VW ID.4 set forfra
Biltest

VW ID.4 – overbevisende elbil til familien

Med ID.4 er det lykkedes VW at skabe en moderne SUV, der imponerer med både plads, køreegenskaber og indretning. Motor har testet bilens egenskaber og er begejstret for både bil, rækkevidde og ladetid. Det ligner en succes for det, der skal være familiens elbil.
VW ID.4 set bagfra

Motors vurdering

VW ID.4

El
374.995 kr.
  • Plads
  • Letkørt
  • Ladehastighed
  • Skærmfunktioner
  • Hjulstøj
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor – baghjulstræk. Batteri (brutto): 82 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    204 hk
  • Moment
    310 Nm
  • Topfart
    160 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,5 sek.
  • Køreklar vægt
    2.246 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.000 kg
  • Bagagerum
    543 liter
  • Akselafstand
    277 cm
  • Officiel rækkevidde
    517 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
    Garanti (batteri): 8 år/160.000 km
  • Mål
    L:458 cm B:185 cm H:164 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,25 kr./km
  • Målt rækkevidde 345 km

Sikkerhed

2021
Luk

Her er en elbil, der uden tvivl vil kunne fungere i hverdagen for de fleste. Den er rummelig, kan køre langt på en opladning og er let at lade op igen. Den er derudover sjov at køre, og så er den forbavsende komfortabel på lange ture. Og for dem, der har behov for at køre med påhængsvogn, er det også en mulighed.

Det er den nye VW ID.4, det drejer sig om. Batteriet, som findes i to størrelser, er placeret under gulvet i det meste af kabinen, og selve elmotoren er placeret under bagsædet, hvor den trækker på baghjulene. Den billigste udgave med det lille batteri koster lige under 300.000 kr., mens denne version med det store batteri koster 375.000 kr.

Video: Se nærmere på VW ID.4

Hvor god plads er der i VW ID.4?

Dermed havner ID.4 i en prisklasse, hvor der p.t. sælges rigtig mange familiebiler. Man skal dog regne med, at man kommer til at tilkøbe en del udstyr efter behov, men det vender vi tilbage til.

Det er tydeligt, at VW ID.4 er udtænkt som en elbil helt fra starten. Det betyder bl.a., at den er udstyret med et stort set fladt gulv i kabinen, hvilket er med til at give den gode pladsfornemmelse.

Da vognbunden er placeret ret højt over vejen, mærker man, at man mere går en smule op i bilen end ind i bilen, når man skal ud at køre. Man sidder derfor ret højt over vejbanen og har et godt overblik over trafikken. Ved bagsædet er der glimrende plads til knæ og hoved, og tre personer kan snildt sidde ved siden af hinanden.

Som nævnt trækker elmotoren på baghjulene, og det betyder, at bagagerummet er indrettet med en ret høj bund, dog med et ekstra rum til kabler og lignende under gulvet. Men selvom bagagerummet dermed er begrænset i højden, er det stort i areal, og man får næppe problemer med at få plads til det hele. Det rummer i alt 543 liter.

Ønsker man et bagsæderyglæn med indbygget skiklap og mulighed for at folde det forover i to dele, skal man tilkøbe en udstyrspakke til 8.000 kr. Dermed begynder en lang rejse gennem udstyrslisterne, der givetvis vil ende med at gøre bilen en del dyrere end først antaget.

VW ID.4 kabine
Førerpladsen er enkelt indrettet, og der er ikke mange knapper, da mange funktioner styres fra skærmen i midten eller med stemmekommandoer. Det kræver lidt tilvænning. Derudover befinder man sig godt bag rattet, og kabinens kvalitet er på et pænt niveau.

Hvordan er udstyret i VW ID.4?

Som udgangspunkt sælges bilen i tre versioner: ID.4, ID.4 Pure og ID.4 Pro. Fælles for de tre niveauer er, at man skal tilkøbe en del ekstraudstyr, hvis man vil have det smarte udstyr, der er udviklet specielt til bilen. En Assistentpakke Plus til 17.500 kr. er et godt sted at starte, for her får man del i en stor mængde sikkerheds- og komfortudstyr, der gør kørslen både sikrere og rarere.

Særligt det medfølgende travel assist er værd at fremhæve. Systemet fastholder bilen i vognbanen og regulerer hastigheden efter de forankørende biler, og den del fungerer rigtig godt. Ikke mindst fordi bilen i så fald er udstyret med en pulssensor, der registrerer, om man har hånden på rattet. Men systemet har også sine begrænsninger, da vi i Danmark har valgt ikke at skilte med hastighedsgrænserne. Derfor oplever man til tider, at bilen regulerer farten til et forkert niveau.

Man kan selv slå de enkelte hjælpesystemer til og fra, men det foregår via skærmen og kræver ofte fire-fem tryk på skærmen, og det er et minus ved bilen.

VW ID.4 bagsæde
Bagsædepladsen er glimrende, og man sidder godt. Selv i udgaven med glastag er loftshøjden fin, og der er fine friskluftdyser mellem forsæderne.

Masser af udstyrspakker

Af andet udstyr, man bør overveje, er de særlige matrix-LED-forlygter, der styrer lyset foran bilen efter trafikken, så man altid har mest muligt lys på. Det fungerer fremragende og er alle 15.000 kr. værd. Overvej også en Komfortpakke til 3.500 kr., der indeholder et mere fleksibelt bagagerum, en Multimediepakke Plus til 10.000 kr., der indeholder den store 12-tommersskærm og et indbygget, flot headupdisplay.

Sidst på ønskesedlen er der Sportspakke Plus med justerbar undervogn, hvor støddæmperne kan indstilles trinløst fra meget hård dæmpning til en blød og meget komfortabel dæmpning. Det var der i vores testbil, og funktionen vinder i det lange løb.

Derudover fås bilen med en række designpakker, der er med til at forbedre oplevelsen af kabinen. Så jo, der er masser af muligheder for at hæve prisen. Denne testede version af ID.4 Pro løb f.eks. op i en lille halv mio. kr.

VW ID.4 opladning
Vi har målt rækkevidden ved kørsel med konstant 110 km/t. på motorvej, og her løb batteriet tør efter 345 km ved +7 grader. Ved mere varierende dagligdags kørsel må man forvente en rækkevidde, der i praksis ligger over 400 km, ligesom man kan forvente at køre 10-20 procent længere end de målte 345 km om sommeren. Vi kunne lynlade bilen, så der kom 50 kWh på efter 30 minutter. Det modsvarer omkring 225 km motorvejskørsel.

Hvordan kører VW ID.4?

Bag rattet opleves ID.4 både sjov og komfortabel. Den er let at køre, og selvom den er stor, så er den let at få rundt i bybilledet takket være den ekstremt lille venderadius. Den vender så at sige på en tallerken og er dermed let at parkere og let at få rundt om hjørnerne.

Gearvælgeren er placeret ved rattet, og med den vredet i D er det blot at træde på speederen og nyde den glidende og ret kraftige acceleration. Motoren giver ikke meget lyd fra sig, og det eneste, man egentlig bemærker på vejen, er en smule vindstøj og så en ret tydelig rumlen fra hjulene. Nu var vores testbil forsynet med 20"-hjul med en bredde på 255 mm, og der er derfor grund til at tro, at en almindelig version med „de små“ 19"-hjul med 235 mm brede dæk vil være mindre støjende.

Man kan vælge at køre med bilen i køreindstillingerne D eller B, og i sidstnævnte bremser motoren selv bilen ned, når man slipper speederen. Det kaldes rekuperation og medfører, at elmotoren i stedet skaber strøm, der lagres på batteriet. Det er med til at øge rækkevidden, men er også bare rart at køre med i bytrafikken, da man langt hen ad vejen kan køre uden at bruge bremsepedalen.

Men indimellem må man naturligvis træde på bremsen, og så mærker man, at bremserne er lette at dosere. Går det hårdt for sig, er det rart at vide, at ID.4 er i balance, når den presses gennem kritiske manøvrer. Og bliver det endnu vildere, griber antiudskridningssystemet ind og bringer bilen i balance og ned i fart.

VW ID.4 bagagerum
Bagagerummet er nærmest enormt, og som ekstraudstyr kan man som her tilkøbe en højdejusterbar bund. Der er et pænt stort rum under gulvet med plads til et ladekabel og lignende.

Hvor lang er rækkevidden på el i VW ID.4?

Der er to batteripakker at vælge mellem til ID.4 – en lille på 55 kWh og en stor på 82 kWh brutto. Det giver rækkevidder på hhv. 345 og 517 km efter den officielle WLTP-norm. Det koster 30.000 kr. at gå fra det lille til det store batteri, og da man samtidig får en bedre indbygget lader med i prisen, ligner det en god investering at vælge ID.4 med det store batteri. Den lille udgave er mest til dem, der aldrig kører særlig langt.

Vi målte rækkevidden i praksis ved at køre 110 km/t. på motorvej med konstant fart ved plus syv grader. Her klarede vi 345 km, før batteriet var tomt, og det er flot. For selvom det er noget lavere end fabrikstallet, så skal det ses i lyset af, at vores test er ganske krævende sammenlignet med WLTP-normen og at det var koldt. Vi vurderer, at man godt kan regne med at køre et stykke over 400 km pr. opladning med varieret kørsel, ligesom man om sommeren kan forvente at køre 10-20 procent længere på en opladning.

Hjemme kan bilen oplades med 11 kW, og så tager det 7,5 timer at lade en tom bil helt op. På farten lykkedes det at fylde 50 kWh på batteriet på en halv time. Det modsvarer omkring 225 km motorvejskørsel. Den billigste udgave bruger over dobbelt så lang tid på at lade batteriet, og det er noget, man skal tage med i sine overvejelser, før man vælger den.

Efter at have testet ID.4 fra ende til anden står vi tilbage med et indtryk af en bil, der på overbevisende måde har formået at skabe et solidt grundlag for at blive hele familiens moderne elbil.

Overvejer du elbil? Læs FDMs tema om hverdagen med elbil

Læs elbil-tema