Polestar 2 set forfra
Biltest

Polestar 2 - Her er mindre bedre

Polestar 2 er det svensk/kinesiske bilmærkes første elbil, og selvom de første lynhurtige varianter passede fint til mærkets sportslige arv, så er denne lidt langsommere variant måske alligevel den bedste.
Polestar 2 set bagfra

Motors vurdering

Polestar 2

El
395.000 kr.
  • Køredynamik
  • Google-styresystem
  • Rækkevidde
  • Bagsædeplads
  • Adaptiv fartpilot skal tilkøbes
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor - forhjulstræk. Batteri (brutto/netto): 75/78 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    231 hk
  • Moment
    330 Nm
  • Topfart
    160 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,4 sek.
  • Køreklar vægt
    2.132 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.500 kg
  • Bagagerum
    446 liter
  • Akselafstand
    274 cm
  • Officiel rækkevidde
    540 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
    Batteri: 8 år eller 160.000 km
  • Mål
    L:461 cm B:180 cm H:148 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,90 kr./km
  • Målt rækkevidde 410 km

Sikkerhed

2021
Luk

Polestar 2 er noget så usædvanligt som en kinesisk bygget elbil, der er elsket af hardcore bilentusiaster. Den rammer rent, fordi den er udviklet i samarbejde mellem Volvo og deres tidligere racerbilsafdeling Polestar.

Det betyder, at bilen rammer rent ind med europæisk kvalitetsfornemmelse og et meget højt sikkerhedsniveau, og så er Polestar 2 en af de mest velkørende elbiler på markedet.

Interessen for Polestar er høj, og i forhold til andre elbilfabrikanter har de indtil videre kunnet levere biler med relativ kort varsel.

Polestar 2 kabine
Indretningen er enkel, og det er betjeningen af bilen også. Der er ingen startknap, du bruger blot gearvælgeren, når du vil køre, og når turen er færdig, sætter du gearvælgeren i P, og så kan du forlade bilen. En trend der startede hos Tesla, og som nu breder sig til andre bilmærker. 

Hvor langt kører Polestar 2 på en opladning?

Polestar 2 findes i en udgave med to elmotorer og masser af hestekræfter, men denne version har blot en enkelt elmotor og mere moderate 231 hk. Det er dog rigeligt til hverdag, og så har det den fordel, at rækkevidden er længere.

Officielt er den på 540 km, og med konstant 110 km/t. kørte vi, hvad der svarer til 410 km ved 20 graders udetemperatur. Det er ok!

Samtidig lader den relativt hurtigt i forhold til konkurrenterne, hvilket gør den til en af de mere velegnede elbiler til langture.

Et overraskende minus er, at adaptiv fartpilot er tilkøb til 25.000 kr. i en udstyrspakke. Det burde være standard. Alle konkurrenter har det, og så er det en basal sikkerhedsteknologi, som gør kørslen mere tryg.

Kan man leve med de færre hestekræfter, og at bilen har forhjulstræk i stedet for firehjulstræk, er denne „lille“ udgave et bedre køb end den „store“. Man får 90 km længere officiel rækkevidde og sparer 25.000 kr., men får samme lækre køreoplevelse.

Polestar 2 skærm
Polestar 2 har Googles styresystem. Det vil sige, at Google Maps er integreret med bilen og bl.a. viser batterikapacitet, når du kommer frem til din destination. Apps er en central del af systemet, og her kan du både bruge A Better Route Planner og Easypark. Eneste minus er en meget lille skrifttype, der gør det svært at læse tekster på skærmen. 

Hvor stor og praktisk er Polestar 2?

Polestar 2 var egentlig udviklet som en Volvo-model, men det kinesiske moderselskab valgte at lancere et nyt bilmærke med indbygget Volvo-filosofi, og det mærkes tydeligt i Polestar 2.

Rattet er taget direkte fra Volvos øvrige modeller – dog tilført nyt logo. Og i kabinen sidder man godt, som man plejer i en Volvo, og designet er enkelt og skandinavisk.

Der er også en stor bagklap, så bilen er reelt en femdørs hatchback. Det er praktisk i forhold til adgangsforholdene, nu den ikke findes som stationcar, og markant bedre end en sedan, som Tesla Model 3. 

Der, hvor Polestar 2 ikke brillerer, er på bagsædet, for der er ganske enkelt ikke specielt god benplads. Og da autostole også kræver meget plads, så er Polestar 2 kun velegnet, hvis forældrene ikke er for høje. Som seniorbil – læs når børnene ikke gider at køre med længere – er den optimalt indrettet med det store bagagerum.

Polestar 2 bagagerum
Et bagagerum på 446 liter er ikke imponerende, men adgangen til rummet er god. Og når du lægger bagsædet ned, er der en plan lasteflade. 

Hvad koster en Polestar 2?

Priserne flytter sig generelt på alle biler her i 2022, og prisstigningerne rammer naturligvis også Polestar. Basismodellen starter nu ved 395.000 kr. med træk på to hjul og det store batteri.

Den kombination giver længere rækkevidde, og det giver både bedre mulighed for langture, men også for at lade, når det er billigst, og så køre på billig strøm i løbet af ugen.

Men en adaptiv fartpilot er et must til bilen, og det fås i en udstyrspakke til 25.000 kr., så reelt starter prisen på 420.000 kr. for modellen, og det gør indgangsbilletten en tand dyrere.

Det interessante bliver, hvordan Polestar kommer til at klare sig på markedet, når man vil sælge igen. Det må vente nogle år med at få svar på.

 

Har du brug for hjælp til valg af elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen