Skoda Fabia set forfra
Biltest

Skoda Fabia – Vinderbil med automatgear

Skoda Fabia vandt nyligt Motors store gruppetest af minibiler. Nu har vi prøvet den med automatgear, og det er den ikke blevet dårligere af.
Skoda Fabia set bagfra

Motors vurdering

Skoda Fabia

17,9 km/l
Benzin
244.995 kr.
  • Indretning
  • Motor
  • Komfort
  • Betjening af fartpilot
  • Hård plast
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.0 liter – 3 cyl.
  • CO2 udledning
    127 g/km
  • Effekt
    110 hk
  • Moment
    200 Nm
  • Topfart
    205 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.192 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.100 kg
  • Bagagerum
    380 liter
  • Akselafstand
    256 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:411 cm B:178 cm H:146 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 2,90 kr./km

Sikkerhed

2021
Luk

245.000 kr. kan lyde som en høj pris for en minibil. Men her er der tale om en af de største minibiler i klassen, endda en velkørende en af slagsen og toppet med bl.a. adaptiv fartpilot og automatgear, så ikke bare ligner det et godt køb - det er et godt køb.

Vi har tidligere testet Skoda Fabia sammen med de fleste af konkurrenterne i en gruppetest, og her vandt Fabia samlet set. Nu har vi kørt den i det højeste udstyrsniveau, Style, hvor den trecylindrede benzinmotor er koblet sammen med et syvtrins automatgear af dobbeltkoblingstypen, også kendt som DSG.

Motoren klarer også her opgaven på tilfredsstillende vis. Men kører man mange kilometer om året, kan det alligevel være værd at overveje en opgradering til den firecylindrede 1.5'er med 150 hk, der er 26.000 kr. dyrere.

Førerpladsen er flot udformet med runde ventilationsdyser i siderne.
Førerpladsen er flot udformet med runde ventilationsdyser i siderne. Foran gearvælgeren sidder noget lavt betjeningen af klimaanlægget.

Gammeldags gearstang

Selve automatgearet fungerer fint, og det skifter flot mellem gearene. Motoren er hørbar under acceleration, men ved motorvejskørsel er omdrejningstallet holdt nede til gavn for et lavt støjniveau.

Selve gearstangen er dog af den gammeldags type, hvor man selv skal flytte gearvælgeren mellem P og D, når man kører, og når turen er slut. Det vænner man sig til, men kommer man fra en nyere bil, føles det alligevel gammeldags.

Man sidder glimrende i førersædet, og førerpladsen er i det hele taget velindrettet.

Bagsædepladsen hører til blandt de bedste biler i miniklassen
Bagsædepladsen hører til blandt de bedste biler i miniklassen, og det taler for bilen, hvis man skal køre flere end to i bilen. Der er desuden friskluftdyser mellem forsæderne. Denne bil har manuelle ruder i bagdørene, men normalt er de el-betjente.

En del udstyr skal tilkøbes i Skoda Fabia

I Style-udgaven er der en del nyttigt udstyr, der er standard. Det gælder bl.a. den adaptive fartpilot og den udmærkede vognbaneassistent. Mens fartpiloten er noget besværlig at betjene via den godt gemte stilk bag rattet, er vognbaneassistenten let at slå til og fra via knapper på rattet.

Standardudstyret omfatter endvidere en 8-tommerskærm med indbygget radio og styring af bilens funktioner. Men her skal man tilkøbe en trådløs opkobling til Apple CarPlay, hvis man vil gøre brug af den funktion.

På listen over nyttigt ekstraudstyr er der en bagagerumspakke til 3.400 kr., der bl.a. indeholder en dobbelt vognbund. Desuden kan man tilkøbe bakkamera til 3.500 kr., Travel Assist til 5.500 kr., glastag til 10.000 kr., varme i rat til 2.300 kr.

Alt i alt har man så en yderst veludstyret bil, men som man kan regne ud, også en bil til en noget pebret pris, hvis det hele tages med.

Bagagerummet rummer 380 liter
Bagagerummet rummer 380 liter, og det er faktisk ganske pænt i størrelsen. Bagsædet kan foldes forover, men efterlader en høj kant. Man kan dog tilkøb en justerbar bund i en udstyrspakke til 3.400 kr.

Ingen grøn teknik i Skoda Fabia

D en trecylindrede benzinmotor med turbolader går ifølge fabrikken 17,9 km pr. liter, og det er ikke langt fra det, man vil opleve i praksis, viste vores testforbrug. Det er dog to km lavere pr. liter i forhold til det, fabrikken angiver for bilen med manuelt gear og samme motor.

Der er ikke skyggen af grøn teknologi i bilen i form af en mildhybrid-teknik eller decideret eldrift. Vil man have en smule af det, kan man vælge udgaven med den firecylindrede 1.5-liters motor. Den har mulighed for at koble to af cylindrene fra, når man kun kører med let belastning.

Men i denne 1.0-liters motor er teknikken den gode gammeldags type, der alene baserer sig på en optimeret benzinmotor med turbolader. Det er heller ikke dårligt, og samlet set opleves motoren og automatgearet som en rar og smidig løsning i hverdagen.

 

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve