Toyota Yaris - GR uden grrr

Motors vurdering
Toyota Yaris
- Masser af udstyr
- Gode pladsforhold
- Sikkerhedsudstyr
- Motorlyd
- Ikke så kraftig
- Fast affjedring
Fabriksdata
-
Motor1.5 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning113 g/km
-
Effekt100 hk
-
Moment111 Nm
-
Topfart165 km/t.
-
Acc. (0-100)11,8 sek.
-
Køreklar vægt1.175 kg
-
Maks. påhængsvægt0 kg
-
Bagagerum286 liter
-
Akselafstand251 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)3 / 3 / 12Bilgaranti dog højst 100.000 km
-
MålL:395 cm B:170 cm H:151 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 2,95 kr./km
Yaris er ved at nærme sig et generationsskifte, og som så mange andre konkurrenter betyder det kampagnemodeller baseret på et gennemprøvet produkt.
Så med udgangspunkt i Toyotas rallysatsning med VM-titler de seneste år har fabrikken netop lanceret en sportsligt inspireret udgave af Yaris kaldet GR Sport. Modellen lokker med dellædersæder, GR-læderrat og udstyr som klimaanlæg, nøglefri betjening samt automatgear.
Læs også: Motors test af den almindelige Toyota Yaris
Men med i GR Sport-pakken følger også 17”-fælge. De passer måske godt til Toyotas rallysatsning, men i Yaris GR Sport giver de en lidt for fast affjedring.
Styretøjet virker også dødt, da servostyringen er så kraftig, at du ikke kan mærke indstyring i sving. Det bør man kunne på en sportslig variant.

Fejl-castet motor
Samlet set giver det en sportslig karakter, der ikke passer til bilens kombination af motor og gearkasse. For GR Sport er baseret på Yaris Hybrid, hvor du som chauffør vænner dig til at træde forsigtigt på speederen, for at undgå motoren går højt op i omdrejningerne.
Selv ved en mellemacceleration på motorvej bliver motorlyden hurtigt dominerende. Og ikke på en måde som signalerer sport, men mere på en måde, hvor du bliver udsat for motorstøj.
Læs også: Motors test af VW Polo GTI - den bedste GTI
Årsagen er, at modellen har en automatgearkasse med en trinløst variabel udveksling, så når du accelererer, stiger omdrejningstallet hurtigt, uden at hastigheden stiger tilsvarende. Det er fint til en bil med fokus på miljørigtig kørsel, men passer slet ikke til en sportslig model.

GR Sport eller GRMN
GR Sport virker som en ide, der er undfanget i marketingsafdelingen og ikke blandt udviklingsingeniørerne. Blandt andet fordi rallybilen slet ikke er en hybridbil, men blot en benzinmotor med turbo lader.
Tidligere har Toyota lavet en Yaris GRMN, en sportslig GTI-model, der desværre kun blev bygget i 400 eksemplarer. Den havde ellers masser af køreglæde, godt styretøj, kraftig motor og en manuel gearkasse.
Læs også: Motors test af den nye Peugeot 208
Det kunne have været fint med en GR Sport baseret på en mindre kraftig turbomotor, men sådan findes desværre ikke p.t. i Yaris.

Vælg GR Sport for udstyret
Toyota har været tilbageholdende med at byde de amerikanske mobilgiganter Apple og Android ind i deres bilers trykskærme. Men Yaris er den første model, hvor du kan få Apple CarPlay og Android Auto, der i øvrigt er standard i GR Sport-versionen.
Android Auto virker kun, hvis man selv installerer en såkaldt APK Mirror-app, da systemet ikke er lanceret officielt endnu i Danmark. Forbindelsen sker via kabel, og betjeningen er intuitiv som vanligt.
Læs også: Her er den nye Opel Corsa
Går du med GTI-drømme, så styr uden om GR Sport. Vil du have en mere miljøvenlig model med hybridmotor, og som samtidig ser lidt hårdkogt ud, så kan den være et spændende valg.
Men kombinationen virker ikke gennemtænkt, og den samlede vurdering bliver derfor lunken. Og Yaris GR Sport ender med at være en sportslig model uden aggressiv „grrr-attitude“.
