Renault Talisman - firmabil på fransk
Motors vurdering
Renault Talisman
- Plads
- Udstyr
- Forbrug
- Sikkerhedsudstyr koster ekstra
Renault har ført en noget omskiftelig tilværelse i klassen for de store familie- og firmabiler og har i de seneste år været helt væk. Men nu er de tilbage, og med den nye Talisman har Renault fundet sin egen nye plads.
På mange områder kan Talisman snildt måle sig med de mere etablerede firmabilsmærker, men Renault har valgt at satse mest på plads og komfort. Franskmændene har samtidig skruet ned for ambitionerne, når det handler om at ville slå de tyske rivaler på kvalitetsfornemmelse og prestige.
Læs også: Motors test af VW Passat
Ikke at den virker billig. Renault har bare valgt et kvalitetsniveau af kabinens materialer og finish, der er lidt under konkurrenternes, men stadig på et plan, de fleste finder tilfredsstillende. Det giver en fornuftig bil, der samtidig er lidt billigere end de nærmeste konkurrenter.
Renault stiler altså ikke efter at opnå størst mulig prestige på villavejen. Til gengæld er designet friskt og klassisk, og Talisman er som stationcar en biltype, der er efterspurgt i Danmark. Frontens tydelige Renault-logo, smarte forlygter og en grill med masser af krom vil stadig skabe opsigt på vejen.
Masser af plads
Inde i bilen finder vi masser af plads på både forsæderne og bagsædet og i bagagerummet. Så om man er rejsende i store og omfangsrige kollektioner eller er en familie med mange medlemmer og et aktivt liv, så vil Talisman kunne løse opgaven på fornem vis. For eksempel er bagagerummet med sine 608 liter enormt, og er det ikke nok, kan man med et snuptag lægge bagsædets ryglæn ned, så man får en næsten hel plan lasteflade med en længde på lige over to meter.
Ved bagsædet er der fin plads til tre voksne, og både knæplads og loftshøjde imponerer. Også i forsæderne sidder man rigtig godt, og der er fin fralægningsplads. Som noget nyt for franske bilproducenter er der også brugbare kop-/flaskeholdere, så alt i alt er Talisman praktisk og omgængelig.
Motorprogrammet er overskueligt og består af en 1.6-liters benzinmotor med turbo og 150 hk samt to dieselmotorer på hhv. 1.5 og 1.6 liter med hhv. 110 og 130 hk.
Læs også: Motors test af Opel Insignia - flot og sportslig
Benzinmotoren har altid automatgear i form af dobbeltkoblingsgearkassen EDC, og den fås også til begge dieseludgaver. Vi peger da også helt klart på netop udgaverne med EDC som bedste køb. Merprisen er 32.000 kr., og de er givet godt ud.
Køreoplevelsen er god, og bilen er helt klart afstemt til den komfortable side, både hvad angår styretøj, affjedring og motorkarakteristik.
Mængden af komfortudstyr er flot i Zen-udgaven og omfatter bl.a. nøglefri adgang og start af motor samt klimaanlæg og stort set alt, hvad man kan ønske sig i en moderne bil.
Tilkøb selv sikkerhed
Desværre går det omfattende udstyrsniveau ikke igen, når vi ser på sikkerheden, hvor man mærkeligt nok har valgt en strategi, hvor man som bilkøber selv skal huske at tilkøbe det udstyr, der kan hæve bilens sikkerhedsniveau til et moderne niveau.
Første trin er en sikkerhedspakke til 13.900 kr., som indeholder et aktivt nødbremsesystem samt en afstandskontrol, der hjælper føreren med at holde en sikker afstand til forankørende. Nødbremsen fungerer ikke som i mange andre biler. Den virker nemlig først fra 30 km/t. og op til 140 km/t. og advarer først med lyd og lys og bremser derefter, hvis man ikke gør noget. Det er en lidt ringere løsning end hos mange af konkurrenterne, men bestemt alle pengene værd.
Læs også: Motors test af Volvo XC40 - årets designerbil
Man kan derudover tilkøbe en adaptiv fartpilot til 8.900 kr. Den regulerer løbende hastigheden, så man hele tiden holder en god afstand til forankørende biler. Den virker dog ikke helt overbevisende i alle situationer og kun ned til ca. 50 km/t., så slår den fra, hvorefter man selv skal overtage kontrollen med bilen.
En tredje sikkerhedspakke koster også 8.900 kr. og indeholder et system, der advarer, hvis man ikke har set trafik i de blinde vinkler. Man bør efter vores vurdering vælge det hele, og det giver en merpris på i alt 31.700 kr., hvilket stort set modsvarer merprisen op til den bedre udstyrede version: Intens.
På denne baggrund anbefaler vi udgaven med den store dieselmotor med automatgear og udstyrsniveauet Intens som bedste køb. Den koster 475.000 kr. og byder på både den rigtige teknik, komfort og sikkerhed og stadig til en pris på 50-100.000 kr. under konkurrenterne.
Alle udgaver af Talisman sælges i øvrigt med en garanti på tre år eller 100.000 km, og vil man have mere, kan man for 7.000 kr. tilkøbe en pakke, der forlænger garantiperioden til i alt fem år og 100.000 km. Dermed bliver Talisman et både godt, sikkert og trygt køb.