Audi Q4 e-tron – elbil for feinschmeckere

Den nye Q4 e-tron er Audis udgave af den elbil, der også kendes som VW ID.4 og Skoda Enyaq. Teknikken er identisk i de tre biler, men Audi har skruet en smule op for prisen. Heldigvis følger kvalitetsfornemmelsen med i næsten samme omfang.

Audi Q4 e-tron set forfra
Forpremiere

Motor mener

Audi Q4 e-tron er ubetinget en lækker bil. Men dem, der havde ventet overlækker Audi-kvalitet over det hele, bliver nok en smule skuffet. 

LÜBECK Audi Q4 e-tron lever i den grad op til de høje krav, som mange har haft til elbiler. Den kan nemlig køre over 500 km på en opladning, lades hurtigt op igen, trække en trailer på op til 1.200 kg og rumme fem personer og bagage på komfortabel vis.

Priserne begynder ved 350.000 kr., men skal man have en udgave med flot udstyr og det store batteri, så skal man regne med mindst 400.000 kr.

Men det er i denne sammenhæng en fin pris, der nok skal booste salget af elbiler herhjemme, hvor denne slags biler jo stadig er helt fritaget for registreringsafgift.

Video: Se mere af Audi Q4 e-tron

 

Fætter til VW ID.4 og Skoda Enyaq

Den nye elbil fra Audi er bygget over samme teknik, som der anvendes i mange af koncernens øvrige elbiler. Det betyder, at der som udgangspunkt er tale om en baghjulstrukken bil med valg mellem to motorstørrelser og to batteristørrelser. En topversion trækker på alle fire hjul og har således endnu mere motorkraft at gøre godt med.

I Audis udgave er der gjort mere ud af at skabe en oplevelse, der er på linje med den, man får i de traditionelle Audi-modeller. Her har man altså ikke gået helt nye veje, blot fordi der er tale om en elbil. Førerpladsen er således mere traditionelt opbygget, end det vi ser hos flere af konkurrenterne, og Audi har således helt undgået fristelsen til at lade alle bilens funktioner styre fra skærmen.

I stedet er der placeret fysiske knapper til klima- og lydanlægget, ligesom sædevarme og alle elruder har fået sin egen kontakt. Det er dermed ikke sagt, at Q4 e-tron er kedelig eller gammeldags, snarere er den baseret på den viden og erfaring, som Audi har opnået gennem de sidste 30 år som producent af premium-biler.

På et punkt haltede den oplevelse dog: Dørbeklædningen og visse dele af midterkonsollen mellem forsæderne virker billigt udformet med hård plast og materialer, der ikke er på niveau med Audis øvrige modeller. Det er ærgerligt og trækker en smule ned i den samlede vurdering af bilen.

Audi Q4 e-tron kabine
Førerpladsen er udformet med et digitalt cockpit og en stor integreret skærm i midten. Klimaanlægget, sædevarme og lydanlæg betjenes logisk via fysiske trykknapper. Bemærk, hvordan gearvælgeren er placeret på en nærmest svævende konsol.

Hvordan kører Audi Q4 e-tron?

Men når det handler om støjdæmpningen, mærker man, at Audi bygger videre på sin erfaring. Her opleves Q4 e-tron en hel del mere lydsvag end sine nærmeste konkurrenter.

Elmotoren høres stort set ikke i en moderne elbil, men mens det hos konkurrenterne ofte giver plads til nye støjkilder fra hjul og vind, så virker det her som om Audi i den grad har taget fat på at bekæmpe disse støjkilder. Q4 e-tron opleves særdeles lydsvag på vejen, men det skal siges, at de biler, vi kørte, alle var udstyret med akustikglas i forruden og i de forreste sideruder. Det er ekstraudstyr til godt 4.000 kr.

Det stille køremiljø giver til gengæld mulighed for at udnytte lydanlægget fuldt ud. Man kan tilkøbe et Sonos-lydanlæg med 10 højttalere og subwoofer med i alt 580 watt til bare 3.550 kr., og de penge virker godt givet ud.

Det er ikke helt ligetil at sammenligne priserne mellem Audi, Skoda og VW, men i grove træk er priserne på Audi Q4 mindst 30.000 kr. højere end Skoda Enyaq og mindst 25.000 kr. højere end en tilsvarende VW ID.4.

Audi Q4 e-tron paneler er flotte
Det store panel foran højre forsæde kan vælges i flere materialer. Her er det udformet med finer af rigtigt træ, men man kan også vælge et materiale, der er fremstillet af genbrugte plastflasker.

Audi Q4 e-tron vender på en tallerken

Køreindtrykket er generelt positivt. Bilen er letkørt, og det er stort set bare at træde på speederen og dreje på rattet, som var det en radiobil. Den sammenligning gælder også, hvis man skal lave en u-vending eller en p-manøvre. For bilen vender på en femøre og er med en vendediameter på bare 10,2 meter den Audi, der drejer skarpest.

Bilen kommer i to udstyrsniveauer, Q4 og Q4 Attitude, og her er merprisen 15.000 kr. De penge skal man ikke spare, for de dækker over udstyr som bl.a. adaptiv fartpilot, elektrisk bagklap og bakkamera. Og netop den adaptive fartpilot giver en god kørselshjælp, der øger både sikkerheden og komfortniveauet. Men desværre har Audi ikke flyttet knapperne til betjeningen af fartpiloten op i rattet.

Med motoren med 204 hk føles bilen pænt motoriseret, uden at den ligefrem føles vildt hurtig. Vil man have sådanne oplevelser, skal man op i den firehjulstrukne Quattro med 299 hk, der er 60.000 kr. dyrere.

Audi Q4 e-tron bagsæde
Bagsædet byder på rigelig med plads i højden og til knæ. Der er plads til tre personer, men man sidder lavt og en smule ubekvemt, og der er ikke rigtig plads til fødderne under forsæderne.

Hvor hurtigt lader Audi Q4 e-tron?

Bilen kommer med valg mellem to batterier på 55 eller 82 kWh (brutto). Vælger man udgaverne med det store batteri, får man samtidig en udmærket indbygget lader, der trækker på tre faser, og som kan lade hjemme med op til 11 kW.

På farten kan denne version lynlades med op til 125 kW, og så tager det blot 38 minutter at gå fra fem til 80 procent, hvilket modsvarer, at der er kommet 380 km på batteriet. Det er fint.

Men vælger man 35-udgaven med det lille batteri og 170 hk, ser det straks mindre godt ud. Så kan bilen kun lades med 7,4 kW hjemme, og på farten er hastigheden nede på 100 kW. Problemet er her, at man netop med det lille batteri let kan få behov for at lade, når man f.eks. er på besøg hos andre, eller er kommet lidt for langt hjemmefra. Og så er 7,4 kW simpelthen for lidt.

Her burde bilerne naturligvis have samme lademulighed uanset batteristørrelsen. Så om igen, Audi!

Audi Q4 e-tron bagagerum
Bagagerummet har en ret høj bund, idet elmotoren er placeret ved baghjulene. Det rummer dog anseelige 520 liter, og man kan udvide det ved at folde bagsædets ryglæn forover i tre dele. Sidstnævnte er dog ekstraudstyr til 2.100 kr.

Hvor sikker er Audi Q4 e-tron?

Man kan allerede nu konfigurere og bestille Q4 e-tron på Audis hjemmeside, og de første biler ventes at blive leveret hen under sommeren. I første omgang er det udelukkende SUV-udgaven af Q4 e-tron, der er tilgængelig.

Senere på året kommer endnu en variant på gaden i form af Q4 e-tron Sportback. Det er en noget mere coupé-agtig udgave af bilen, og her er taget trukket mere ned hen over den bageste del af bilen, der derfor ikke byder på helt samme loftshøjde ved bagsædet.

Trods den mere kompakte form er bagagerummene næsten identiske i de to biler. Vi kender endnu ikke priserne på Sportback, men regn med en lille merpris.

Audi Q4 e-tron er endnu ikke sikkerhedstestet af Euro NCAP, men det er de to søskende fra Skoda og VW, og de fik begge en flot topkarakter.

Overvejer du elbil? Læs FDMs tema om hverdagen med elbil

Læs elbil-tema

Audi Q4 e-tron set bagfra

Audi Q4 e-tron

El
399.990 kr.
  • Køreglæde
  • Plads
  • Vendediameter
  • Udstyr skal tilkøbes
  • Plastkvalitet i kabinen
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor - baghjulstræk
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    204 hk
  • Moment
    310 Nm
  • Topfart
    160 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,5 sek.
  • Køreklar vægt
    2.020 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.000 kg
  • Bagagerum
    520 liter
  • Akselafstand
    276 cm
  • Officiel rækkevidde
    509 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
    Batteri: 8 år/160.000 km
  • Mål
    L:459 cm B:187 cm H:163 cm
Luk