Opel Astra forfra
Fotograf:

Foto

Karsten M. Lemche
Biltest

Opel Astra - en god familiebil

Med god plads, flot sikkerhed, masser af udstyr og en pæn økonomi giver titlen „Årets bil i Europa 2016“ fortsat god mening.
Opel Astra bagfra

Motors vurdering

Opel Astra

18,2 km/l
Benzin
293.940 kr.
  • Forsæder
  • Udstyr
  • Affjedring
  • Fralægningsplads
  • Skærmløsning
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.4 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    127 g/km
  • Effekt
    150 hk
  • Moment
    230 Nm
  • Topfart
    210 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.335 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.420 kg
  • Bagagerum
    370 liter
  • Akselafstand
    266 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:437 cm B:187 cm H:149 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 18 km/l
  • Beregnet økonomi 3,55 kr./km

Sikkerhed

2015
Luk

Da Opel Astra i 2016 blev kåret til „Car of the Year“, fremstod den som en bil, der viste vejen for alle konkurrenterne. I mellemtiden har markedet rykket sig videre, og Astra kæmper nu i stedet med at følge med den udvikling.

De grundlæggende dyder som god plads, flot sikkerhed og gode køreegenskaber holder fortsat.

Det sker ved hjælp af kampagnemodeller med ekstra meget udstyr og skarpe priser. Det er en sådan kampagnemodel, vi her har testet, og den gør det samlet set godt.

Læs Motors gruppetest af 10 biler i Golf-klassen

De grundlæggende dyder som god plads, flot sikkerhed og gode køreegenskaber holder fortsat, mens motor og gearkasse ikke helt kan hamle op med de bedste på markedet.

Astra er dog på ingen måde et dårligt køb, og særligt kan man glæde sig over en af klassens mest rummelige kabine og et fornuftigt bagagerum.

Opel Astra kabine
Førerpladsen er typisk for Opel, men i Astra er antallet af knapper dog blevet reduceret en smule. Man sidder fremragende i de standardmonterede AGR-sæder.

Fremragende forsæder

Bag rattet har man det i særdeleshed godt, og de standardmonterede ergonomiske forsæder, AGR, er uden tvivl blandt de bedste på markedet. AGR står for Aktion Gesunder Rücken (Kampagne for sund rygholdning) og er et varemærke for sæder, der udviklet i tæt samarbejde med rygspecialister.

Det mærkes i form af et hav af justeringsmuligheder og en generel god siddeposition. Der er varme i både sæder og rat, så man både sommer og vinter kan nyde bilens gode køreegenskaber.

Læs også Motors test af Kia Ceed

Fortil er pladsforholdene generelt gode. Men vi savner lidt bedre fralægningsmuligheder til telefon og lignende. Fra bagsædet skulle vi hilse at sige, at der er god knæplads og god loftshøjde, men at der savnes friskluftdyser til passagererne. De kan til gengæld glæde sig over varme i bagsædet.

Opel Astra gear
I Opel Astra er det et klassisk sekstrins automatgear man får, hvis man tilkøber automatgear (+18.572 kr.). Det fungerer desværre ikke helt så godt som de nye ottetrins gearkasser, der kommer i flere af de andre modeller fra Opel. Særligt transmissionsstøjen trækker lidt ned i køreoplevelsen, der dog samlet set er forbedret ved udgaven med automatgear frem for den med manuelt gear.

Kører godt

På FDM Jyllandsringen viser Astra sig fra sin gode side. Den byder på ret sportslige køreegenskaber og er altid i fin balance. Antiudskridningssystemet ESC griber fint ind, hvis man udfordrer bilen mere, end godt er. Men der skal meget til, før man når så langt, for bilen er hele tiden i fin balance. På den måde er Astra et trygt bekendtskab.

På både motorvej og landevejen nyder man godt af et styretøj med en god præcision. Der er desuden indbygget en vognbaneassistent, der skal hjælpe føreren med at blive i vognbanen. Det foregår ved hjælp af kameraet i forruden, der kan se kantlinjerne. Men i praksis føles systemet ikke helt overbevisende, og mens det for nogle år siden var noget af det bedste, man kunne få, må vi nu konstatere, at det er for dårligt. I hvert fald er det kun anbefalelsesværdigt at slå systemet til på motorvej, hvor vognbanen for det meste går lige ud.

Få et tilbud på en Opel Astra på FDM biler.dk

Vores testbil var udstyret med en adaptiv fartpilot, og det er nyt, at det fås til Astra. Den fungerer godt, og sammen med automatgearet kan den bremse bilen helt ned til stilstand. Desværre koster systemet 10.000 kr. ekstra, og det er ganske enkelt for meget al den stund, at mange af konkurrenterne har dette nyttige udstyr som standard.

Nødbremsen blev testet på FDM Jyllandsringen. Her nåede vi en maksimal hastighed på 50 km/t., før bilen ikke længere kunne nå at standse for en forhindring. Det er et flot resultat og stadig blandt de bedste på markedet.

Opel Astra bagagerum
Bagagerummet er med sine 370 liter gennemsnitligt for klassen. Det er ganske regulært i formen, men når man lægger ryglænet frem, dannes der en kant mellem gulvet og ryglænet.

Billig stationcar

Vi har regnet på de samlede omkostninger ved at holde en Astra som denne over en periode på fem år og 100.000 km. Indregner man alle udgifter og inkluderer værditab og rentebyrde, lander man på en samlet udgift på 3,55 kroner pr. km.

Det er nogenlunde som gennemsnittet af klassen, men noget højere end for eksempel en VW Golf eller Toyota Auris med tilsvarende udstyr. Det er således hverken økonomien eller garantien på bare to år, der i sig selv taler for et køb af bilen.

Læs også Motors test af Mazda 3

Så ser det langt bedre ud, hvis man påtænker at privatlease den. Opel har i øjeblikket gode tilbud med lave førstegangsydelser og rimelige månedlige ydelser. På den måde kan Astra let blive økonomisk attraktiv. Og vælger man alligevel at købe, så er det værd at overveje Astra som stationcar. Den koster kun 9.000 kr. ekstra.