Toyota Corolla - en akilleshæl eller to
Motors vurdering
Toyota Corolla
- Smart design
- Kørsel på strøm
- Kvalitetsfornemmelse
- Ikke forberedt til mobilapps
- Gearskifte
- Bagagerumsplads
Fabriksdata
-
Motor2.0 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning110 g/km
-
Effekt180 hk
-
Moment190 Nm
-
Topfart180 km/t.
-
Acc. (0-100)7,9 sek.
-
Køreklar vægt1.858 kg
-
Maks. påhængsvægt750 kg
-
Bagagerum313 liter
-
Akselafstand264 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)3 / 3 / 12Bil dog højst 100.000 km
-
MålL:437 cm B:179 cm H:144 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 3,75 kr./km
Akilleshælen i Toyotas hybridprogram er gearkassen, der er af CVT-typen. Den kendetegnes ved at køre med meget lave omdrejninger, når man kører med konstant fart og gå højt op i omdrejninger, når man accelererer kraftigt. Med andre ord er den gearkassernes udgave Dr. Jekyll og Mr. Hyde.
Vi har løbende rost Toyota for at dæmpe Mr. Hyde-delen af køreoplevelsen, så motorlyden ikke bliver helt så skinger under kraftig acceleration. Men de har ikke formået at tæmme ham helt endnu, og det er hybridbilernes akilleshæl.
To hybrid-drivlinjer
Hybridbilerne er kendetegnet ved, at de har to motorer, der i Toyotas tilfælde er en benzin- og en elmotor. Men da hybriden ikke ligesom plugin-hybriden kan lades op, kan den kun køre kort på el. Til gengæld kører den længere på literen end en benzinudgave.
Den netop genopståede Corolla-model findes yderligere med to hybriddrivlinjer. Den mindst kraftige er mest økonomisk, men elmotoren yder kun 72 hk, hvor den kraftigere model har hele 109 hk elektriske heste til rådighed. Og fordi benzinmotoren er tilsvarende kraftigere, er det sjældent, at der er behov for høje omdrejninger under acceleration.
Med andre ord er det ikke så ofte, at Mr. Hyde dukker op, og når han gør, virker han lettere bedøvet. Merprisen for den kraftigere motor er 45.000 kr., og det kan virke som mange penge for en lille forskel. Men det kan være den afgørende forskel for nogle bilkøbere.
GTI-tider i Corolla Hybrid
Du får ikke bare en bedre hybrid-oplevelse, når du vælger den kraftige Corolla Hybrid. Du får også en bil, hvor præstationerne matcher det sportslige design. Den traditionelle 0-100-disciplin klares på under otte sekunder.
Men fordi elmotoren ikke hjælper til ved høj fart, er topfarten begrænset til 180 km/t. Det er også kun i Tyskland, at det reelt kan føles som en begrænsning i forhold til andre biler.
Benzinmotoren er på 2 liter, og samlet set er der 180 hk til rådighed under acceleration.
12-volt batteri en akilleshæl
Men det er ikke kun merprisen, der driller den kraftige hybridvariant. Med 2.0-motoren følger et anderledes indrettet bagagerum på grund af batteriets placering.
Det betyder, at bagagerummet i den femdørs udgave skrumper næsten 50 liter til blot 313 liter. Det må være mellemklassens mindste, og det er 2-liters-udgaven af Corolla Hybrids anden akilleshæl.
Batteriet giver en høj bund i bagagerummet, og det kan give udfordringer, hvis en familie skal pakke til en sommerferie. Her vil det være en klar fordel at vælge stationcar-udgaven af Corolla. For en beskeden merpris på 10.000 kr. får du et bagagerum på hele 581 liter.
Kampagnetilbud på udstyrspakker
Automatgear er standard i hybridbiler, men til Corolla Hybrid kan du vælge to udstyrspakker, og Toyota har tilbud på dem begge. Smartpakken koster 18.000 kr. og designpakken 30.000 kr. Men Toyota tilbyder begge pakker i en såkaldt premiumpakke til 30.000 kr.
Det vil sige, at du får udstyr som nøglefri bejtening, headup-display, trådløs mobiloplader, elfoldbare sidespejle, elbagklap, avancerede LED-forlygter, flere designdetaljer og metallak med sort tag.
Se forskel på den gamle Auris og den nye Corolla
Udstyr som klimaanlæg, adaptiv fartpilot (der fungerer godt) og 8”-skærm med bakkamera er standard på H3-varianten.
Så kan du leve med Corollaens to akilleshæle, får du en bil, hvor du ikke kan prale af at køre elbil, men dog elektrificeret og med bedre brændstoføkonomi. Og det uden at købe ladestandere eller ændre vaner i hverdagen.