Skoda Enyaq – Forbedret familiebil i familiefejde

Motors vurdering
Skoda Enyaq
- Interiør
- Pladsforhold
- Betjening
- Knap ved ladestik
- Ingen frunk
- Stemmestyring
Fabriksdata
-
Motor1 elmotor - baghjulstræk. Batteri (brutto/netto): 82/77 kWh
-
CO2 udledning0 g/km
-
Effekt286 hk
-
Moment545 Nm
-
Topfart180 km/t.
-
Acc. (0-100)6,7 sek.
-
Køreklar vægt2.141 kg
-
Maks. påhængsvægt1.000 kg
-
Bagagerum585 liter
-
Akselafstand277 cm
-
Officiel rækkevidde555 km
-
Garanti (bil/lak/rust)5 / 3 / 12Bilgaranti: maks. 150.000 km
-
MålL:466 cm B:188 cm H:162 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 3,95 kr./km
- Målt rækkevidde 455 km
Skoda Enyaq kører direkte ind i kampen om børnefamiliernes gunst i denne opdaterede udgave af den store elbil. Med priser, der begynder ved 300.000 kr. for en flot udstyret version, bør man tage Enyaq med i overvejelserne, hvis der står en ny elbil på ønskelisten.
Hertil er bilens egenskaber simpelthen for åbenlyst overbevisende, og det gælder både, når vi taler brugsværdi, og når vi taler om de mere elbiltekniske egenskaber. Her har vi testet udgaven med det store batteri, og så hedder den 85 til efternavn i stedet for den billigste udgave, der hedder 60. Tallene henviser til batteriernes omtrentlige størrelse i kWh.
Som 85’er koster Skoda Enyaq 50.000 kr. mere end 60’eren, og den lægger dermed ud med en pris på 350.000 kr. Vores testbil havde desuden fået en Advanced-pakke til 30.000 kr., der bl.a. indeholder eljusterbare forsæder, matrix-forlygter, headup-display og det store Canton-musikanlæg.
Det er naturligvis mange penge, men så er man også godt kørende, og ikke mindst de imponerende matrix-forlygter er et godt argument for at købe en af udstyrspakkerne.

Let at komme rundt med
Trods bilens længde på knap 4,7 meter er det ikke svært at komme rundt med Enyaq i trafikken. Det skyldes først og fremmest bilens lille venderadius, der i den grad imponerer.
Men derudover er det også let at betjene bilen via en enkel gearvælger, en godt doseret speeder og en række gode, gammeldags knapper på rat og instrumentbord. Kommer man fra en ældre bil, er det derfor ret let at omstille sig til den måde, man skal betjene en Skoda Enyaq på.
Fra førersædet er der desuden et rigtig fint udsyn hele vejen rundt, og det er også med til at øge trygheden ved bilen. Og kan man ikke se det hele, så hjælper et 360-graders bakkamera med den del af opgaven. Det fungerer godt på den 13” store skærm i midten af instrumentbordet.
I vores testbil var kabinen udstyret med en Eco Suite-pakke med cognacfarvede lædersæder til 15.700 kr. De løfter oplevelsen af bilen til et højt niveau, og man har samlet set en fornemmelse af at sidde i en noget dyrere bil.

Rækkevidden i Skoda Enyaq er godkendt
Med det store batteri er rækkevidden officielt på 555 km, og som altid har vi målt, hvor langt man kan forvente at køre på motorvejen med 110 km/t. Om sommeren nåede vi 455 km – altså 100 km kortere end fabrikstallet – og om vinteren skal man forvente at komme helt ned på 375 km.
Det modsvarer, at man om sommeren kører 5,9 km pr. kWh og om vinteren 4,9 km. Det er begge fine tal, der vidner om en god udnyttelse af energien. Et forhold, der bl.a. er hjulpet på vej af den indbyggede varmepumpe.
Når der igen skal strøm på batteriet, foregår det hjemme med 11 kW (tre faser) og med op til 135 kW, når man er på farten. En opladning fra 10 til 80 procent kan derved klares på lige under en halv time, når alt er optimalt.

Meget brugbare assistentsystemer
Som standard har Enyaq en indbygget Travel Assist, der er en kombination af en adaptiv fartpilot og en vognbaneassistent. Med begge slået til følger bilen fint sporet på motorvejen eller de større landeveje, og det er en stor hjælp i hverdagen.
Man kan endda sætte bilen til at følge fartgrænserne automatisk, og det er også en stor hjælp, så man ikke uforvarende kommer til at køre for stærkt. Både vognbaneassistent og fartpilotens indstillinger kan let aktiveres eller deaktiveres fra rattet, og der er genvejstaster til den menu, hvor de mere detaljerede indstillinger kontrolleres. Vi vurderer, at Skodas hjælpesystemer er blandt de bedste på markedet.
Motoren yder 286 hk, og det føles absolut som mere end rigeligt. Man kan via gearvælgeren vælge, om man vil køre i D eller B, hvor sidstnævnte lader elmotoren nedbremse bilen, når man slipper speederen. Den funktion er ofte rar at benytte ved bykørsel, og her er det rart, at man let kan slå B-funktionen til eller fra, uden at man skal ind i en indviklet menu.
I det hele taget fungerer bilens bremser smidigt, og holdes bremsepedalen kortvarigt inde ved stilstand, aktiveres bilens holde-funktion, og man kan slippe bremsen, uden at bilen bevæger sig. Det er rart, når man f.eks. holder på en bakke.

Skoda Enyaq eller Skoda Elroq?
Har man fået interesse for denne opdaterede Skoda Enyaq, møder man utvivlsomt hurtigt dens lillebror i form af Skoda Elroq hos forhandleren. Det er to modeller, der langt hen ad vejen er identiske, og som primært adskiller sig ved bagsædets- og bagagerummets størrelse og udformning.
Prisforskellen mellem en Enyaq og en Elroq med samme størrelse batteri er 35.000 kr., så det koster naturligvis lidt at vælge en Enyaq frem for en Elroq. Men har man behov for det større bagagerum på 585 liter i stedet for 470 liter og den tilhørende elektriske bagklap, så giver merprisen god mening.
For andre kan Skoda Elroq formentlig være et lige så godt valg til en lavere pris. Begge udgaver kommer med en fin femårig nybilgaranti, der dækker op til 150.000 km, og som dermed lever op til FDMs mindstekrav.
Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler
Vi har siden 2011 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.
