Kia EV6 er første rendyrkede elbil fra Kia.
Biltest

Kia EV6 – Flot elbil med vild lynlader

Med EV6 har Kia skabt sin første rendyrkede elbil. Et opsigtsvækkende design og en ret avanceret ladeteknik skiller EV6 ud fra mængden. Vi har her testet udgaven med baghjulstræk og det store batteri, og det var en god oplevelse.
Kia EV6 set bagfra

Motors vurdering

Kia EV6

El
384.900 kr.
  • Udstyr
  • Ladehastighed
  • Garanti
  • Rækkevidde i test
  • Dørhåndtag
  • Bagagerum
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor – baghjulstræk. Batteri (brutto/netto): 82/77 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    229 hk
  • Moment
    350 Nm
  • Topfart
    185 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,3 sek.
  • Køreklar vægt
    1.985 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.600 kg
  • Bagagerum
    510 liter
  • Akselafstand
    290 cm
  • Officiel rækkevidde
    528 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    7 / 5 / 12
    Bil+lak: Maks. 150.000 km
  • Mål
    L:468 cm B:188 cm H:155 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,60 kr./km
  • Målt rækkevidde 355 km
Luk

Kia sætter nu fuld fart på den grønne omstilling og lancerer 11 nye elbiler i de kommende tre år. Den første model, som fra starten har været skabt udelukkende som en elbil, er denne EV6. Den er samtidig første model på en ny platform, der skal benyttes i den kommende elbilsatsning. 

Der er tale om en SUV-lignende hatchback, der både er længere og lavere end mange af sine konkurrenter. Dimensionerne understreges af et sportsligt design med masser af spændende detaljer, der får EV6 til at skille sig ud. 

Under det ydre finder vi en elbilteknik, der også skiller sig ud. Lynladning, et ret stort batteri og et helt fladt gulv er blot nogle af de egenskaber, der er med til at gøre elbilen yderst attraktiv. Prisen er en anden: Billigste udgave af EV6 fås fra kun 325.000 kr.

Video: Se nærmere på Kia EV6

 

Designet af Kia EV6 taler til hjertet

Forrest sidder det nydesignede Kia-logo og understreger mærkets nye designsprog. Fronten er skarpt trukket op omkring en meget lille køleråbning, der er blevet mulig, fordi en elbil ikke kræver samme køling som en benzinbil. Og da der heller ikke er fyldt op med en motor under motorhjelmen, er det blevet muligt at forme hjelmen med bløde linjer og lade den gå helt ud til siderne.

Kia beskriver den løsning som en „muslingeskal“. De bløde linjer går igen ved baghjulenes skærmkasser og ved bagenden. Det giver bilen et flot og avanceret design, som man kan blive ved med at gå på opdagelse i. 

På den måde er EV6 en bil, der taler til hjertet langt mere end fornuften, og det er ikke en egenskab, vi normalt forbinder med Kia. Men det koreanske bilmærke er inde i en enorm transformation, og det demonstrerer EV6 tydeligt.

Førerpladsen er udformet med et stort panel med to skærme, der gør det ud for instrumenthus og hjælpeskærm til bl.a. navigationsanlæg.
Førerpladsen er udformet med et stort panel med to skærme, der gør det ud for instrumenthus og hjælpeskærm til bl.a. navigationsanlæg.

Hvordan er Kia EV6 indrettet?

Når man nærmer sig bilen, popper dørhåndtagene ud. De går ellers i ét med dørsiderne. De er smarte og flotte at se på, men ikke helt så intuitive at betjene som traditionelle dørhåndtag. 

Men vel placeret bag rattet møder man en førerplads, der i den grad imponerer. To store skærme er placeret i forlængelse af hinanden langs instrumentbordet, og de udgør rygraden i bilens betjening. Man kan enten trykke på skærmen til højre eller styre den fra en af de 15 knapper, der er på rattet. Der er også et trykpanel under skærmen, som kan skifte mellem at styre klimaanlægget og være genveje til styring af skærmen. 

Den kombination rummer i alt 37 knapper, og man kan derfor ikke ligefrem beskylde EV6 for at have et enkelt brugerinterface. Men man tillærer sig ret hurtigt funktionerne, og i hverdagen føles den løsning o.k. uden at være i liga med de bedste biler på markedet.

Mellem forsæderne er der en stor drejeknap, der gør det ud for gearvælgeren. Den er til gengæld pærelet at betjene, og man kan let skifte køreretning uden at se på den. Det er intuitivt og med til at understrege fornemmelsen af, at det er meget lettere at køre i en elbil end i en traditionel bil. Sjovt nok har Kia valgt at fastholde en start- og stopknap – det er ellers noget, der er på vej ud af elbilerne.

Der er fin knæplads ved bagsædet, mens loftshøjden kun lige er tilstrækkelig for voksne.
Der er fin knæplads ved bagsædet, mens loftshøjden kun lige er tilstrækkelig for voksne. De store hovedstøtter ved forsæderne stjæler en del af udsynet fremad.

Er der god plads i Kia EV6?

Kia EV6 er på størrelse med de elbiler, der lanceres flest af i øjeblikket: de SUV-lignende biler i mellemklassen. Den største konkurrent er VW ID.4, mens også søsterbilen Hyundai Ioniq 5 er svær at komme udenom. 

I lighed med de to konkurrenter finder vi en rummelig kabine med usædvanlig god plads til benene ved både for- og bagsæderne. Loftshøjden i EV6 er dog ikke helt på niveau med konkurrenternes, hvilket skyldes bilens ydre mål.

Til gengæld er bagagerummet med sine 520 liter ganske stort, og det er udstyret med en bund, der kan placeres i to niveauer, og som dækker over et lille ekstra rum til kabler og lignende. Dem kan man dog med fordel placere i den fine frunk under motorhjelmen, som dermed øger den samlede plads til 572 liter. 

Vi har alligevel sat et lille minus ud for bagagerummet, der er højt placeret og ret lavt i højden. Så det store litervolumen er skabt på baggrund af et stort lastareal, og ikke pga. højden, hvilket mindsker brugsværdien en smule. 

Et plus er muligheden for at trække en påhængsvogn: EV6 er godkendt til 1.600 kg på krogen. Men skal man udnytte det, kræver det dog, at man har et B/E-kørekort. På et almindeligt kørekort må den højst trække 1.075 kg.

Styretøjet er let at betjene, og når man slipper speederen, kan man lade bilen motorbremse, så der opsamles energi til batteriet, i stedet for at bruge selve bremserne på bilen.
Styretøjet er let at betjene, og når man slipper speederen, kan man lade bilen motorbremse, så der opsamles energi til batteriet, i stedet for at bruge selve bremserne på bilen. Affjedringen er behagelig og håndterer bilens høje vægt ganske flot.

Kører let og sikkert

Med alle døre lukkede, gearvælgeren sat i D og med en klarmelding på kontrolpanelet om, at alle er spændt fast, kan turen i EV6 begynde. Og man skal ikke køre langt, før man fornemmer, at det går let. I den udgave, vi har testet, var der udelukkende en elmotor ved de trækkende baghjul, men EV6 fås også i en udgave med firehjulstræk, hvor der således er en ekstra elmotor ved forhjulene. 

Den testede bil yder maksimalt 229 hk, mens udgaven med firehjulstræk har fået forøget effekten til 325 hk. De 229 hk er dog rigeligt til almindelig kørsel, uden at man føler, at man mangler kraft. Styretøjet er let at betjene, og når man slipper speederen, kan man lade bilen motorbremse, så der opsamles energi til batteriet, i stedet for at bruge selve bremserne på bilen.

Niveauet for motorbremsning kan indstilles i flere trin, eller man kan vælge en auto-indstilling, hvor niveauet tilpasses hastigheden. Det sidste er rart og betyder, at man kun sjældent behøver at flytte foden fra speederen til bremsen.

Ved bykørsel er udsynet skråt bagud ikke rigtig godt. Man kan tilkøbe en udstyrspakke til 15.000 kr., hvor man bl.a. får blindvinkel-kameraer, der filmer bagud og viser billedet i instrumenthuset. Det hjælper på det dårlige udsyn, men er også en noget pebret pris.

Affjedringen er behagelig og overrasker ved at håndtere bilens vægt på omtrent to tons ganske flot.

På motorvej kan man få hjælp af den automatik, der dels fastholder afstanden til forankørende biler, dels fastholder bilen i vognbanen. Mens afstanden holdes flot, føltes vognbaneassistenten en smule urolig.

Forlygterne er af LED-typen og lyser med et pænt hvidt lys, dog uden at imponere. Man kan tilkøbe matrix-lygter i en pakke med headupdisplay for 20.000 kr. De lyser en smule bedre, men er heller ikke imponerende sammenholdt med konkurrenterne. 

Kia benytter en 800-volts ladeteknik.
Kia benytter en 800-volts ladeteknik og kan i teorien oplades med op til 233 kW. I vores test gik det dog knap så hurtigt, og over en halv time nåede vi en gennemsnitlig ladeeffekt på 132 kW svarende til 300 km på motorvej.

Stor forskel på teori og praksis

Ifølge fabrikken skal EV6 med dette store batteri kunne køre 528 km på en opladning. Når vi måler rækkevidden, foregår det med konstant 110 km/t. på motorvej, og så mister man muligheden for at samle energi op, idet man jo ikke bremser. Til gengæld får man et godt billede af, hvor langt man kan nå mellem to ladestationer på lange ture. Og her nåede vi 355 km ved en temperatur på 10 grader – noget kortere end forventet. 

Til gengæld er EV6 hurtig til at få strøm på igen. Den kan lynlades med de nye 800-volts lynladere (men også fra alle andre typer), og det går hurtigere end hos konkurrenterne. Vi kunne over en halv time lade med i snit 132 kW, hvilket gav nok strøm til 300 km kørsel. Det er på niveau med de bedste biler. 

Forbruget under vores testkørsel på motorvejen modsvarede 4,6 km pr. kWh, hvilket er mindre økonomisk, end man kunne forvente af en vindglat bil med moderat motorisering og tohjulstræk.

Men alt i alt er Kia EV6 alligevel en bil med flotte samlede elbilegenskaber, et flot design, en god brugsværdi og ikke mindst en skarp pris.

Har du brug for hjælp?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen