Mercedes-Benz B-klasse – B for familie
Motors vurdering
Mercedes-Benz B-Klasse
- Digitale instrumenter
- Standardudstyr
- Kvalitetsfornemmelse
- Motor
- Køreegenskaber
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1.3 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning142 g/km
-
Effekt136 hk
-
Moment200 Nm
-
Topfart212 km/t.
-
Acc. (0-100)9,0 sek.
-
Køreklar vægt1.425 kg
-
Maks. påhængsvægt1.400 kg
-
Bagagerum455 liter
-
Akselafstand273 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 2
-
MålL:442 cm B:180 cm H:156 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 4,15 kr./km
Det er svært at se, når bilerne holder alene på p-pladsen. Men bilmodeller som den nye Mercedes B-klasse er 12 cm højere end deres familiemedlemmer i mellemklassen. Og hvad kan man så bruge de ekstra centimeter til?
Når biler bliver højere, uden at blive nævneværdigt længere, er der umiddelbart tre afledte effekter:
- Forsæderne kan positioneres højere over vejbanen
- Bagagerummet vokser
- Sideruderne bliver højere, og dermed får du et bedre udsyn.
Det gør B-klassen mere praktisk end en A-klasse. Den har også bedre pladsforhold i kabinen med markant bedre benplads på bagsædet (5-6 cm). Så selvom B-klassen udefra ligner en almindelig mellemklassebil, er der tale om en stor familiebil, der er et reelt alternativ til at vælge en stationcar eller en MPV.
Store skærme og kromlook
Mercedes har netop introduceret en helt ny digital grænseflade. Navnet er MBUX, og bag den kryptiske bogstavkombination, som du kan gemme til næste gang Scrabble, er en ny måde at tænke digitale tjenester i bilen.
Læs også: Motors test af Mercedes-Benz A-klassen
Umiddelbart virker selve menustrukturen mere intuitiv end tidligere, og informationerne fremstår flot på den store midterskærm. De digitale instrumenter har mange designudtryk og muligheder for personalisering og er p.t. det mest alsidige og gennemtænkte på bilmarkedet. Her slår B-klassen mange af konkurrenterne.
B-klassen vinder også på kabineudtryk. Der er dellædersæder, materialevalget er mere luksuriøst, og så er der rigeligt med plads. Du vil også blive glad for de store sideruder, der giver et godt cyklist-udsyn i byen og masser af lys på bagsædet.
Ikke stærk på Mercedes-dyder
I modsætning til større Mercedes-modeller er den forhjulstrukne B-klasse mere urolig på vejen, fordi den reagerer meget prompte på rattet. Det betyder, at man på smalle veje kommer til at slingre lidt i vognbanen, og kommer du for tæt på vejstriberne, skrider sikkerhedssystemerne i gang og bremser bilen op. Ganske irriterende og noget chokerende, de første gange man oplever det.
Vi oplevede også at bilens stabilitetssystem bremsede bilen op på motorvej, fordi der kom kraftige vindstød. Det kan vi naturligvis ikke teste i alle biler, men vi har ikke umiddelbart prøvet det før.
Læs også: Motors test af Volvo XC40
Motoren sætter heller ikke smilebåndet på overarbejde. Selvom den har fået en helt ny motor med 136 hk og samme gearkasseteknologi som eksempelvis VW’s DSG-gearkasse, så er oplevelsen ikke i samme kategori. Gearskift sker sent, så du i byen hele tiden har en anstrengt motorlyd i bilen.
Dertil kommer, at gearskiftene ikke er lige så umærkelige, og at starten kan forekomme lidt for pludselig. Vi har oplevet det samme med denne motor/gearkasse-kombination i Nissan Qashqai og Renault Kadjar. Desværre har Mercedes ikke formået at fintune motor- og gearkassestyringen, så den virker overbevisende. Så i forhold til flere af konkurrenterne taber B-klassen på det, der skulle være dens hjemmebane: komfort på køreturen.
Masser af udstyr i B-klassen
Ser man på priserne, virker B-klassen dyrere end konkurrenterne – det koster umiddelbart cirka 30.000 kr. mere at få en stjerne i kølergrillen. Men når du dykker ned i udstyrslisterne, får stjernekøberen bakkamera, navigationsanlæg, digitale instrumenter, LED-forlygter, automatisk fjernlys og dellæder i kabinen.
Det er ganske enkelt et imponerende højt udstyrsniveau, og det forklarer langt hen ad vejen prisforskellen til konkurrenterne.
Læs også: Motors test af VW Golf Sportsvan
Det eneste udstyr, vi savnede i B-klassen, var adaptiv fartpilot og Apple CarPlay/Android Auto. Ligesom man bør overveje en køreassistentpakke, som kan aflaste chaufføren på de længere ture. En adaptiv fartpilot kan tilkøbes, men den koster små 14.000 kr.
Men tænder du på udstyr og smarte digitale løsninger, står Mercedes-Benz stærkt med deres nye digitale grænseflade. Den virker ubetinget moderne, elegant og luksuriøs. Og kan du leve med, at den ikke leverer på klassiske Mercedes-parametre som motor, gearkasse og komfort, er den vitterligt et interessant valg. Ikke mindst et langt mere praktisk valg end den mindre søstermodel A-klassen.