VW Golf Sportsvan set forfra
Biltest

VW Golf Sportsvan – hele familiens bil

Den ligner en Golf, men indvendigt er VW Golf Sportsvan nærmest en af de praktiske MPV’er. Bagsædet kan længdejusteres, pladsen er god, og siddepositionen er høj, så Sportsvan er et hit fra familiens yngste til de ældste.
VW Golf Sportsvan set bagfra

Motors vurdering

VW Golf Sportsvan

14,9 km/l
Benzin
338.595 kr.
  • Komfort
  • Motor/gearkasse
  • Fleksibel kabine
  • Spinkelt standardudstyr
  • Digitale instrumenter fås ikke
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.5 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    152 g/km
  • Effekt
    150 hk
  • Moment
    250 Nm
  • Topfart
    212 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,8 sek.
  • Køreklar vægt
    1.420 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.700 kg
  • Bagagerum
    498 liter
  • Akselafstand
    267 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:435 cm B:181 cm H:161 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,85 kr./km

Sikkerhed

2014
Luk

Golf Sportsvan må have bilindustriens mest ironiske navn. For den er alt andet end sportslig. Den er høj, den er blødt affjedret, og den har et knivskarpt fokus på at være den bedst mulige familiebil.

Når du ser den holde alene på p-pladsen, kan det være svært at se. Men VW Golf Sportsvan er 12 cm højere end den almindelige Golf. Og de betyder faktisk noget. For når biler bliver højere uden at blive nævneværdigt længere, kan forsæderne positioneres højere over vejbanen, bagagerummet vokser, og sideruderne bliver højere, så man får et bedre udsyn.

Læs også: Motors test af VW Golf Sportsvan i Comfortline-udgaven

Sportsvan har da også bedre pladsforhold i kabinen end søstermodellen Golf. F.eks. er der markant bedre benplads på bagsædet (+6 cm). Så selvom den udefra ligner en almindelig mellemklassebil, er der tale om en stor familiebil, der er et reelt alternativ til at vælge en stationcar eller en MPV.

Stor kabine i VW Golf Sportsvan
VW-indretningen er forudsigelig, så alle VW-modeller betjenes på samme måde. I forhold til søstermærkerne Seat og Skoda har VW ratbetjent fartpilot, så man ikke skal flytte hænderne fra rattet.

Indbyggede MPV-dyder

I modsætning til de moderne SUV-modeller har VW holdt fast i et mere MPV-lignende design, hvor sideruderne er høje. Det giver naturligvis et godt cyklist-udsyn i byen og masser af lys til bagsædepassagererne.

Sportsvan skiller sig ud fra en almindelig Golf ved, at bagsæderne kan længdejusteres hele 18 cm, og det er endda i to dele. Det påvirker naturligvis benpladsen på bagsædet, men betyder også, at du kan variere bagagerumsstørrelsen fra 498 til 590 liter.

Læs også: Motors test af Mercedes-Benz B-klasse

Vinklen på bagsæderyglænet kan indstilles i seks trin enten opret eller i en mere afslappet indstilling. Fed detalje, når man bruger bilen på langture igennem Europa.

Kabinen minder ellers om den, man ser i den almindelige Golf. Der kommer en ny model indenfor et år, men VW har løbende opdateret den, så medieskærmen blandt andet virker moderne med blank overflade og mulighed for Apple CarPlay og Android Auto.

Et lille minus er, at du ikke kan få digital instrumentering. Så meget er Sportsvan trods alt ikke blevet opdateret, og her fremstår den mindre moderne end f.eks. Mercedes-Benz B-klasse.

Stort bagagerum i VW Golf Sportsvan
Bagagerummet har lav læssekant og er på 498 liter, hvilket kan udvides til 590 liter, hvis man kører bagsæderne frem. Det er stort set samme størrelse som en Golf Stationcar.

En ægte cruiser-Golf

Sportsvan er som sagt ikke sportslig. Køreegenskaberne er derimod fokuseret på komfort, så alle i bilen kommer udhvilet frem. Sportsvan triller nemt ligeud, og styretøjet har en god og naturlig udveksling.

Man kunne beskylde den for at mangle karakter, fordi det nærmest føles som om, man ikke kører bil. Men det er samtidig Sportsvans klare styrke. For den er som skabt til de lange køreture, hvor bilen skal aflaste føreren.

Læs også: Motors gruppetest af 10 små SUV'er

Det er især rart, at adaptiv fartpilot er standard. Det fungerer rimeligt med manuelt gear, men med testbilens automatgear får man fuldt udbytte af teknologien. For det betyder, at bilen selv kan holde afstand til forankørende, også selvom man kører i kø-trafik, hvor den forankørende bremser helt ned til stilstand. Det hele klares automatisk.

Motoren er også tyst og kraftig, og med 150 hk vil man ikke savne kræfter, selv når bilen er fyldt helt til typegodkendelsens grænse. DSG-gearkassen skifter gnidningsfrit, og med syv gear er omdrejningstallet (og motorstøjen) tilpas lav ved motorvejshastigheder.

Motoren kobler to cylindre fra ved let belastning, men det mærkes ikke i praksis.

Holder til betalingskort i VW Golf Sportsvan
Der er flere smarte praktiske detaljer i Sportsvan, eksempelvis denne kort- og mønt-holder, der sidder skjult i handskerummet. Der er også en kortholder lige under medieskærmen i midterkonsollen.

Mange tilvalg til Sportsvan

Der er mulighed for at sætte mange krydser på en VW Golf Sportsvan. For selvom der er adaptiv fartpilot, klimaanlæg, trykskærm med bluetooth og p-sensorer for/bag, så er der udstyr, man godt kunne savne.

Dermed rammer modellen rent ind for hele tre generationer af bilister/passagerer.

Det gælder eksempelvis LED-forlygter, der giver et markant hvidere lys. De koster 18.600 kr. i en adaptiv udgave, der automatisk blænder ned for med- og modkørende, samtidig med at der er langt lys på.

Apple CarPlay/Android Auto (2.700 kr.) eller navigationssoftware (10.800 kr.) er også ekstraudstyr, og så savner vi udstyr som bakkamera (4.000 kr.) og eventuelt nøglefri betjening (5.000 kr.).

Gode kopholdere i VW Golf Sportsvan
Kopholderne kan glide til side for at skabe et større rum. Her er også en bred elastik, der her holder en mobiltelefon, men som også eksempelvis kan bruges til kuglepenne. Der er også en praktisk brilleholder i loftet.

Hele familien vinder

Golf Sportsvan er en familiebil fra kofanger til kofanger. Der er lav læssehøjde til det store bagagerum, du kan længdejustere bagsædet, og der er imponerende god plads i kabinen.

Samtidig er den meget praktisk indrettet med en masse smarte detaljer, der gør hverdagen og ikke mindst ferieturen til en fornøjelse.

Læs også: Motors test af VW Golf - praktisk og nøjsom

Men det er ikke kun børnefamilier, der vil glæde sig over en Sportsvan i hverdagen. Den høje karrosse giver også en højere siddeposition, og det betyder, at det er nemmere for bilister med ryg- eller benbesvær at komme ind og ud af bilen.

Dermed rammer modellen rent ind for hele tre generationer af bilister/passagerer, og det gør det underligt, at den er så overset på bilmarkedet.