Volvo EX40 kører på en vej
Biltest

Volvo EX40 – Mere end bare et nyt navn

Den populære Volvo XC40 hedder nu i stedet EX40. Den imponerer med fin skærmteknik, og kan for nogle være et godt alternativ til den mindre EX30. Med specialudgaven Black Edition skiller bilen sig lidt ud fra mængden.
Volvo EX40 set bagfra, mens den kører på en vej

Motors vurdering

Volvo EX40

El
420.000 kr.
  • Komfort
  • Rækkevidde
  • Udstyr
  • Pris
  • Varmepumpe ej standard
  • Skiltegenkendelse
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor - baghjulstræk. Batteri (brutto/netto): 82/79 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    252 hk
  • Moment
    420 Nm
  • Topfart
    180 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,3 sek.
  • Køreklar vægt
    2.075 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.500 kg
  • Bagagerum
    410 liter
  • Akselafstand
    270 cm
  • Officiel rækkevidde
    572 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Batteri: 8 år eller 160.000 km
  • Mål
    L:444 cm B:187 cm H:165 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,55 kr./km
  • Målt rækkevidde 460 km

Sikkerhed

2018
Luk

Den nyeste årgang af Volvos populære elbil i mellemklassen har levet noget af en omskiftelig tilværelse: Den blev lanceret som XC40 og blev Car of the Year i 2018 i udgaver med benzin- eller dieselmotorer og med for- eller firehjulstræk.

I 2020 kom der udgaver med plugin-hybridteknik, og i 2021 dukkede modellen op herhjemme som ren elbil. I 2023 udgik benzin- og dieselmodellerne, og samme år blev eludgaven opdateret og skiftede samtidig fra forhjulstræk til baghjulstræk, men stadig under XC40-navnet.

Med 2025-modelåret har elbilen nu skiftet navn til EX40, så navnet matcher de to andre elbiler fra Volvo, den lille EX30 og den helt nye EX90. Så selvom navnet er nyt, er der tale om en elbil med en lang historie.

Kabinen i en Volvo EX40
Førerpladsen er lækkert udformet med en stor skærm, der gør det ud for instrumenthuset og en lille skærm på højkant i midten. Begge dele er styret af Googles operativ-system, der fungerer rigtig godt, og som både forstår og taler dansk på en meget overbevisende måde.

Fås i alle farver, bare man vælger sort…

Med det nye navn på plads kan vi se nærmere på modelprogrammet for EX40. Som nævnt fås den med baghjulstræk eller firehjulstræk, og mens den sidstnævnte altid har det store batteri på ca. 80 kWh, så fås baghjulstrækkeren med et batteri på enten ca. 70 eller ca. 80 kWh.

Det er udgaven med baghjulstræk og det store batteri, vi her har testet i en ny udstyrsvariant, der hedder Black Edition. Den er kendetegnet ved, at man kun kan få den i helt sort lakering med sorte hjul, sorte emblemer, sorte tagbøjler og sort logo i fronten.

Sammen med et sort interiør har man virkelig distanceret sig fra Volvos normalt mere moderate farver, og man kommer til at tænke på historien om dengang, Henry Ford slog ud med armene over for en kunde, der spurgte til farvevalget på en ny Ford T: Den fås i alle farver, bare man vælger sort …

Sort logo på fronten af en Volvo EX40
Selv logoet i fronten er gjort sort. Bag logoet sidder radaren, der hjælper køreassistenterne som f.eks. den standardmonterede adaptive fartpilot.

Hvordan kører Volvo EX40?

Bag rattet er der ikke sket meget siden 2018, men på ét punkt er bilen alligevel virkelig forbedret: midterskærmens helt opdaterede styresystem, der er drevet af Google. Det er noget af det bedste, man kan få i øjeblikket.

Det fungerer vildt godt, at man bare kan tale til bilen, og så aktiveres navigationsanlægget, varmen i rattet, eller hvad man nu har bedt om. Selve skærmens størrelse er dog ikke helt up-to-date, men den virker nu udmærket.

Skiftet til baghjulstræk mærkes ikke i hverdagen, men giver man gas, så fornemmer man, at der kommer vægt på baghjulene, der derved får lettere ved at overføre kræfterne til vejen. Støjniveauet er generelt i den lave ende, men i denne udgave er 20-tommerhjul standard, og de gør desværre ikke noget godt for stilheden.

Sæderne er fortsat i en klasse for sig, og man sidder bare godt i bilen. Det skyldes, at man sidder mere oprejst end i mange andre biler, fordi der ikke er placeret batterier, der hvor man har fødderne. Også ved bagsædet sidder man godt, og knæpladsen og loftshøjden er fin.

Bagsædet i en Volvo EX40
Bagsædepladsen er overraskende god, idet man sidder ret lodret både for og bag. Det kan lade sig gøre, fordi det har været muligt at gøre vognbunden dyb, da der ikke er placeret batterier, der hvor fødderne skal være.

Volvo EX40 får bedre rækkevidde

I denne udgave er batteriet på netto 79 kWh, og det giver ifølge fabrikken en rækkevidde på 572 km, hvilket er noget bedre end i de første generationer. Men helt så langt skal man ikke regne med at køre i praksis.

Vores forbrugsmåling indikerer en forventet rækkevidde på 460 km om sommeren og et stykke under 400 km om vinteren. Det er også fint, men ikke helt så flot som fabrikstallet.

Heldigvis er det let at lade bilen op igen, og på farten kan det foregå med op til 205 kW, og så stiller fabrikken i udsigt, at man kan lade fra 10 til 80 procent på 28 minutter.

Vi havde denne gang ikke mulighed for at efterprøve rækkevidden og ladetiden i praksis, så vores tal skal ses med det forbehold. Hjemme lader bilen som altid med op til 11 kW, og da tager en fuld opladning lidt over syv timer.

Bagagerum med blå kuffert i Volvo EX40
Bagagerummet rummer 410 liter, og selve bunden er delt i to, så man kan rejse gulvet til en lodret del, der holder fast på bagagen. Der er et fint rum under gulvet. Der er desuden gennemlastningsluge ved midterarmlænet ved bagsædet.

Hvilken Volvo EX40 er bedst?

Udgaven med det lille batteri fås kun i en enkelt version, Core, til 372.000 kr. Den har egentlig et pænt omfang af standardudstyr, så den kan være et godt valg for dem, der ikke går efter detaljer som eljusterbare sæder, soltag og et avanceret lydanlæg. Og den kan ikke mindst være interessant for dem, der har kig på en Volvo EX30, men som finder den for lille.

Går man efter udgaven med det store batteri og baghjulstræk, er det enten denne Black Edition eller Ultra-udgaven, der er det mest oplagte valg. De koster henholdsvis 420.000 og 426.000 kr. Det er priser, der ligger en del over mange af konkurrenternes, men EX40 virker velbygget, og den har mange gode detaljer, der kan retfærdiggøre det meste af merprisen.

Men det snyder alligevel en smule, for Volvo kræver 6.000 kr. ekstra for en klimapakke med en varmepumpe og varme i bagsæderne. Det burde være standard i så dyr en bil. Volvo giver tre års fabriksgaranti på alle sine elbiler.

Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler

Vi har siden 2016 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.

Læs test af elbiler her