En blå Renault Clio kører på en landevej med græs i forgrunden og træer i baggrunden
Biltest

Renault Clio – Minibil tager endnu en omgang

Storsællerten Renault Clio har fået ny front, nye udstyrsmuligheder og mulighed for større skærme i bilen. Dermed er Clio interessant for dem, der ønsker en benzinbil til en ikke alt for voldsom pris.
Blå Renault Clio set bagfra, mens den holder foran bondegård

Motors vurdering

Renault Clio

19,2 km/l
Benzin
189.990 kr.
  • Udstyr
  • Køreegenskaber
  • Motor
  • Bagsædeplads
  • Sædejustering
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.0 liter – 3 cyl.
  • CO2 udledning
    118 g/km
  • Effekt
    90 hk
  • Moment
    160 Nm
  • Topfart
    180 km/t.
  • Acc. (0-100)
    12,2 sek.
  • Køreklar vægt
    1.082 kg
  • Maks. påhængsvægt
    900 kg
  • Bagagerum
    391 liter
  • Akselafstand
    258 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:405 cm B:180 cm H:144 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 2,90 kr./km

Sikkerhed

2019
Luk

Der er kommet nyt liv i Renault Clio, der i 2024-udgaven bl.a. har fået en ny front, der kendes på det nye logo, der sidder i midten mellem forlygterne. Selve grillen er nu udsmykket med smarte kromfelter, der også kendes fra de større Renault-modeller.

Ændringerne ved faceliftet er ellers ikke store, men ser man efter, er baglygterne nu udformet en smule anderledes, ligesom der er kommet et stort digitalt instrumenthus.

Samtidig er udstyrslisten tilpasset, så man nu kan få mere sikkerhedsudstyr med bl.a. en adaptiv fartpilot som et væsentligt bidrag til en bedre køreoplevelse.

Priserne er steget en smule, og billigste Clio koster derfor nu 170.000 kr., mens denne testede topudgave holder sig lige under de 190.000 kr. plus prisen for eventuelle udstyrspakker.

Kabinen i en Renault Clio
Førerpladsen er velordnet, og i denne udgave er der et stort digitalt instrumenthus samt en 9,3”-skærm i midten. Begge dele er del af en udstyrspakke til 22.000 kr. Der er desuden Google-baseret navigationskort med dansk tale.

Hvor langt kører Renault Clio på literen?

Under motorhjelmen er det fortsat en trecylindret 1.0-liters benzinmotor med turbo, der leverer arbejdet. Den yder 90 hestekræfter, og det er faktisk nok til, at der altid er tilstrækkeligt med kræfter til rådighed.

Men en 0-100 km/t.-tid på 12,2 sekunder er det jo ingenting i forhold til de moderne elbiler, men Clio er til gengæld en relativ billig bil. Dermed er den et godt alternativ for dem, der ikke kan eller vil køre elektrisk.

Køreindtrykket er ganske positivt, og der er et fint samspil mellem gearkassen og motoren, så det er let at køre bilen og finde et passende gear.

Der er i alt seks gear, men det sjette er ret langbenet, og det betyder, at det primært skal benyttes på motorvejen. Her sørger det så til gengæld for at motoromdrejningerne holdes nede til gavn for et lavt støjniveau og et moderat benzinforbrug.

I den tidligere udgave med samme motor formåede vi at køre omkring 17 km pr. liter, og i denne fornyede version nåede vi endda lidt over 18 km pr. liter, hvilket er endnu tættere på fabrikstallets 19,2 km/l. Dermed er der udsigt til at Clio kan blive en billig bil at holde kørende.

Vi vurderer, at de samlede udgifter løber op i 60.000 kr. om året, hvis man beholder bilen i fem år og kører 100.000 km. Det modsvarer ret præcist 2,90 kr. pr. km, og det er et pænt, lavt niveau.

Skærm i en Renault Clio
Den opretstående skærm på 9,3” er den største udgave af tre skærmniveauer, og den er en del af en udstyrspakke til 22.000 kr. Ellers er skærmen på 7” med Apple CarPlay/Android Auto, mens grundudgaven (Evolution) også har en skærm på 7”, men uden Apple CarPlay/Android Auto.

Nyt udstyr skal tilkøbes

Selvom anskaffelsesprisen er steget en smule, er det ikke fordi, der samtidig er kommet markant mere standardudstyr i bilen. Man skal derfor stadig tilkøbe flere udstyrspakker, hvis man vil gøre Clio komplet.

Det havde man gjort i vores testbil, der for det første havde fået en udstyrspakke med en stor 9,3”-skærm i stedet for den 7”-skærm, der er standard. Med i den pakke følger også et 10”-tommers instrumenthus, der kan vise flere former for grafik.

Tilsammen giver de to skærme en god oplevelse i bilen, men de koster desværre 22.000 kr. Så får man dog også et 360-garders bakkamera med i købet foruden nogle mere smarte baglygter og en elektronisk styret p-bremse.

Intrumentskærm i en Renault Clio
Det digitale instrumenthus på 10” (ekstraudstyr) kan vise flere skærmbilleder. Her er det indstillingen, der også viser navigationskortet, så det er lettere at orientere sig i forhold til vejvisningen.

Overvej sikkerhedspakke til Renault Clio

Den store skærm indeholder i øvrigt et Google-baseret navigationsanlæg, der både forstår og taler dansk, om end det ikke fungerer helt så godt som i de større Renault-modeller.

Den anden udstyrspakke, der også var købt til vores testbil, var en sikkerhedspakke til 10.000 kr. Den indeholder bl.a. advarsel for biler i den blinde vinkel og for tværgående trafik, når man bakker ud fra en p-bås. Det er nyttigt, og det er den adaptive fartpilot også, der ligeledes er en del af denne pakke.

Tilkøber man begge pakker, kommer den samlede pris op på 222.000 kr., og så nærmer bilen grænsen for sin naturlige prisramme. Men har man pengene, er det alligevel udstyr, der klæder resten af bilen. Det øger også sikkerheden, der dog er så tilpas, at Clio i 2019 fik fem stjerner i sikkerhedstesten fra Euro NCAP.

Bagsæderne i en Renault Clio
Bagsædepladsen er kneben, men der er gjort plads til tre personer, og der er isofixbeslag ved de to yderpladser samt ved forsædet.

Pladsen i Renault Clio imponerer ikke

Brugsværdien i den nye Clio er ikke forandret. Man har fortsat udmærkede forhold ved forsæderne, mens bagsædet kun byder på kneben plads, hvor særligt knæpladsen kan give problemer.

Der er dog i alt fem siddepladser i bilen, men vil man placere tre passagerer på bagsædet, skal det altså ikke være alt for store juniorer.

Bagagerummet rummer 391 liter, og det lyder af mere, end det ser ud til. Men rummet er trods alt dybt, og det betyder, at man godt kan få plads til flere kufferter under hattehylden.

Skal man have mere med, må bilen udstyres med et anhængertræk, der tillader op til 900 kg på krogen. Det er nok for en lille påhængsvogn eller en cykelholder.

Bagagerum med sort taske i en Renault Clio
Bagagerummet rummer 391 liter og er stort nok til at rumme en barnevogn eller sportstasker og kufferter. Bagsædet kan foldes forover i to dele.

Skal man privatlease Renault Clio?

Renault giver ikke meget ekstra med i købet, og når det handler om fabriksgarantien, er det ligefrem pauvert. Bilen sælges med en toårig garanti, hvor flere konkurrenter tilbyder tre, fem eller syv år. Det trækker ned i helhedsindtrykket af Clio.

Man kan derfor overveje at privatlease bilen i stedet for at købe den, så slipper man for denne bekymring. Den gamle udgave af Clio kunne leases til meget attraktive priser, men i skrivende stund er man ikke klar med priserne på denne opdaterede udgave. Men noget tyder på, at det også ender med priser, der absolut er værd at overveje.

Samlet set kan vi konkludere, at Clio altid har været en velkørende minibil, der har formået at tilbyde lidt mere end blot at være et gennemsnitligt transportmiddel. Og i denne nye årsmodel er det forhold bestemt ikke blevet forværret.

Men vi må også være ærlige at sige, at benzinbiler som denne Clio synger på sidste vers. Allerede nu begynder der at dukke elbiler op i denne størrelse til konkurrencedygtige priser og med langt bedre garantier. Og sammenlignet med dem skal man godt nok være mere end almindeligt glad for at køre i en benzinbil, hvis man vælger at give Clio en runde mere.

Opdateret 21-12-2023 med nye priser. Renault Danmark har sænket prisen med 10.000 kroner efter de første udmeldinger, og det betyder at billigste Clio nu fås fra 169.990 kr., og at denne testede version koster fra 189.990 kroner. I artiklen er de nye priser indsat.

Vild med biler? Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve