Renault Zoe - en falmende stjerne
Motors vurdering
Renault Zoe
- Antrit
- Stilheden
- Rækkevidde
- Ingen nødbremse
- Kneben fodplads bag
- Anhængertræk ej muligt
Fabriksdata
-
MotorVekselstrøm syncroniseret
-
CO2 udledning0 g/km
-
Effekt108 hk
-
Moment225 Nm
-
Topfart135 km/t.
-
Acc. (0-100)11,4 sek.
-
Køreklar vægt1.480 kg
-
Maks. påhængsvægt0 kg
-
Bagagerum338 liter
-
Akselafstand259 cm
-
Officiel rækkevidde300 km
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 12Batterier: 8 år/160.000 km
-
MålL:408 cm B:173 cm H:156 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 3,35 kr./km
- Målt rækkevidde 247 km
Renault har haft god succes med deres Zoe-model, der er udviklet som elbil fra bunden af. For et par år siden fik Zoe et større batteri, og her i efteråret 2018 har den også fået en kraftigere motor.
Dermed er effekten løftet til 108 hk, hvilket er noget mere end de 90 hk, modellen hidtil har haft. Men Zoe er langtfra lige så kraftigt som BMW i3 eller Hyundai Kona.
Men det er sjældent, at man i hverdagen har brug for en så kraftig acceleration. Og de 108 hk byder på en fin acceleration til almen hverdagskørsel. Samtidig har man den fordel, at en mindre kraftig motor også har et lavere forbrug. Vi målte rækkevidden til små 250 km, hvilket er bedre end det, mange af konkurrenterne tilbyder.
40 kWh – hvad er det?
Hidtil har tankstørrelsen på biler sjældent været en udfordring. Enkelte har haft meget små tanke og skulle tankes ofte. Men det har typisk været små biler, der kørte relativt langt på literen.
Elbilernes tank måles på batteristørrelsen, og her tæller hver kWh (kilowatt time). I Zoe er batteriet nu på 40 kWh, det er medvirkende årsag til den lange rækkevidde. Men det betyder også, at det tager længere tid at lade batteriet op.
På et almindeligt 230 Volt-stik tager opladningen 25 timer, men har du installeret en optimal 11 kW-oplader derhjemme, kan du lade bilen helt op på 4,5 timer. På farten kan du hurtiglade fra 30 til 80 pct. på en time, hvilket skulle give godt 120 km ekstra kørsel. Her savner vi mulighed for at kunne lade endnu hurtigere.
Upraktiske detaljer
Alt er ikke fryd og gammen i Zoe-land. For bagsædepassagerne har meget lidt fodplads under forsæderne, og det er svært at se rundt om de faste hovedstøtter på forsæderne.
Omkring førerpladsen virker kopholderne ringe, og alle størrelser vandflasker vælter lystigt rundt i kabinen. Ligeledes er bagsædets ryglæn ikke delt, og der er ikke plan lasteflade, hvilket er upraktisk, når du skal have IKEA-købene med hjem.
Alderen viser sig også på gearvælgeren, der er af den gamle mekaniske type, som ikke automatisk går i ”P”, når du standser motoren.
Nødbremse savnes
Sidste punkt på tjeklisten er det vigtige sikkerhedsudstyr: nødbremsen. En sådan fås slet ikke til bilen, og det viser, at Zoe er ved at være en ældre model.
Prisen på testbilen er på rimelige 274.000 kr., men totaløkonomien ender alligevel på 3,35 kr., hvilket gør den dyrere end de fleste konkurrenter, når alle udgifter gøres op.
Så trods den pæne rækkevidde, en lidt kraftigere motor er Zoes stjernestatus dalende, og vurderingen ender på tre stjerner.