Suzuki Swift set forfra, mens den kører på vej
Biltest

Suzuki Swift – Veludstyret og billig minibil med skuffende sikkerhed

Den nye Suzuki Swift byder på god brugsværdi og masser af lækkert udstyr. Men desværre er sikkerheden ikke ligefrem imponerende. Den kører langt på literen og er billig at holde.
Suzuki Swift set bagfra, mens den kører på vej

Motors vurdering

Suzuki Swift

22,7 km/l
Benzin
169.990 kr.
  • Udstyr
  • Plads
  • Forbrug
  • Motorkraft
  • Ikke varme i sæder
  • Førersæde ikke højdejusterbart
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.2-liters mild hybrid motor – 3 cyl. – forhjulstræk
  • CO2 udledning
    98 g/km
  • Effekt
    82 hk
  • Moment
    112 Nm
  • Topfart
    165 km/t.
  • Acc. (0-100)
    12,5 sek.
  • Køreklar vægt
    988 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.000 kg
  • Bagagerum
    265 liter
  • Akselafstand
    245 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Bilgaranti: Maks. 100.000 km
  • Mål
    L:386 cm B:174 cm H:150 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,05 kr./km

Sikkerhed

2024
Luk

Den nye generation af Suzuki Swift byder sig til med en flot udstyrspakke og en lav pris. Den version, vi her har testet, er billigste udgave til 170.000 kroner, og selv den har adaptiv fartpilot, bakkamera, aircondition og meget mere.

Alle udgaver har samme motor, som er en 1.2-liters, trecylindret benzinmotor uden turbolader, men med mild hybrid-teknik. Den yder moderate 82 hk, men har til gengæld en flot benzinøkonomi, og det er noget, mange Suzuki-ejere er glade for.

Man kan overveje at gå et eller to trin op i udstyr – særligt hvis man vil have varme i sæderne eller et højdejusterbart førersæde. Dyreste udgave koster stadig lige under 200.000 kroner.

Førerplads i en Suzuki Swift
Førerpladsen er klassisk udformet med mange kontakter, viserinstrumenter, manuelt gear og mekanisk håndbremse. En skærm i midten har navigationsanlæg i alle udgaver.

Hvordan kører Suzuki Swift?

Bag rattet har man helt klart en fornemmelse af at sidde i en veludstyret bil. Men det er også lige før, at den er lidt for kompleks at betjene. Det er f.eks. ret besværligt at slå den alarm fra, der bipper, hvis man kører hurtigere, end det bilen mener, er grænsen. Og selvom bilen er god til at læse skiltene, så er der stadig mange steder, hvor man får falske advarsler, og det er irriterende.

Motoren opleves ikke vitaminrig, og man skal til tider væbne sig lidt med tålmodighed ved overhalinger og lignende. Der er kun fem gear, men de er heldigvis lette at betjene. Bilen kører dog meget fint på motorvej, og assistenten, der fastholder bilen i vognbanen, fungerer fint.

Betjeningen af de grundlæggende funktioner er gode, og der er f.eks. en startknap til motoren i stedet for en nøglestart, og der er nøglefri betjening af centrallåsen, som virker, blot man tager fat i dørhåndtaget.

Stor skærm i Suzuki Swift
Den store skærm i midten har indbygget navigationsanlæg og kan også spejle telefonen trådløst via enten Apple CarPlay eller Android Auto. Alle menuer er på dansk her, men desværre ikke på skærmen i instrumenthuset.

Alle udgaver af den nye Suzuki Swift er udstyret med samme mængde sikkerhedsudstyr, som bl.a. omfatter en automatisk nødbremse, der bremser for holdende biler eller cyklister og fodgængere.

Vi testede den ved hastigheder op til 50 km/t., og her fungerede den flot, idet den først advarede om faren og dernæst bremsede bilen ned på en helt udramatisk måde.

Vi testede også, om bilen selv kunne bremse, hvis man er ved at bakke ind i f.eks. et legende barn. Det kunne den ikke, men den advarede dog via p-sensorernes funktion, ligesom billedet på bakkameraet afslørede forhindringen.

Knapper i en Suzuki Swift
Et airconditionanlæg er standard. Man indstiller temperaturen ved at vippe knappen til højre op eller ned. Men det er ikke typen, hvor man indstiller til et fast tal-niveau. I praksis er det let at have med at gøre.

Hvad koster Suzuki Swift?

Under vores testrute med en blanding af motorvej, landevej og bykørsel kørte vi snit hele 22 km pr. liter, hvilket dermed næsten ramte fabrikstallets 22,7 km pr. liter. Vi har beregnet, hvad det koster at holde bilen kørende i fem år og 100.000 km, når alt regnes med.

Så lander km-prisen på 3,05 kroner, hvilket modsvarer 61.000 kroner om året. Det er en pris, der helt klart ligger i den meget billige ende af feltet, når vi regner på de tilsvarende priser for konkurrenterne.

Garantien på Suzuki Swift er i øvrigt på tre år eller maksimalt 100.00 km, og det er en fin dækning, der flugter med FDM’s mindstekrav til fabriksgarantier på nye biler.

Person på bagsædet i en Suzuki Swift
Der er overraskende god plads ved bagsædet, og man sidder hæderligt. De store ruder giver et godt udsyn, og der er isofixbeslag ved bagsædets to yderpladser.

Hvor god plads er der i Suzuki Swift?

Pladsmæssigt er Suzuki Swift fint med, og ved bagsædet føles bilen rummelig. Der er god plads til fødderne under forsæderne, og ved midterpladsen er der kun en lille forhøjning i gulvet, der kan genere.

Bagagerummet er derimod på bare 265 liter, hvilket er blandt klassens mindste rum. Suzuki Swift må udstyres med anhængertræk, og bilen må trække op til 1.000 kg, hvis påhængsvognen har bremser, og ellers højst 400 kg.

Fra vores test af bilen har vi på plussiden noteret, at vi er glade for bilens lyse kabine, og at dens nye medieskærm er blevet meget bedre end i forgængeren.

På minussiden har flere noteret, at det var en ulempe, at man ikke kunne højdejustere førersædet, og at der ikke var varme i sædet. Vi blev heller aldrig gode venner med den automatiske op- og nedblænding af det lange lys, der ofte havde svært ved at finde den rette position. Og så savnede vi til tider lidt mere motorkraft.

Bagagerum i en Suzuki Swift
Bagagerummet er på bare 265 liter, hvilket er blandt klassens mindste rum. Bagsædets ryglæn kan foldes forover i to dele.

Suzuki Swift skuffer i sikkerhedstest

Men endnu mere alvorligt er det, at Suzuki Swift netop er blevet sikkerhedstestet af Euro NCAP. Det blev desværre ikke til et opmuntrende resultat, og samlet fik bilen derfor kun tre ud af fem stjerner. Du kan læse om det her

Det er ikke bare et spørgsmål om mængden af moderne sikkerhedsudstyr, for flere steder var det selve bilens konstruktion, der fejlede, idet karrosseriet ikke kunne yde tilstrækkelig modstand.

Det er ikke på et niveau, der udløser advarsler om køb af bilen, men det er uden tvivl et punkt, der trækker ned i en ellers meget fin samlet vurdering af bilens egenskaber.

Vild med biler? Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve