Renault Clio - vellykket minibil med skrap nødbremse
Motors vurdering
Renault Clio
- Køreegenskaber
- Komfort
- Udstyr
- Motor
- Bagsædeplads
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1.0 liter – 3 cyl.
-
CO2 udledning118 g/km
-
Effekt100 hk
-
Moment160 Nm
-
Topfart187 km/t.
-
Acc. (0-100)11,8 sek.
-
Køreklar vægt1.328 kg
-
Maks. påhængsvægt900 kg
-
Bagagerum391 liter
-
Akselafstand258 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 12
-
MålL:405 cm B:180 cm H:144 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 2,60 kr./km
Ved forsæderne opleves denne nye Renault Clio større, men i virkeligheden er den krøbet en smule i forhold til forgængeren. Det mærker man særligt ved bagsædet, hvor pladsen er kneben.
Læs også: Motors gruppetest af 10 populære minibiler
Bagagerummet er derimod blandt klassens største og er stort og dybt, men med en høj læssekant. Billederne til denne test er af grundudgaven Zen, men det giver bedst mening at vælge Clio i Intens-udgaven, der koster 13.000 kr. ekstra. Det er den pris, vi har taget udgangspunkt i ved denne test.
Video: Kig med på Renault Clio
Flot udstyret
Netop i udstyrsniveauet Intens får man masser af lækkert udstyr med i prisen. Udstyret omfatter bl.a. et digitalt instrumenthus, mens en 9,3-tommer lodretstående skærm stadig er ekstraudstyr til 7.900 kr.
Den er del af en pakke, som vi vil anbefale sammen med en førerassistentpakke til 12.900 kr., der bl.a. omfatter en adaptiv fartpilot. Alle udgaver af Clio har en fin vognbaneassistent, og alle har fået topkarakter i sikkerhedstesten fra Euro NCAP.
Læs også: Motors test af Den nye Toyota Yaris
Med de to pakker lagt til en Intens version lander den samlede pris stadig lige under 190.000 kr., og så får man også en fin bil.
Kører formidabelt
Køreindtrykket er meget positivt, og Clio opleves som en af de bedste minibiler, når det handler om køreoplevelsen. Dels er bilen letkørt i bytrafikken, hvor betjeningen af gearstang og pedaler går nemt. På motorvejen virker Clio dejlig retningsstabil, og motoren virker støjsvag.
Læs også: Motors test af Ford Fiesta
På FDM Jyllandsringen opførte Clio sig roligt og uden falbelader. Styretøjet er letgående, og egentlig er det mest en ret kraftig krængning, der viser, at Clio på ingen måde er skabt til den form for kørsel.
Nødbremsen er desuden meget effektiv, og vi kunne køre med op til 60 km/t. hen mod en stillestående pude, der skulle gøre det ud for en holdende bil, man ikke har set. Selv ved denne høje hastighed nåede bilen at bremse helt op før puden. Det resultat viser, at nødbremserne nu er nået et stadie, hvor de giver rigtig god mening.
Clio fås snart som hybrid
Clio-modelprogrammet er ret omfattende og består af to benzinmotorer og to dieselmotorer, hvor kun den kraftigste benzinmotor fås med automatgear. Prisspringet fra denne 100-hestes udgave med manuelt gear til udgaven med 130 hk og automatgear er dog hele 33.000 kr. i samme udstyrsniveau, Intens.
Læs også: Motors test af VW Polo
Går man i tanker om en Clio med automatgear, er det derfor mere interessant at vente på den nye hybridudgave, der dukker op hen mod slutningen af 2020. Den har som udgangspunkt også automatgear, men kører i sagens natur noget længere på literen og kører mere smidigt.