Opel Corsa på kurs 208

Den nye Opel Corsa deler næsten alt med den nye Peugeot 208, og det har medført mange fine løsninger, uden at Opels sjæl er gået helt bort.

Opel Corsa set forfra
Fotograf:

Foto

Opel
Forpremiere

Motor mener

Det er på glimrende vis lykkedes at fastholde en lang række typiske Opel kendetegn både ud- og indvendigt i den nye Corsa. Men at kun de dyreste udgaver er udstyret med den bedste sikkerhedspakke, er en skandale.

SPLIT Opel er nu opkøbt af franske PSA, som bl.a. står bag Citroën og Peugeot. Det føles derfor naturligt, at den nye Corsa er bygget over den ligeledes nye Peugeot 208, som den deler teknik med.

Det er PSA, der leverer alle motorer og gearkasser til Corsa, som på lige det område altså er blevet mere fransk end tysk. Men resten af bilen har været gennem Opel-ingeniørernes kontor hjemme i Sydtyskland, og det betyder, at alt det, man ser og rører ved, føles som i en Opel.

Læs også: Motors test af Peugeot 208 - moderne og traditionel bestseller

Det ydre design ligner derfor på ingen måde en Peugeot, og også indvendigt er alle synlige dele udformet, som man forventer det i en Opel.

Opel Corsa kabine
Instrumentbordet er moderne med en flot integreret skærm i midten. Der er desuden god fralægningsplads foran gearstangen og mellem forsæderne.

Avancerede forlygter

Opel har i de senere år sat ekstra fokus på forlygterne, som er blevet et kendetegn for alle nye Opel-modeller. Det gælder også for Corsa. Bilen kan derfor leveres med avancerede matrix-forlygter.

Denne type lygter arbejder sammen med et kamera i forruden, så man kan køre med det lange lys tændt hele tiden. Enkelte dioder i forlygten kan slukkes, så man ikke blænder de øvrige trafikanter. Det er ikke set før i denne klasse.

Læs også: Motors test af Renault Clio - lille bil med store ambitioner

Vi prøvede lygterne på mørke bjergveje i Kroatien, og det må siges at fungere overraskende godt, selvom der stadig er et stykke vej op til dem, man finder i de noget dyrere biler.

Opel Corsa skærm
Skærmen er i topudgaverne på 10 tommer, mens grundudgaven har en trykskærm på syv tommer – alle med navigationsanlæg. Der er mulighed for danske menuer.

God sikkerhed skal tilkøbes

En anden smart detalje er den adaptive fartpilot, der virker ned til stilstand. Den er let at betjene fra knapper på rattet, men desværre er den en del af en sikkerhedspakke, man skal tilkøbe.

I den pakke findes også den radar, der er en del af både fartpiloten og den mere avancerede nødbremse, der også bremser for fodgængere og cyklister. Grundudgaverne savner den pakke, og det kostede en stjerne, da Euro NCAP testede bilen for få uger siden – det blev kun til fire stjerner.

Læs også: Motors test af Kia Rio - tiltrækkende tilbud

Af andre mere typiske Opel-løsninger ser vi glimrende sæder med indbygget massage, en stor 10-tommersskærm, der er flot integreret i instrumentpanelet, samt et digitalt cockpit. Ikke alt er standard i alle udgaver, og den endelige plan for udstyr i Danmark er stadig ved at blive finpudset.

Se forskellen på den gamle og nye Corsa

Stærke motorer

Når Corsa når Danmark lige efter nytår, er det med et modelprogram, hvor der er valg mellem tre udgaver af en 1.2-liters benzinmotor samt en enkelt dieseludgave. Corsa dukker også op som elbil, men den er først klar lidt senere på året, så den vender vi senere tilbage til.

Særligt to motorer skiller sig positivt ud, og det er benzinmotoren med 100 hk og dieselmotoren, der ligeledes er med 100 hk. Begge trækker overraskende godt, men det er dieselmotoren, der kører længst på literen, og også den der har den bedste gangkultur.

Læs også: Motors test af VW Polo - lækker pendlerbil

Vil man have automatgear, er det kun benzinudgaverne, der er på programmet, men her får man til gengæld en superlækker kombination af motor og et ottetrins automatgear, der skifter imponerende godt, og som man endda selv kan styre fra skiftegreb bag rattet.

Vi peger på Corsa med 100 hk og automatgear som valget for dem, der vil have en lille bil med storbilsfornemmelse og gerne i Edition+ udstyrsniveauet. Den ventes at koste lige omkring 200.000 kr.

Vil man have den billigst mulige Corsa, er det en udgave med manuelt gear, 75 hk og laveste udstyrsniveau, Essentia til 140.000 kr.

Opel Corsa digitalt display
Man kan tilkøbe et digitalt cockpit, der indeholder flere forskellige layouts, man kan vælge blandt. Det fungerer godt under kørslen.

Dejlig letkørt

Vores testtur i den nye Corsa afslørede en bil med en komfortabel kørestil, og som er meget letkørt. Styretøj, gearskifte og pedaler arbejder flot sammen, og man skal ikke rulle mange meter, før man i den grad føler sig hjemme bag rattet.

Førerpladsen er velindrettet, og i den udgave vi kørte, var der digitalt instrumenthus, en stor skærm til bl.a. navigationsanlægget og fine fralægningsmuligheder mellem sæderne. De billigste udgaver får fortsat viserinstrumenter og en mindre skærm.

Læs også: Motors test af minibilen Citroën C3 - hårdt slagtilbud

Udsynet føltes generelt godt, når det går ligeud, men en lille bagrude og en stor C-stolpe kan godt genere en smule ved særligt højresving.

Rattet er – modsat i Peugeot 208 – dejlig stort at holde på, og man ser derfor på klassisk vis instrumenterne gennem rattet. Der er i øvrigt – i lighed med den gamle Corsa – mulighed for at bestille bilen med varme i rattet.

En lidt irriterende detalje finder man ved fodbrønden, hvor der er ret kneben plads til højre ben, der derfor hele tiden er i berøring med midterkonsollen. Det generer særligt ved langture.

Opel Corsa bagagerum
Bagagerummet er vokset med 24 liter i forhold til forgængeren, og det rummer nu 309 liter. Under gulvet er der lappekit, og bagsædets ryglæn er altid todelt.

Har tabt sig over 100 kg

Ved bagsædet er pladsen ret kneben, og Corsa er derfor ikke en bil, der passer til børnefamiliernes behov. Loftshøjden er fin nok, men knæpladsen er kneben, og man bør derfor teste dette sammen med familien, før et eventuelt køb. Bagagerummet er derimod godkendt med sine 309 liter – 24 liter mere end forgængeren.

I den mindste udgave er påhængsvægten beskedne 500 kg, mens de stærkeste udgaver må trække op til 1.200 kg. Eludgaven af Corsa må ikke udstyres med trækkrog.

Læs også: Motors gruppetest af 10 små SUV'er

Opel har i øvrigt arbejdet med at reducere vægten, og den mindste udgave er med sine 980 kg igen kommet under et ton i egenvægt. Generelt er vægttabet på op til 108 kg.

I forhold til forgængeren er denne nye generation af Corsa blevet knap 4 cm længere og knap 5 cm lavere. Bredden er uændret, mens akselafstanden er øget med knap 3 cm.

Opel Corsa set bagfra

Opel Corsa

18,9 km/l
Benzin
139.900 kr.
  • Førerplads
  • Sæder
  • Komfort
  • Sikkerhedspakke er ekstraudstyr
  • Udstyr
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.2 liter – 3 cyl.
  • CO2 udledning
    120 g/km
  • Effekt
    75 hk
  • Moment
    118 Nm
  • Topfart
    174 km/t.
  • Acc. (0-100)
    13,2 sek.
  • Køreklar vægt
    980 kg
  • Maks. påhængsvægt
    500 kg
  • Bagagerum
    309 liter
  • Akselafstand
    254 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:406 cm B:175 cm H:143 cm

Sikkerhed

2019
Luk