Skoda Fabia – Årets bedste minibil
Motors vurdering
Skoda Fabia
- Køreegenskaber
- Komfort
- Motor
- Betjening af fartpilot
- Hård plast
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1.0 liter – 3 cyl.
-
CO2 udledning116 g/km
-
Effekt95 hk
-
Moment175 Nm
-
Topfart193 km/t.
-
Acc. (0-100)10,6 sek.
-
Køreklar vægt1.147 kg
-
Maks. påhængsvægt1.000 kg
-
Bagagerum380 liter
-
Akselafstand256 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 12
-
MålL:411 cm B:178 cm H:146 cm
Motors tal
- Målt forbrug 20 km/l
- Beregnet økonomi 2,50 kr./km
Dette er klassens nyeste bilmodel, og det mærker man på mange måder. Fabia er en stor og rummelig bil, hvilket skyldes, at den fremover skal overtage pladsen for både den femdørs hatchback og den særlige stationcar, der hidtil har været i programmet.
Den rigelige plads opleves både ved bagsædet og i bagagerummet, hvor Fabia vinder over alle konkurrenterne. Men det handler ikke kun om plads, for også komforten er unik, og Fabia er således eneste minibil med separate friskluftdyser ved bagsædet.
Fortil er førerpladsen vellykket, og man sidder fremragende bag rattet.
Hvordan kører Skoda Fabia?
Køreindtrykket er positivt, og den lille turbomotor arbejder fint sammen med de fem gear, der egentlig føles som nok. Der er en god føling med vejen, og i det hele taget er Skoda Fabia meget velkørende. Der er en fin vognbane-assistent, der på let vis kan slås til og fra via knapper på rattet.
Den store skærm i midten indeholder trådløs opkobling af mobilen, så man kan betjene den via Apple CarPlay eller Android Auto, og det er et stort plus i hverdagen.
Et andet stort plus finder man ved isofixbeslagene, hvoraf der er to ved bagsædet og et ved forsædet. Det understreger Fabias position som en vellykket familiebil.
På minussiden finder vi en kabine med hård plast over det hele, en noget vibrerende motor, et gammeldags instrumenthus og en fartpilot, der skal betjenes med en stilk, der er skjult bag rattet. Også den klassiske tændingslås med nøgle er efterhånden sjælden, men kan dog erstattes af en trykknap, der er ekstraudstyr til 2.600 kr.
Men det er alt sammen detaljer, der på ingen måde kan fratage Skoda Fabia titlen som den bedste bil i klassen i 2022, når pris, kvalitet, sikkerhed og brugsværdi gøres op!
Hvilken udgave af Skoda Fabia skal man vælge?
Billigste udgave af Fabia koster 160.000 kr., og den kommer med en 1.0-liters motor med blot 65 hk. Den kan for nogle være et udmærket valg, men vi vil alligevel anbefale, at man går op i denne testede version med en turbomotor med 95 hk. Så starter priserne 197.000 kr., idet man så også pr. automatik får udstyrsniveauet Ambition i stedet for den lille motors udstyrsniveau, Active.
I Active får man en del mindre komfort- og sikkerhedsudstyr og bl.a. en noget mindre skærm end i denne testede udgave. For yderligere 30.000 kr. kan man vælge topniveauet Style. Så bliver motoren en smule kraftigere med sine 110 hk, og udstyret omfatter bl.a. en adaptiv fartpilot, et digitalt cockpit, nøglefri start/stop og 16-tommer hjul.
Automatgear kan fås til både Ambition og Style til henholdsvis 30.000 og 20.000 kr. ekstra – merprisen skyldes, at automatgearet af DSG-typen altid er koblet til motoren med 110 hk.
Vil man have Fabia med manuelt gear, peger vi på denne testede udgave som bedste køb, mens automatgearsversionen bør vælges som Style, hvor den medfølgende adaptive fartpilot giver rigtig god mening.
Hvor god er nødbremsen i Skoda Fabia?
Vi testede nødbremsen på FDM Jyllandsringen ved at køre bilen hen mod en pude, der skal simulere en holdende bil, man har overset. Her fungerer Skoda Fabia særdeles overbevisende, og nødbremsen advarer først, og bremser derefter af sig selv på overbevisende vis, hvis man ikke gør noget.
Vi testede funktionen ved hastigheder op til 50 km/t., som er den maksimale hastighed, vi tester denne egenskab ved. Og her fungerede det hele, som det skulle, og ved højere hastigheder advares man stadig, og bilen bremser også, men man kan altså ikke være sikker på, at den kan nå at bremse helt op. I denne udgave er der tale om en ret avanceret nødbremse, der bremser for både biler, fodgængere og cyklister.
Vi testede også, om Skoda Fabia selv kan bremse, hvis man er ved at bakke ind i en forhindring som f.eks. et barn bag bilen, og det kan den! Lige før man tror, at man rammer forhindringen, så bremser den med fuld kraft. Det betyder, at man i værste fald undgår at køre et barn ned, men systemet kan også minimere antallet af dumme parkeringsskader, der koster både besvær og penge.
Man kan tilkøbe en adaptiv fartpilot til 5.395 kr., og det bør man gøre, for det øger både komforten og sikkerheden. Standardudstyret omfatter dog en vognbaneassistent, der hjælper med at få bilen tilbage i sporet, hvis man er på vej ud over kantlinjerne af vognbanen. Den er i øvrigt dejlig let at slå til og fra via knapper på rattet.
Hvad koster en km i en Skoda Fabia?
Vi har også regnet på, hvad det koster at holde denne udgave af Skoda Fabia kørende i fem år og 100.000 km. Det lander samlet set på et beløb på lige under 50.000 kr. om året, eller hvad der svarer til 2,50 kr. pr. km. Det er et lavt niveau, og dermed blandt de billigste biler i klassen.
Årsagen til den lave udgift er bl.a. at bilen sælges inklusive service i de første tre år og 45.000 km. Kører man mere, og vil man tegne en serviceaftale over en længere årrække, betaler man blot merprisen.
Vi kørte i øvrigt i gennemsnit 20 km pr. liter under vores test, og det er dette forbrug, der er lagt ind i beregningerne.
Skoda Fabia sælges med en garanti på blot to år, hvilket er noget mindre end det FDM ser som et minimum; nemlig tre år eller 100.000 km.
Se video om Skoda Fabia:
Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?
Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.