Tesla Model S forfra
Biltest

Tesla Model S - mageløs elbil

Nyeste version af Teslas Model S-elbil trækker på alle fire hjul og har mere komfort og sikkerhed. Et mindre batteri har klippet lidt af prisen.
Tesla Model S bagfra

Motors vurdering

Tesla Model S

El
626.450 kr.
  • Motor
  • Betjening
  • Garanti
  • Pris
  • Vægt
  • Udsyn skråt bagud
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Effekt
    332 hk
  • Topfart
    225 km/t.
  • Acc. (0-100)
    5,4 sek.
  • Garanti (bil/lak/rust)
    4 / /
    8 år på drivlinje

Motors tal

  • Målt rækkevidde 319 km

Sikkerhed

2014
Luk

Danmarks suverænt bedst sælgende elbil er Tesla Model S, og den er nu kommet i en række nye udgaver. Muligheden for firehjulstræk er den største nyhed. I den dyre ende af skalaen kan man glæde sig over helt vanvittige ydelser på de to elmotorer på over 700 hk, men også i denne billigste firehjulstrukne udgave er der mere end rigeligt antrit.

De lidt mindre elmotorer er sammen med et lidt mindre batteri den væsentligste årsag til en pris på „bare” 626.450 kr. – 360.000 kr. mindre end for topmodellen.

I alle tilfælde er det priser med moms, men uden registreringsafgift, som elbiler i hvert fald frem til nytår er fritaget for. Hvad der sker derefter, er der i skrivende stund ingen melding om, så reelt er det nu allersidste udkald, hvis man vil være sikker på at få en Tesla uden afgift.

Tesla  Model s kabinee
Den store skærm har bl.a. gjort det muligt at fjerne alle knapper fra instrumentbordet. Kun den lovpligtige kontakt til havariblinket er bevaret. Kvalitetsindtrykket af kabinen er generelt bedre end i de første udgaver af Tesla.

Flot rækkevidde

Elbilernes største problemer har traditionelt været en høj pris og en kort rækkevidde. Egentlig er begge problemer løst i denne udgave af Tesla Model S, for nok er 626.000 kr. mange penge, men sammenligner man med det, man får hos konkurrenter som BMW, Audi og Mercedes til samme pris, fremstår Tesla umådelig attraktivt.

Også rækkevidden er nu blevet fin: Dels kan man reelt køre over 300 km i bilen, og dels er det ret let at lade bilen op. Udgangspunktet bør naturligvis være en kraftig hjemmelader, men der er flere muligheder for at hælde strøm på bilen andre steder.

Læs også: Motors test af Tesla Model X

Langsomst går det med en ledning i en almindelig stikkontakt – så skal man afsætte langt over et døgn til opgaven. Hurtigst går det i de gratis lynladere, som Tesla nu har otte af i Danmark, og yderligere to dukker op næste år. Her kan man fylde op til 500 km på batteriet pr. time, og således er bilen næsten fuldt opladet på tre kvarter. Det er værd at bemærke, hvor disse ladestationer står, før man beslutter sig for en elbil. For bor eller kører man i nærheden af dem, er det sjovt, er de langt væk, har de næsten ingen praktisk betydning.

Tesla Model S skærm
Den helt enorme farveskærm i midten af bilen er imponerende. Men den kræver nogle solide studier, før man for alvor er dus med den.

Kører helt vildt

Selv i denne version med begrænset motoreffekt har man flere kræfter til rådighed end i de fleste andre biler på markedet. To ens elmotorer er placeret ved hhv. for- og bagakslen, og de yder tilsammen op mod 332 hk.

De trækker direkte på drivakslerne, og man mærker derfor ikke gearskift eller lignende, når man accelererer. Det går glidende, hurtigt og næsten lydløst, når man træder speederen ned. Det er både sjovt og fascinerende. Man mærker nok, at bilen er tungere end normalt, men samlet set er køreoplevelsen meget positiv. Er dette den fremtid, vi skal til at vænne os til, er den ikke så ringe endda.

Læs også: Motors tidligere test af Tesla Model S

Man skal naturligvis ikke køre på den måde hele tiden, for så koster det på rækkevidden. Men selv med lidt hurtig kørsel nåede vi et pænt stykke over 300 km på en opladning, og det er bestemt godkendt. Man må regne med lidt færre kilometer om vinteren og måske også lidt færre om sommeren, hvis det for alvor bliver varmt, for både opvarmning og nedkøling kører på det store batteri, så snart bilen ikke er sat til opladning.

Tesla Model S skærm 2
Instrumenthuset rummer en farveskærm, der viser speedometer, kort og oplysninger om bilens driftstilstand. Let og enkelt at overskue.

Flot garanti

Generelt virker denne udgave af Tesla Model S bedre bygget end de første udgaver, vi havde til test. Samlekvaliteten er nu flot, og mængden af sjove detaljer på den store skærm øges hele tiden. Desværre er der endnu ingen danske menuer til bilen, og det kræver derfor lidt gode engelskkundskaber at gennemgå bilens mange muligheder.

Senere på året kommer der mulighed for at opdatere bilen med en linjevogter, der kan hjælpe med at fastholde bilen i vognbanen, men allerede nu er adaptiv fartpilot en mulighed, hvis man tilkøber en sikkerhedspakke til 21.000 kr. Alle udgaver har dog fået automatisk nødbremse som standardudstyr.

Læs også: FDMs tema om hybrid- og elbiler

Tesla Model S sælges med en generel fireårig garanti på bilen (dog maks. 80.000 km), og den dækker alt. Derudover er der en udvidet garanti på batteri, elmotorer og den indbyggede strømstyring på otte år uden kilometerbegrænsning. Det er egentlig flot, selvom vi gerne havde set det hele suppleret med en ordentlig garanti mod gennemtæring. Men da bilen er bygget i aluminium og plast, er det næppe et stort problem.

Tesla Model S bagsæde
Bagsædepladsen er god i bredden, og særligt det helt flade gulv giver en god rumfornemmelse. Loftshøjden er lige kneben nok til voksne.