Renault Zoe - en falmende stjerne
Biltest
31. oktober 2018


Renault Zoe har længe været en af de mest interessante elbiler, men til trods for en ny og kraftigere motor er Zoes alder begyndt at vise sig. Især manglen på nødbremse og bilens praktiske egenskaber trækker ned.
Renault Zoe
FDMs ekspertvurdering

Fordele
Antrit / Stilheden / Rækkevidde
Ulemper
Ingen nødbremse / Kneben fodplads bag / Anhængertræk ej muligt
Pris
273.880 kr.
Rækkevidde (WLTP)
300 km
Maks. effekt
108 hk
Renault har haft god succes med deres Zoe-model, der er udviklet som elbil fra bunden af. For et par år siden fik Zoe et større batteri, og her i efteråret 2018 har den også fået en kraftigere motor.
Dermed er effekten løftet til 108 hk, hvilket er noget mere end de 90 hk, modellen hidtil har haft. Men Zoe er langtfra lige så kraftigt som BMW i3 eller Hyundai Kona.
Men det er sjældent, at man i hverdagen har brug for en så kraftig acceleration. Og de 108 hk byder på en fin acceleration til almen hverdagskørsel. Samtidig har man den fordel, at en mindre kraftig motor også har et lavere forbrug. Vi målte rækkevidden til små 250 km, hvilket er bedre end det, mange af konkurrenterne tilbyder.

Det digitale speedometer er nemt at aflæse, og det samme gælder rækkevidden på batteriet. Rattet har få knapper, da radioen styres fra en kontaktarm til højre for rattet.
40 kWh – hvad er det?
Hidtil har tankstørrelsen på biler sjældent været en udfordring. Enkelte har haft meget små tanke og skulle tankes ofte. Men det har typisk været små biler, der kørte relativt langt på literen.
Elbilernes tank måles på batteristørrelsen, og her tæller hver kWh (kilowatt time). I Zoe er batteriet nu på 40 kWh, det er medvirkende årsag til den lange rækkevidde. Men det betyder også, at det tager længere tid at lade batteriet op.
På et almindeligt 230 Volt-stik tager opladningen 25 timer, men har du installeret en optimal 11 kW-oplader derhjemme, kan du lade bilen helt op på 4,5 timer. På farten kan du hurtiglade fra 30 til 80 pct. på en time, hvilket skulle give godt 120 km ekstra kørsel. Her savner vi mulighed for at kunne lade endnu hurtigere.

Det er ganske fancy, at der er et fingeraftryk på de trekantede dørhåndtag. Men det ændrer ikke på, at designer-håndtagene er mere besværlige at åbne end almindelige dørhåndtag.
Upraktiske detaljer
Alt er ikke fryd og gammen i Zoe-land. For bagsædepassagerne har meget lidt fodplads under forsæderne, og det er svært at se rundt om de faste hovedstøtter på forsæderne.
Omkring førerpladsen virker kopholderne ringe, og alle størrelser vandflasker vælter lystigt rundt i kabinen. Ligeledes er bagsædets ryglæn ikke delt, og der er ikke plan lasteflade, hvilket er upraktisk, når du skal have IKEA-købene med hjem.
Alderen viser sig også på gearvælgeren, der er af den gamle mekaniske type, som ikke automatisk går i ”P”, når du standser motoren.

Subwooferen er meget upraktisk placeret midt i bagagerummet. Lige så irriterende er det, at ladekabler skal opbevares samme sted og ikke har en dedikeret kabelholder i motorrummet.
Nødbremse savnes
Sidste punkt på tjeklisten er det vigtige sikkerhedsudstyr: nødbremsen. En sådan fås slet ikke til bilen, og det viser, at Zoe er ved at være en ældre model.
Prisen på testbilen er på rimelige 274.000 kr., men totaløkonomien ender alligevel på 3,35 kr., hvilket gør den dyrere end de fleste konkurrenter, når alle udgifter gøres op.
Så trods den pæne rækkevidde, en lidt kraftigere motor er Zoes stjernestatus dalende, og vurderingen ender på tre stjerner.
Overvejer du elbil? Læs FDMs tema om hverdagen med elbil



Grundformen er uændret på Zoe, der altid har fem døre. Det eneste, som stikker lidt designmæssigt ud, er baglygtedesignet, hvor det gennemsigtige glas virker lidt 90’er agtigt.