Blå Toyota Yaris kører i rundkørsel
Biltest

Toyota Yaris – Opdateret hybridbil med god garanti

Med ny hybridteknik er Toyota Yaris klar til en sidste runde på benzin, før en elbil tager over. Yaris er uden tvivl blevet bedre, men prisen for den opdaterede bil er også blevet høj.
Blå Toyota Yaris set bagfra

Motors vurdering

Toyota Yaris

23,3 km/l
Hybrid
324.990 kr.
  • Udstyr
  • Forbrug
  • Garanti
  • Pris
  • Gearstang
  • Bagsædeplads
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.5 liter – 3 cyl. - Hybrid
  • CO2 udledning
    96 g/km
  • Effekt
    130 hk
  • Moment
    120 Nm
  • Topfart
    175 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,2 sek.
  • Køreklar vægt
    1.190 kg
  • Maks. påhængsvægt
    450 kg
  • Bagagerum
    286 liter
  • Akselafstand
    256 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Bilgaranti: Maks. 100.000 km
  • Mål
    L:395 cm B:175 cm H:150 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,30 kr./km

Sikkerhed

2020
Luk

I Europa er Yaris Hybrid nærmest blevet ansigtet på Toyota. Den populære minibil bygges i Frankrig og fås i udgaver med enten en benzinmotor og manuelt gear eller i denne hybridudgave, hvor en trecylindret benzinmotor arbejder sammen med en elmotor om at drive bilen frem.

Det sker via en e-CVT-gearkasse, der sørger for at finde den rette udveksling og den rette aktivering af enten benzin- eller elmotoren. Dermed er hybridbilen både den mest letkørte og den mest benzinøkonomiske udgave i Yaris-familien.

Billigste hybrid-udgave koster 234.000 kr., mens denne udgave med alt i udstyr og en lidt kraftigere motor løber op i hele 325.000 kr. Det er en høj pris, men så får man også både glastag, headup-display, JBL-lydanlæg, tofarvet lakering, nøglefri betjening, multijusterbare forsæder og ikke mindst den helt store sikkerhedspakke.

Kabinen i Toyota Yaris
I denne topudgave er førerpladsen præget af alt i udstyr, hvilket inkluderer head-up display, en stor 10,5”-skærm i midten samt et stort digitalt cockpit.

Toyota Yaris kører langt på literen

Toyota er i sin egen klasse, når det handler om hybridbiler, og det er tydeligt at mærke, at fabrikken nu er nået til femte generation af den ikoniske teknik. Kører man i varieret trafik, oplever man, at bilen kører på el i over halvdelen af tiden, og det kaster jo af gode grunde et lavere benzinforbrug af sig.

Fabrikken stiller 23,3 km pr. liter i udsigt, og det er der tilsyneladende ikke problemer med at opnå i praksis. Vi kørte en tur på 50 km med både motorvej, landevej og bykørsel, og så viste bilens forbrugsmåler, at vi havde klaret hele 25 km pr. liter i snit. Det er der ikke mange andre biler, der kan matche.

Så er man endnu ikke klar til en elbil, kan denne teknologi være en vej til en noget lavere benzinudgift og en lidt grønnere profil. I denne udgave er motorstøjen ofte godt afdæmpet, men man kan stadig til tider opleve, at der er fuld damp på benzinmotoren, når man skal foretage en hurtig overhaling.

Stor midterskærm i Toyota Yaris
Skærmen i midten kan leveres i tre størrelser, og her er det topudgaven på 10,5 tommer. Den store trykskærm kan spejle mobiltelefonen via enten Apple CarPlay eller Android Auto.

Hvordan kører Toyota Yaris? 

En fordel med hybridteknikken er automatgearkassen. Alle hybridbiler har automatgear, og det betyder, at bilen altid føles letkørt og smidig i trafikken. I denne udgave med 130 hestekræfter – som er topudgaven i Yaris-familien – er der endda masser af kræfter.

Selve benzinmotoren leverer et drejningsmoment på bare 120 Nm, men ved at kombinere ydelsen med elmotorens bidrag bliver den samlede ydelse markant større. Det mærker man tydeligt, når man sætter i gang. Så føles bilen livlig, og da den altid sætter i gang med elmotoren alene, slipper man også for at høre på, at benzinmotoren skal startes op. Det gør den først, når bilen er kommet i bevægelse, og så sker det så smidigt, at man knapt kan ane det.

Et minus finder man dog ved gearstangen, der er af den gammeldags type, hvor man skal flytte gearvælgeren fysisk mellem P og D, når man skal sætte i gang, og igen tilbage til P, når turen er slut. Det er set bedre i mange andre biler, hvor gearvælgeren aktiveres elektronisk.

Bagsæde i Toyota Yaris
Ved bagsædet er pladsen kneben, og vi savner friskluftdyser mellem forsæderne. Der er plads til tre personer, og der er isofix-beslag ved de to yderpladser.

Biplyden er svær at slå fra

Billigste Yaris koster lige under 200.000 kr. i en udgave uden hybrid-systemet. Det er en fin pris, men i denne topudgave med hybridteknik er prisen stukket helt af. Vil man finde billigere måder at lade sig transportere på, er der derfor mange alternativer. Men har man pengene, og er man betaget af bilens design, udstyr og teknik, så byder denne Yaris faktisk på mange gode oplevelser.

Fartpiloten fungerer godt, vognbaneassistenten er let at aktivere via knapper på rattet, og bilens mange digitale løsninger er faktisk blandt de mest avancerede, man finder i øjeblikket.

Vi kunne dog godt ønske os en lettere løsning til at frakoble den alarm, der bipper, når bilen fejlagtigt tror, at man kører for stærkt. Det er et typisk problem i Danmark, hvor man har valgt, at fartgrænserne kun sjældent skal oplyses via skiltning, hvilket betyder, at bilernes sikkerhedssystemer ikke giver mening. Alarmen kan slås fra, men det skal gøres før køretur, og det sker via en avanceret menu i instrumenthuset. Det er set bedre!

Bagagerum med blå kuffert i Toyota Yaris
Bagagerummet er med sine 286 liter ikke vildt stort. Men der er ekstra plads under rummet, hvilket er praktisk i hverdagen. Bagsædets ryglæn kan foldes forover i to dele.

Garanti giver tryghed

Toyota Yaris hører ikke til blandt de største biler, og det mærker man særligt, når man skal ind på bagsædet. Her er der ikke megen plads at gøre godt med. Så Yaris er ikke en oplagt bil til børnefamilierne. Men for dem, der mest kører en eller to ad gangen, går det naturligvis fint.

Og så kan man i stedet nyde en fin indretning omkring forsæderne, hvor man i denne udgave let kan finde en god siddestilling. Bagagerummet hører med sine 286 liter ikke til blandt de mest rummelige, og også her føles bilen derfor kneben. Til gengæld kan man montere et anhængertræk på bilen, der i denne udgave er godkendt til at trække op til 450 kg.

Yaris sælges med en garanti på tre år eller 100.000 km, men garantien kan forlænges med et år ad gangen, hver gang man følger et planlagt serviceeftersyn for hver 15.000 km. Det kan ske, indtil bilen enten runder 10 år eller 185.000 km, og dermed bringer Toyota Yaris sig i en unik position, når det handler om tryghed. På den måde kan man godt forsvare, at Yaris er dyrere end mange af konkurrenterne.

 

Vild med biler? Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve