Toyota Aygo X Air set forfra
Biltest

Toyota Aygo X Air – mikrobil med vind i håret

For 12.000 kroner ekstra kan man bestille den populære Toyota Aygo X med et elektrisk stoftag. Det giver ekstra glæde i den lille bil.
Toyota Aygo X Air set bagfra

Motors vurdering

Toyota Aygo X

20,4 km/l
Benzin
181.990 kr.
  • Udstyr
  • Åbent tag
  • Førerplads
  • Bagsædeplads
  • Motorstøj
  • Må ikke trække trailer
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.0 liter – 3 cyl.
  • CO2 udledning
    110 g/km
  • Effekt
    72 hk
  • Moment
    93 Nm
  • Topfart
    158 km/t.
  • Acc. (0-100)
    15,6 sek.
  • Køreklar vægt
    1.049 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    231 liter
  • Akselafstand
    243 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Bilgaranti: Maks. 100.000 km
  • Mål
    L:370 cm B:174 cm H:151 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 2,40 kr./km

Sikkerhed

2022
Luk

Mikrobilernes svar på SUV-bølgen hedder Toyota Aygo X, hvor X’et udtales „cross“. Det er en let forhøjet mikrobil med et smart design, og en fin indretning ved forsæderne.

Den er på ingen måde ramt af bølgen med hybrid-teknik eller eldrift, men kører i stedet med en ret traditionel trecylindret benzinmotor, en femtrins manuel gearkasse og forhjulstræk.

De dele skuffer nu heller ikke, og bortset fra at der ikke er mange kræfter i spil, og at dem der trods alt er til stede, virker ret højlydte, så er Aygo X både letkørt og sjov at have med at gøre.

Førerpladsen er vellykket med et stort og overskueligt instrumenthus
Førerpladsen er vellykket med et stort og overskueligt instrumenthus og en stor skærm til højre for rattet. Alle udgaver har et højt udstyrsniveau, hvor bl.a. den adaptive fartpilot styres fra knapper på rattet.

Stoftaget giver ekstra oplevelser

Det sjove ved bilen kommer for alvor til udtryk, hvis man bestiller bilen med et el-betjent stoftag, som på kort tid næsten kan gøre Aygo X til en åben bil.

Det koster 12.000 kr. ekstra, og får mikrobilen til at byde på muligheder, man ellers skal op i en ret dyr bil for at opleve.

Man trykker på knappen over bakspejlet, og så glider taget tilbage helt af sig selv. Når det er åbent, vipper en lille spoiler op og sørger for, at der ikke dannes for megen turbulens i kabinen. Den virker også efter hensigten, men formår dog ikke at fjerne det hele.

Særligt ved bagsædet er der godt gang i hårlokkerne, hvis man altså har fået passagerer ind i den del af bilen. Af samme grund giver det ikke mening at køre med taget åbent ved motorvejsfart.

Stoftaget er elektrisk betjent, og kører bagud, så man får en stor åbning i taget.
Stoftaget er elektrisk betjent, og kører bagud, så man får en stor åbning i taget. En lille spoiler vipper op, og sikrer at der ikke kommer alt for megen turbulens.

Udstyr gør kørslen nem og sikker

Alle udgaver af Toyota Aygo X har samme niveau af sikkerhed, og det betyder, at der altid er en adaptiv fartpilot, der selv holder afstanden til forankørende biler. Derudover er der en meget velfungerende vognbaneassistent, der hjælper med at fastholde bilen i vognbanen.

Det er med til at gøre kørslen dejlig afslappet på længere ture, og det øger sikkerheden, idet systemet griber ind, hvis bilen nærmer sig vognbanens kantlinjer.

Derudover er der en stor skærm i midten, hvorfra man let og bekvemt kan betjene navigationsanlæg, telefonopkald og musikanlægget.

Bedst bliver det efter vores opfattelse, hvis man benytter sig af muligheden for at spejle telefonen via Apple CarPlay eller Android Auto. Det sker i begge tilfælde trådløst, og imens kan telefonen ligge og lade op trådløst i en bakke foran gearstangen.

Bagagerummet er vokset en del i forhold til den gamle Aygo, men det er stadig ikke ret stort.
Bagagerummet er vokset en del i forhold til den gamle Aygo, men det er stadig ikke ret stort. Man kan dog folde bagsædet forover i to dele, hvis der skal fragtes større genstande.

Hvad koster Toyota Aygo X?

Brændstoføkonomien er ifølge fabrikken på den glade side af de 20 km pr. liter ifølge fabrikken, og det ligger ikke langt fra det mulige, viste vores målinger under testen. Ejerafgiften er dermed lav, og den samlede økonomi lander på blot 2,40 kr. pr. km, eller hvad der svarer til 48.000 kr. pr. år.

Det er billigt og kun 4.000 kr. mere pr. år, end det koster at køre udgaven med fast tag, viser vores beregninger.

Toyota Aygo X sælges med en garanti på tre år eller 100.000 km. Men holder man sig til de foreskrevne serviceeftersyn hos et autoriseret Toyota-værksted, kan denne garanti forlænges for et år ad gangen indtil bilen er blevet 10 år gammel eller indtil den har kørt 160.000 km. Toyota kalder det en serviceaktiveret garanti, og den er ret omfattende og dækker stort set lige så bredt som fabriksgarantien og som udgangspunkt alt det, der får bilen til at køre.

Til gengæld dækker den ikke service- og sliddele, der er de dele, som naturligt bliver slidt ved brug, og som bliver holdt ved lige og udskiftet under de årlige serviceeftersyn, som man selv skal betale. Et eksempel er bremserne, hvor alle komponenter er dækket på nær bremsevæske samt bremseklodser og -skiver. Det er en unik ordning, som gør Toyota Aygo X til et trygt bilkøb.

Så vil man spare på bilbudgettet og samtidig gøre et trygt køb, så er Air-udgaven af Aygo X bestemt en sjov, økonomisk og oplagt mulighed.

 

Vild med biler? Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve