Mercedes B-klasse set forfra
Biltest

Mercedes-Benz B-klasse – B for familie

B-klassen er ikke en klasse større end Mercedes A-klasse, men blot en høj version af den. Du får masser af plads og masser af udstyr, men modellen skuffer lidt på traditionelle Mercedes-dyder som motor og køreegenskaber.
Mercedes-Benz B-Klasse set bagfra

Motors vurdering

Mercedes-Benz B-Klasse

15,9 km/l
Benzin
364.900 kr.
  • Digitale instrumenter
  • Standardudstyr
  • Kvalitetsfornemmelse
  • Motor
  • Køreegenskaber
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.3 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    142 g/km
  • Effekt
    136 hk
  • Moment
    200 Nm
  • Topfart
    212 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,0 sek.
  • Køreklar vægt
    1.425 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.400 kg
  • Bagagerum
    455 liter
  • Akselafstand
    273 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 2
  • Mål
    L:442 cm B:180 cm H:156 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,15 kr./km
Luk

Det er svært at se, når bilerne holder alene på p-pladsen. Men bilmodeller som den nye Mercedes B-klasse er 12 cm højere end deres familiemedlemmer i mellemklassen. Og hvad kan man så bruge de ekstra centimeter til?

Når biler bliver højere, uden at blive nævneværdigt længere, er der umiddelbart tre afledte effekter:

  • Forsæderne kan positioneres højere over vejbanen
  • Bagagerummet vokser
  • Sideruderne bliver højere, og dermed får du et bedre udsyn.

Det gør B-klassen mere praktisk end en A-klasse. Den har også bedre pladsforhold i kabinen med markant bedre benplads på bagsædet (5-6 cm). Så selvom B-klassen udefra ligner en almindelig mellemklassebil, er der tale om en stor familiebil, der er et reelt alternativ til at vælge en stationcar eller en MPV.

Lækker kabine i Mercedes-Benz B-klasse
Den store medieskærm i midten er både trykfølsom og kan betjenes på et trykfølsomt panel. Sidstnævnte er lidt overflødigt, da det er sværere at bruge, og man rammer det af og til fejlagtigt, når man bruger kopholderne lige foran.

Store skærme og kromlook

Mercedes har netop introduceret en helt ny digital grænseflade. Navnet er MBUX, og bag den kryptiske bogstavkombination, som du kan gemme til næste gang Scrabble, er en ny måde at tænke digitale tjenester i bilen.

Læs også: Motors test af Mercedes-Benz A-klassen

Umiddelbart virker selve menustrukturen mere intuitiv end tidligere, og informationerne fremstår flot på den store midterskærm. De digitale instrumenter har mange designudtryk og muligheder for personalisering og er p.t. det mest alsidige og gennemtænkte på bilmarkedet. Her slår B-klassen mange af konkurrenterne.

B-klassen vinder også på kabineudtryk. Der er dellædersæder, materialevalget er mere luksuriøst, og så er der rigeligt med plads. Du vil også blive glad for de store sideruder, der giver et godt cyklist-udsyn i byen og masser af lys på bagsædet.

Lædersæder klæder Mercedes-Benz B-klasse
Dellæder er standard på B-klassen i Advantage-modellerne, og bare det, at der er lidt læder i kabinen, er med til at give bilen et luksusløft af dimensioner. Især når der samtidig er mange interiørdetaljer i krom og blank plast.

Ikke stærk på Mercedes-dyder

I modsætning til større Mercedes-modeller er den forhjulstrukne B-klasse mere urolig på vejen, fordi den reagerer meget prompte på rattet. Det betyder, at man på smalle veje kommer til at slingre lidt i vognbanen, og kommer du for tæt på vejstriberne, skrider sikkerhedssystemerne i gang og bremser bilen op. Ganske irriterende og noget chokerende, de første gange man oplever det.

Vi oplevede også at bilens stabilitetssystem bremsede bilen op på motorvej, fordi der kom kraftige vindstød. Det kan vi naturligvis ikke teste i alle biler, men vi har ikke umiddelbart prøvet det før.

Læs også: Motors test af Volvo XC40

Motoren sætter heller ikke smilebåndet på overarbejde. Selvom den har fået en helt ny motor med 136 hk og samme gearkasseteknologi som eksempelvis VW’s DSG-gearkasse, så er oplevelsen ikke i samme kategori. Gearskift sker sent, så du i byen hele tiden har en anstrengt motorlyd i bilen.

Dertil kommer, at gearskiftene ikke er lige så umærkelige, og at starten kan forekomme lidt for pludselig. Vi har oplevet det samme med denne motor/gearkasse-kombination i Nissan Qashqai og Renault Kadjar. Desværre har Mercedes ikke formået at fintune motor- og gearkassestyringen, så den virker overbevisende. Så i forhold til flere af konkurrenterne taber B-klassen på det, der skulle være dens hjemmebane: komfort på køreturen.

Rummeligt bagagerum i Mercedes-Benz B-klassen
Når biler bliver højere, bliver selve bagagerummet også højere. I B-klassen er bagagerummet på 455 liter, det er 85 liter mere, end du får i en A-klasse.

Masser af udstyr i B-klassen

Ser man på priserne, virker B-klassen dyrere end konkurrenterne – det koster umiddelbart cirka 30.000 kr. mere at få en stjerne i kølergrillen. Men når du dykker ned i udstyrslisterne, får stjernekøberen bakkamera, navigationsanlæg, digitale instrumenter, LED-forlygter, automatisk fjernlys og dellæder i kabinen.

Det er ganske enkelt et imponerende højt udstyrsniveau, og det forklarer langt hen ad vejen prisforskellen til konkurrenterne.

Læs også: Motors test af VW Golf Sportsvan

Det eneste udstyr, vi savnede i B-klassen, var adaptiv fartpilot og Apple CarPlay/Android Auto. Ligesom man bør overveje en køreassistentpakke, som kan aflaste chaufføren på de længere ture. En adaptiv fartpilot kan tilkøbes, men den koster små 14.000 kr.

Men tænder du på udstyr og smarte digitale løsninger, står Mercedes-Benz stærkt med deres nye digitale grænseflade. Den virker ubetinget moderne, elegant og luksuriøs. Og kan du leve med, at den ikke leverer på klassiske Mercedes-parametre som motor, gearkasse og komfort, er den vitterligt et interessant valg. Ikke mindst et langt mere praktisk valg end den mindre søstermodel A-klassen.