Skoda Enyaq – slut med snusfornuften

Første rigtige køretur i Skoda Enyaq tegner et billede af en yderst lækker og velbygget elbil. Den kører formidabelt godt, men dens ydre deler vandene på en måde, der er uvant for det ofte lidt anonyme mærke.

Skoda Enyaq set forfra
Forpremiere

Motor mener

Skoda har for første gang slået VW, når det handler om en lækker kabine og avanceret udstyr. Den nye elbil virker derfor lovende, hvis man ellers bryder sig om designet.

BRØNDBY Man skal ikke sidde mange minutter i den nye Enyaq, før man forstår, at dette er en helt unik Skoda. Interiøret er i en klasse, der kunne ligne en topudgave fra Audi, og selve indretningen er gennemtænkt med mange smarte detaljer.

Og som en særlig magtdemonstration tilbydes bilen endda i valget mellem hele fem designlinjer, der spænder fra det veganske øko-koncept til en fuldfed læderkabine, der endda fås i flere farver. Her kan hverken søsterbilerne VW og Audi være med, og Skoda kører sig dermed ind i sin helt egen liga, hvad kabinen angår.

Udvendigt overrasker Skoda også med et næsten aggressivt design, der kunne lede tankerne i retning af en brutal Audi eller BMW. Det ses særligt ved fronten, og netop den del af bilen er nok noget, der vil trække nogle kunder til, mens andre vil løbe skrigende væk.

Det må siges at være et sats fra Skodas side og en detalje, der viser, at det tjekkiske bilmærke stadig er på en rejse væk fra sin historiske rolle som VW-koncernens moderate familiemedlem.

Hvad er prisen på Skoda Enyaq?

Vi så den nye Enyaq første gang for omkring to år siden og har siden mødt den ved flere lejligheder. Hver gang har omtalerne fra møderne medført enorm interesse på vores hjemmeside, og Skoda Enyaq er derfor uden tvivl en af de mest ventede elbiler i nyere tid.

Den er i kategori med den ligeledes populære VW ID.4 og den også længe ventede Audi Q4 e-tron, som begge er biler, Enyaq deler teknik med. Enyaq bygges dog på Skodas egen fabrik i Tjekkiet, og det er også her, batterierne er monteret.

Læs også: Komplet oversigt over alle Motors test af elbiler

Elbilen kommer i tre udgaver med hver sin batteristørrelse, og de er i runde tal på 50, 60 eller 80 kWh, og bilens efternavn angiver dermed batteristørrelsen. Billigste udgave koster 290.000 kr., men vil man have en bil med det meste af det udstyr, man må forvente af en moderne elbil, skal man afsætte fra omkring 340.000 kr., som er prisen for en iV 60 PLUS.

Og hører man til dem, der vil have det hele, kan man også få Enyaq i en Sportline-version. Den er spækket med udstyr, og her koster 60-udgaven 370.000 kr., mens 80-udgaven koster 420.000 kr.

Med i Plus- og Sportline-udgaverne følger bl.a. varmepumpe og DC-lynlader med effekter på op til 125 kW samt trefaset indbygget AC-lader på 11 kW.

Skoda Enyaq kabine
Førerpladsen er ekstremt flot bygget, og man kan vælge bilen i fem forskellige designs med alt fra stofbeklædning til lækre lædersæder. Den store 13-tommerskærm er standard i alle versioner på nær den billigste 50-model. Bemærk den lille gearstang mellem forsæderne.

Hvordan kører Skoda Enyaq?

Vores første køretur i Enyaq foregik i en 80 PLUS med 21-tommer dæk og en egenvægt på 2,2 tons. Det kunne lyde som opskriften på en hård og ukomfortabel oplevelse, men det var det ingenlunde.

Vores bil var ganske vist udstyret med en undervogn med justerbare støddæmpere (+7.500 kr.), men oplevelsen var i alle tilfælde til den komfortable side. Samtidig er støjniveauet meget lavt, og det bidrager til en afslappet, komfortabel kørsel.

Motoren yder 204 hk, og det lyder af meget, men bilen føles på ingen måde hidsig, og den er dermed langtfra en Tesla-killer. Det er nok en egenskab, de færreste Skoda-ejere vil savne, og i stedet er det nok bilens meget lille venderadius, der vil give plus-point på kontoen.

Bilen føles i øvrigt meget letkørt, og afhængig af kørestil og vejstrækning kan man skifte mellem fire niveauer for rekuperation – altså hvor kraftigt motoren nedbremser, når man slipper speederen. I kraftigste niveau kan man køre i det, der kaldes one-pedal-drive, og så bremser bilen helt ned, når man slipper speederen.

Skoda Enyaq bagsæder
Ved bagsædet er der enorm god plads, og da gulvet er plant, er der fin plads til fødderne ved alle tre pladser. Der er fint udsyn fra alle pladser, og ind- og udstigningen er meget bekvem.

Hvor god plads er der i Skoda Enyaq?

Skoda Enyaq er indvendigt en meget stor bil, og det mærkes både ved for- og bagsæderne. Fortil er der blevet plads til en meget stor midterkonsol med masser af fralægningsplads og rum til håndtasker og lignende.

Ved bagsædet er det først og fremmest det plane gulv, der bidrager til den gode pladsoplevelse, men der er også virkelig god knæplads og loftshøjde. Tre personer sidder dermed fint ved siden af hinanden.

Bagagerummet er med sine 585 liter meget stort, og under gulvet er der plads til småting og ladekabler. Der er dog ikke et ekstra rum fortil, og det kunne man godt have ønsket sig. Skoda Enyaq må indtil videre trække 1.000 kg på krogen, men senere kommer en firehjulstrukken udgave, og den må trække op til 1.400 kg.

Skoda Enyaq baglygte
Bagpå er baglygterne af LED-typen, men tilkøber man en udstyrspakke med avancerede for- og baglygter, får man bl.a. blinklys der løber ud mod siderne.

Hvor sikker er Skoda Enyaq?

Euro NCAP har netop sikkerhedstestet Skoda Enyaq, og det udløste en flot topkarakter. Bilens grundlæggende sikkerhedsniveau er blandt det bedste, der hidtil er testet, og også ved de test, der tester bilens evne til undgå ulykker, er der flotte karakterer overalt. Det medfører et resultat på fem stjerner.

Skoda Enyaq kan bestilles allerede nu, og de første udgaver ventes til landet til juli, men da bliver det i første omgang de små 1.000 forudbestilte biler, der udleveres.

Overvejer du elbil? Læs FDMs tema om hverdagen med elbil

Læs elbil-tema

Skoda Enyaq set bagfra

Skoda Enyaq

El
389.995 kr.
  • Interiør
  • Køreoplevelse
  • Plads
  • Adaptiv fartpilot ej standard
  • Mange udstyrspakker
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor - baghjulstræk. Batteri (Brutto/netto) 82/77 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    204 hk
  • Moment
    310 Nm
  • Topfart
    160 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,7 sek.
  • Køreklar vægt
    2.090 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.000 kg
  • Bagagerum
    585 liter
  • Akselafstand
    278 cm
  • Officiel rækkevidde
    536 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
    Batteri: 8 år eller 160.000 km
  • Mål
    L:465 cm B:188 cm H:162 cm

Sikkerhed

2021
Luk