Toyota Yaris GR set forfra
Fotograf:
Biltest

Toyota Yaris - GR uden grrr

Toyota har vundet VM i Rally to år i træk med Yaris-modellen. For at fejre succesen, har de lanceret en GR-version af Toyota Yaris med masser af udstyr, men også en fejl-castet motor.
Toyota Yaris GR set bagfra

Motors vurdering

Toyota Yaris

20,0 km/l
Hybrid
214.990 kr.
  • Masser af udstyr
  • Gode pladsforhold
  • Sikkerhedsudstyr
  • Motorlyd
  • Ikke så kraftig
  • Fast affjedring
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.5 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    113 g/km
  • Effekt
    100 hk
  • Moment
    111 Nm
  • Topfart
    165 km/t.
  • Acc. (0-100)
    11,8 sek.
  • Køreklar vægt
    1.175 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    286 liter
  • Akselafstand
    251 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Bilgaranti dog højst 100.000 km
  • Mål
    L:395 cm B:170 cm H:151 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 2,95 kr./km

Sikkerhed

2017
Luk

Yaris er ved at nærme sig et generationsskifte, og som så mange andre konkurrenter betyder det kampagnemodeller baseret på et gennemprøvet produkt.

Så med udgangspunkt i Toyotas rallysatsning med VM-titler de seneste år har fabrikken netop lanceret en sportsligt inspireret udgave af Yaris kaldet GR Sport. Modellen lokker med dellædersæder, GR-læderrat og udstyr som klimaanlæg, nøglefri betjening samt automatgear.

Læs også: Motors test af den almindelige Toyota Yaris

Men med i GR Sport-pakken følger også 17”-fælge. De passer måske godt til Toyotas rallysatsning, men i Yaris GR Sport giver de en lidt for fast affjedring.

Styretøjet virker også dødt, da servostyringen er så kraftig, at du ikke kan mærke indstyring i sving. Det bør man kunne på en sportslig variant.

Toyota Yaris GR kabine
Yaris er enkelt indrettet og let at betjene. Det mest bøvlede er knappen til at køre udelukkende på strøm (over kortere afstande) samt knapperne til elvarme i sæderne, der er placeret ved håndbremsen mellem sæderne.

Fejl-castet motor

Samlet set giver det en sportslig karakter, der ikke passer til bilens kombination af motor og gearkasse. For GR Sport er baseret på Yaris Hybrid, hvor du som chauffør vænner dig til at træde forsigtigt på speederen, for at undgå motoren går højt op i omdrejningerne.

Selv ved en mellemacceleration på motorvej bliver motorlyden hurtigt dominerende. Og ikke på en måde som signalerer sport, men mere på en måde, hvor du bliver udsat for motorstøj.

Læs også: Motors test af VW Polo GTI - den bedste GTI

Årsagen er, at modellen har en automatgearkasse med en trinløst variabel udveksling, så når du accelererer, stiger omdrejningstallet hurtigt, uden at hastigheden stiger tilsvarende. Det er fint til en bil med fokus på miljørigtig kørsel, men passer slet ikke til en sportslig model.

Toyota Yaris GR sæder
Sæderne er en del af GR-pakken, og de er ganske sportslige, samtidig med at du får dellæder, som er nemmere at holde, og som sammen med et lækkert læderrat løfter kvalitetsfornemmelsen i kabinen betragteligt.  

GR Sport eller GRMN

GR Sport virker som en ide, der er undfanget i marketingsafdelingen og ikke blandt udviklingsingeniørerne. Blandt andet fordi rallybilen slet ikke er en hybridbil, men blot en benzinmotor med turbo lader.

Tidligere har Toyota lavet en Yaris GRMN, en sportslig GTI-model, der desværre kun blev bygget i 400 eksemplarer. Den havde ellers masser af køreglæde, godt styretøj, kraftig motor og en manuel gearkasse.

Læs også: Motors test af den nye Peugeot 208

Det kunne have været fint med en GR Sport baseret på en mindre kraftig turbomotor, men sådan findes desværre ikke p.t. i Yaris.

Toyota Yaris gearvælger
Toyota holder fast i traditionelle gearvælgere og har ikke valgt en smart moderne gearvælger som i Prius. Kunderne vil ifølge Toyotas egne undersøgelser have den traditionelle løsning, men det virker umoderne.

Vælg GR Sport for udstyret

Toyota har været tilbageholdende med at byde de amerikanske mobilgiganter Apple og Android ind i deres bilers trykskærme. Men Yaris er den første model, hvor du kan få Apple CarPlay og Android Auto, der i øvrigt er standard i GR Sport-versionen.

Android Auto virker kun, hvis man selv installerer en såkaldt APK Mirror-app, da systemet ikke er lanceret officielt endnu i Danmark. Forbindelsen sker via kabel, og betjeningen er intuitiv som vanligt. 

Læs også: Her er den nye Opel Corsa

Går du med GTI-drømme, så styr uden om GR Sport. Vil du have en mere miljøvenlig model med hybridmotor, og som samtidig ser lidt hårdkogt ud, så kan den være et spændende valg.

Men kombinationen virker ikke gennemtænkt, og den samlede vurdering bliver derfor lunken. Og Yaris GR Sport ender med at være en sportslig model uden aggressiv „grrr-attitude“.