Denne test er en del af Motors gruppetest af 6 billige elbiler – se den her
Fra en knap mellem forsæderne kan man skifte mellem Eco, Normal og sportslig kørestil, og alt efter indstillingen yder bilen ca. 80, 110 og 136 hk. Man får derfor først fuld acceleration, hvis man sætter bilen i Sport.
Men så venter der også en dejlig køreoplevelse med en god, fast affjedring, et udmærket styretøj, og en ret lækker indretning. De 136 hk er ikke overvældende, men alligevel tilstrækkelige til en god køredynamik.
Hvordan kører Peugeot e-208?
Om man kan lide det lille rat eller ej, er nok en smagssag, men Peugeot har i hvert fald formået at skabe en anderledes oplevelse bag rattet, og det skal de have ros for.
Bilen virker letkørt, og den elektroniske gearstang mellem forsæderne er let at have med at gøre, og den går selv i P efter endt køretur.
Som standard kommer bilen kun med en simpel nødbremse og ingen adaptiv fartpilot, men vil man gerne have en bedre nødbremse og fartpilot, der selv holder afstand til forankørende biler, skal man vælge udstyrsvarianten GT Limited, der med sin nye pris på 250.000 kr. blot er 10.000 kr. dyrere end denne testede Allure-udgave.
Noter fra testblokken:
+ Lækker og flot kabine med mange sjove detaljer
+ Velfungerende gearvælger, der selv går i P efter endt tur.
+ Føles som en sportslig bil.
+ Ladeklap er smart og uden irriterende plast-propper.
– Vi savner adaptiv fartpilot.
– Der er ikke plads til kabler og lignende under gulvet i bagagerummet.
– Den tilhørende app er ikke særlig avanceret.
– Ingen mulighed for at montere et anhængertræk.
Hvor lang rækkevidde har Peugeot e-208?
På motorvejen kørte vi denne gang 245 km i sommervejr med konstant 110 km/t., før batteriet løb tør. Det er noget bedre end de 210 km, vi nåede med samme bilmodel i efterårsvejr. Det viser, hvordan udendørstemperaturen påvirker rækkevidden.
Lademulighederne er glimrende både hjemme, hvor den lader med tre faser og 11 kW, og på farten, hvor den kan hurtiglade med op til 100 kW. Så hurtigt fik vi dog ikke strøm på bilen, idet vi på en halv time kun kunne få 30 kWh på bilen. Det modsvarer en gennemsnitlig ladeeffekt på 60 kW. De 30 kWh på en halv time modsvarer 183 km kørsel på motorvejen med 110 km/t.
Hjemme kan bilen lades op på 4,5 timer fra tom til fuldt opladet, hvis man har en 11 kW ladeboks, som er den mest almindelige type. Det gør Peugeot 208 til en af de bedste elbiler i denne klasse, når det handler om ladehastigheden hjemme.
Kan man leve med bilens begrænsninger med hensyn til pladsen, så er Peugeot e-208 en bil, der hører til blandt de bedste elbiler i klassen.