Suzuki Jimny – offroader på afveje
Motors vurdering
Suzuki Jimny
- Pris
- Firehjulstræk
- Udstyr
- Køreegenskaber (vej)
- Plads i bilen
- Indretning
Fabriksdata
-
Motor1.5 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning178 g/km
-
Effekt102 hk
-
Moment130 Nm
-
Topfart145 km/t.
-
Køreklar vægt1.165 kg
-
Maks. påhængsvægt1.300 kg
-
Bagagerum85 liter
-
Akselafstand225 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)3 / 3 / 12Bilgaranti maks. 100.000 km
-
MålL:365 cm B:165 cm H:172 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 3,85 kr./km
Der er intet vi hellere ville end at give Suzuki Jimny topkarakter. Den lille charmetrold ser sød og sjov ud, og så er den så dejlig anderledes i hele sit væsen, at man næsten ikke kan andet, end at holde af den fra første blik. Og med en overkommelig pris på 250.000 kr. for en ægte offroader ligner den en langtidsholdbar succes.
Men: Efter en uge med bilen på både motorvej, i blødt terræn og som familiebil må vi kort og godt konkludere, at Suzuki Jimny ikke står distancen som et alternativ til en moderne bil.
Læs også: Motors test af Dacia Duster
Trods sin lune facon er de basale egenskaber simpelthen så ringe, at bilen ikke kan anbefales. Kun hvis man primært kører på skovveje eller i hårdt krævende terræn, kan Jimny være et fornuftigt køb – men så er den til gengæld også på hjemmebane.
Ikke styr på noget
Det er dels sikkerheden inde i bilen, dels bilens helt basale køreegenskaber, som får vores røde advarselslamper til at lyse.
Bagagerummet er med sine 85 liter så lille, at det kun rummer en lille dokumentmappe, der står op. Det betyder, at man ofte må lægge bagsædets ryglæn ned, hvis man skal have varer med i bilen. Her ligger de så på en spejlblank bagside af ryglænet, og det betyder, at alt kurer rundt hele tiden.
Læs også: Motors prøvekørsel af Jeep Wrangler
Er det større ting, så tør man slet ikke at tænke på, hvad der sker, hvis man bremser kraftigt, eller endnu værre bliver involveret i et uheld. Her har Suzuki på det groveste forsømt enhver mulighed for at fastgøre bagagen og holde den væk fra forsæderne, og det er bare ikke godt nok!
Ret ærgerligt, for selve den basale sikkerhed er godkendt, og Jimny har f.eks. både en ordentlig nødbremse og en lang række andet sikkerhedsudstyr, men hvad hjælper det, hvis man får en frossen kylling eller en kasse sodavand i hovedet, når man må bremse hårdt op?
Gynger og larmer
Bilens køregenskaber på lande- og motorvej er heller ikke særlig rare. Over 80 km/t. er bilen støjende i en grad, vi kun sjældent har set magen.
Kun hvis man primært kører på skovveje eller i hårdt krævende terræn, kan Jimny være et fornuftigt køb.
Skal man dreje på rattet, møder man et svar fra et styretøj, dæk og en undervogn, der på ingen måde reagerer, som man forventer det af en moderne bil. Det hele sejler afsted, og man er egentlig ikke rigtig tryg ved at køre bilen, med mindre det går helt ligeud.
Så vi gentager det lige: Køb ikke denne bil på udseendet og tro, at du kan køre rundt, som om Jimny var en almindelig bil – det er den ikke!
Kompetent i terrænet
Til gengæld tager vi hatten af for Jimnys præstationer, når man forlader asfalten og begiver sig ind på gyngende grund. Her er den lille og lette bil i sit es, og med reduktionsgear og firehjulstræk møder man trækevner, vi ikke oplever særlig tit.
Læs også: Motors store test af 10 populære SUV'er
Det er ubetinget bilens helt stærke side, og en egenskab, der alligevel nok skal give Jimny fans overalt i verden. Det forstår vi godt!
Men at gøre den til et bud på en hverdagsbil for familien Danmark, det må man for alt i verden ikke ledes til at tro!