Renault Clio – En glimrende minibil
Motors vurdering
Renault Clio
- Udstyr
- Køreegenskaber
- Motor
- Bagsædeplads
- Sædejustering
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1.0 l. benzinmotor – 3 cyl. - forhjulstræk
-
CO2 udledning118 g/km
-
Effekt90 hk
-
Moment160 Nm
-
Topfart180 km/t.
-
Acc. (0-100)12,2 sek.
-
Køreklar vægt1.082 kg
-
Maks. påhængsvægt900 kg
-
Bagagerum391 liter
-
Akselafstand258 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 12
-
MålL:405 cm B:180 cm H:144 cm
Motors tal
- Målt forbrug 17 km/l
- Beregnet økonomi 2,75 kr./km
Elbilerne har det med at stjæle rampelyset, men de fleste danskere køber stadig traditionelle benzinbiler, og blandt de 10 mest solgte biler i Danmark er halvdelen af dem endda benzinbiler til under 200.000 kr.
Netop den efterspørgsel har sammen med en generelt øget fokus på økonomien fået flere og flere bilmærker til at lancere den ene kampagnemodel efter den anden. En af dem er Renault, og herfra har vi hentet et slagtilbud på Clio.
Det er en minibil, der med et smart design, et attraktivt udstyrsniveau og ikke mindst en skarp pris byder sig til i den skarpe konkurrence med en prisnedsættelse på op til 27.000 kr. Men gør den reducerede pris så også Clio til et godt køb?
Video: Se nærmere på Renault Clio
Hvad koster en Renault Clio?
Hos Renault er grundprisen på Clio nu kommet helt ned på 165.000 kr., og her er det endda også muligt at tilkøbe ekstraudstyr som f.eks. en Komfortpakke til 6.900 kr.
Den inkluderer bl.a. nøglefri betjening af bilen, klimaanlæg og automatisk op- og nedblænding af forlygterne. Den pakke har vi valgt at inkludere i vores testpris, der derved havner på knap 172.000 kr.
Ud over denne pakke er der ikke mange andre muligheder for ekstraudstyr, men det er der egentlig heller ikke behov for, og samlet set må vi sige, at der her er tale om et meget gunstigt forhold mellem pris og udstyr.
Lille, men effektiv benzinmotor
Under motorhjelmen ligger der en trecylindret benzinmotor på kun 1.0 liter, men som så til gengæld er udstyret med turbolader. Derved er effekten faktisk løftet helt op på 90 hk, og det mærker man tydeligt, når man accelererer, hvor Clio føles ret kvik.
Det tilsvarende høje drejningsmoment har gjort det muligt at udstyre Clio med en sekstrins gearkasse, og derved oplever man at køre med markant lavere motoromdrejninger ved motorvejskørsel. Således var omdrejningstallet ved 130 km/t. på bare 2.900 o./min., hvilket er betydeligt lavere end i mange andre minibiler.
Alligevel er Clio dog en smule mere forslugen, end man skulle tro. Fabrikstallet er ganske vist på 19,2 km/liter, men vi opnåede kun 17 km pr. liter under vores testrute.
Hvordan kører Renault Clio?
Vi tog Clio med ud på en lang testrute med både bykørsel, lande- og motorvej. Og efter den stod vi tilbage med et indtryk af en bil, der er overraskende komfortabel og god at køre i. OK, en tur til Paris vil nok sætte sine spor, men som en daglig pendlerbil får man en køreoplevelse, der er ganske positiv.
Renault Clio er udstyret med en vognbaneassistent af den simple slags, hvor man blot får en vibration i rattet, hvis man er på vej ud over kantstriberne, og så må man selv reagere på den advarsel. Det føles egentlig fint, og heldigvis kan man let slå funktionen til og fra, når man f.eks. kører på mindre veje, hvor den kan genere mere end hjælpe.
På motorvejen er Renault Clio utvivlsomt en af de mest afslappende biler i klassen at køre i. Den holder kursen flot, og affjedringen er til den mere komfortable side. Det samme gælder forsæderne, hvor vi sad ganske godt i Renault Clio, når man først havde fået indstillet sædet rigtigt. Dermed føltes den samlede komfort ganske god.
Mobilopkobling er standard
Vores oplevelse af minibilen blev i øvrigt løftet af et ret omfattende udstyr. Clio har således en fin skærm i midten, hvor man kan koble en iPhone eller en Android-telefon op via et kabel, så man kan betjene den via Apple CarPlay eller Android Auto på en let og enkel måde, og ofte blot ved at give stemmekommandoer på dansk.
Derudover har Clio indbygget DAB-radio og varme i sæder, mens vi savnede varme i rattet. Der er desuden fire elruder og en fartpilot, der dog ikke selv kan holde afstand til forankørende biler.
Vi testede også Clio ved mørkekørsel, og her var det tydeligt, at Clio har et udmærket nær- og fjernlys. Alle udgaver af Clio har således LED-forlygter. Det er ikke fordi de lyser markant længere end i biler med halogen-forlygter, men de giver et mere hvidt lys, og så er selve lyskeglen bredere.
Praktisk uden at være imponerende
Alle udgaver af Renault Clio har fire sidedøre og en stor tophængslet bagklap. Bagagerummet rummer 391 liter, og er efter vores vurdering stort nok til at rumme de fleste udgaver af en barnevogn eller en golftaske.
Og apropos børn, så er det værd at bemærke, at Clio foruden to isofix-beslag ved bagsædet også har et ekstra beslag ved forsædet, hvilket giver lidt flere monteringsmuligheder end i de fleste andre biler.
Renault Clio må udstyres med anhængertræk, og bilen må trække op til 900 kg.
Samlet set fremstår Renault Clio i øjeblikket som et af de bedste køb minibilklassen.
Vild med biler? Hold dig up to date med FDM
Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks