VW Passat fra siden
Biltest

VW Passat - alle gode gange 8

Ottende generation af VW Passat byder på køreglæde, pladsforhold og sikkerhed på et meget højt niveau. Næsten alt udstyr kan fås, men private bilkøbere må gispe, når de ser prisen.
VW Passat bagfra

Motors vurdering

VW Passat Variant

22,2 km/l
Diesel
527.876 kr.
  • Plads
  • Køreegenskaber
  • Indretning
  • Pris
  • Ikke danske menuer
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    119 g/km
  • Effekt
    150 hk
  • Moment
    340 Nm
  • Topfart
    216 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.541 kg
  • Maks. påhængsvægt
    2.000 kg
  • Bagagerum
    650 liter
  • Akselafstand
    279 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:488 cm B:183 cm H:148 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 21 km/l
  • Beregnet økonomi 5,35 kr./km

Sikkerhed

2014
Luk

Den nye udgave af VW Passat løfter på flot vis arven fra de syv tidligere generationer af den store folkevogn, der verden over sælges i mere end en mio. eksemplarer om året. Herhjemme har Passat også altid været populær, og der findes derfor mange trofaste ejere såvel i firmabilssegmentet som hos familiebilsejerne.

De vil også føle sig hjemme i denne nye udgave. Med et klassisk design på en helt ny platform har man nemlig på en gang kombineret modellens eftertragtede plads og komfort med store vægtbesparelser og muligheder for avanceret teknik, der øger både sikkerhed og komfort. På den måde udtrykker Passat både tradition og fornyelse. Designet er derfor ikke noget, der stikker voldsomt ud fra det, vi kender. Linjerne er fortsat kantede, og formen rummelig, og bilen sender et signal til omgivelserne om, at her er plads til alt og alle.

Læs også: Motors test af Ford Mondeo

Alligevel er det lykkedes at gøre fronten en del mere elegant end før med linjer, der næsten får bilen til at ligne topmodellen VW Phaeton. Jo, Passat er blevet nydelig at se på.

De flotte forandringer er dog ikke gratis, og grundprisen er således noget høj. Billigste udgave koster ikke mindre end 383.000 kr. som stationcar, som hos VW hedder Variant.

Men selvom prisen er høj, er den stadig noget lavere end den pris, som en af de nærmeste konkurrenter – Ford Mondeo – lægger ud med.

VW Passat kabine
Instrumentbordet er præget af de tværgående lameller, der indeholder friskluftdyserne. Alle knapper er inden for rækkevidde, og alle udgaver er forsynet med en radio med trykfølsom skærm. Den store skærm i midten er ekstraudstyr.

Avanceret opbygning

Den nye generation er blevet et par millimeter kortere og lavere, mens bredden er øget med godt en centimeter. Dermed kunne man tro, at pladsen inde i bilen var blevet mindre, men det er ingenlunde tilfældet. Afstanden mellem for- og bagaksel er vokset med næsten otte centimeter, og det bidrager til en meget rummelig kabine.

Det mærkes i særdeleshed ved bagsædet, hvor voksne let finder en god plads. Også ved bagagerummet fornemmer man bilens store proportioner, og hele 650 liter er altså ikke hverdagskost i denne klasse. Den nye platform er baseret på samme grundform som den, vi kender fra VW Golf. I Passat er den strakt på alle ledder, men grundidéen er den samme.

Det er en smart konstruktion, og i forhold til den gamle Passat er vægten reduceret med 85 kg. Fortil er hjulophængene monteret omkring en stor aluminiumsramme, som også virker som fundament for motoren. Sporvidden er øget, og generelt er en stor del af vægt­reduk­tio­nerne fundet ved hjulophængene.

Læs også: Motors test af Opel Insignia

Bagtil er hjulene ophængt i en fireleddet akselkonstruktion, som på fin vis håndterer både de langs- og de tværgående kræfter hver for sig. Designet er ændret, så hjulophængene fylder mindre, hvilket er en af årsagerne til det rummelige bagagerum.

Styretøjet er elektromekanisk, hvor en elmotor hjælper med til at dreje på rattet. Det kan leveres i to udgaver, hvor standardudgaven kræver 2,75 ratomdrejninger fra stop til stop, mens en mere direkte styrende sportsudgave med bare 2,1 omdrejninger kan tilkøbes. Undervognen er som udgangspunkt afstemt til den komfortable side, men føles lidt fastere end på forgængeren. Man kan tilkøbe en justerbar undervogn, hvor man kan skifte mellem flere forskellige indstillinger af undervognen, og det er en mærkbar og meget anbefalelsesværdig mulighed til bare 10.000 kr. ekstra.

VW Passat bagsæde
Bagsædepladsen er vokset og er nu mægtig. Loftshøjden er rigelig i denne stationcar, men lidt lavere i sedanen. Hovedstøtterne er solide og høje nok ved både for- og bagsædet. Bemærk friskluftsdyserne mellem forsæderne.

Mange motorer

Her i de første måneder efter lanceringen er motorprogrammet i Danmark meget overskueligt med kun en enkelt 1.4-liters benzinmotor og tre forskellige dieselmotorer. Tre yderligere benzinmotorer er dog på vej i form af en 1.8’er med 180 hk og en toliters udgave med enten 220 eller 280 hk.

Mindste benzinmotor er den nye 1.4-liters med automatisk frakobling af to cylindre, når der ikke er behov for megen motorkraft. Den passer rigtig godt til bilen og giver Passat en god benzinøkonomi. Netop 1.4’eren kører ifølge fabrikken 19,6 km pr. liter, og vi klarede under mange forhold at køre omkring de 17 km pr. liter. Generelt er Passat blevet 20 procent mere brændstoføkonomisk end den udgåede model, samtidig med at alle motorer opfylder de nye, strengere Euro 6-miljøkrav.

De største fornyelser på sikkerhedsområdet er desværre at finde på ekstra­udstyrs­listen og kræver som hovedregel et solidt dyk i lommerne.

Toppen af modelrækken er en toliters dieselmotor med 240 hk, firehjulstræk, automatgear og højeste udstyrsniveau. Det er en på mange måder lækker og vellykket kombination, som vi også har kørt en del i. Men det er lige før, de mange kræfter bliver for meget til bilens grundlæggende egenskaber som en komfortabel familiebil, og i visse situationer oplevede vi ligefrem, at motorens mange kræfter pludselig fik lidt for frit løb ved ellers rolig kørsel.

Vi peger derfor på denne testede dieseludgave med 150 hk som et mere harmonisk køb, og så er prisen tilmed lavere, hvilket måske kan give luft i budgettet til at købe noget af alt det spændende udstyr, VW tilbyder mod merpris.

Netop dieseludgaven med 150 hk byder på en god motorkarakter med et godt bundtræk, en støjsvag kørsel og en god brændstoføkonomi. Faktisk opnåede vi at køre hele 21 km pr. liter i snit med denne motor med DSG-automatgear, og det er noget af en bedrift i så stor en bil. Merprisen for DSG-gearet er i øvrigt 25.000 kr., og det er alle pengene værd.

VW Passat bagagerum
Bagagerummet rummer 650 liter med bagsædet i brug. Ryglænet foldes enkelt forover via en knap i bagagerummet, og så kan man finde plads til uanede mængder bagage. Et tiltbart forreste passagersæde kan give plads til lange genstande, men ellers er der 184 cm bag forsæderne.

Udstyr a la carte

Den nye Passat kommer i tre udstyrsniveauer – Trendline, Comfortline og Highline – og selv i laveste udstyrsniveau finder vi en pæn mængde udstyr. Det er f.eks. trezoners klimaanlæg, nøglefri start, læderrat med knapper til fartpilot samt en radio med et 6,5" trykfølsomt farvedisplay og indbygget Blue­tooth til mobiltelefonen.

Også sikkerhedssiden er som standard på et pænt niveau med et træthedsovervågningssystem, der holder øje med, om man er frisk nok til at køre sikkert, et automatisk nødbremseanlæg, der tager over og bremser bilen, hvis man ikke har set, at bilen foran holder stille, samt en række hjælpesystemer, der er med til at øge sikkerheden i en lang række situationer.

Men de største fornyelser på sikkerhedsområdet er desværre at finde på ekstra­udstyrs­listen og kræver som hovedregel et solidt dyk i lommerne.

Mest interessant er den dynamiske fartpilot, der er standard på Highline, men koster beskedne 5.800 kr. til de to andre varianter. Systemet holder selv afstand til forankørende ved kørsel på motorvej, og det lærer man hurtigt at sætte stor pris på. Så husk det kryds på udstyrslisten, hvis planerne er at købe en ny Passat.

Lidt alvorligere bliver det, hvis man vil have mere. Så er bedste løsning, at man tilkøber en særlig førerassistentpakke til 24.500 kr. Her får man automatisk op- og nedblænding af det lange lys og vognbaneassistent, der fastholder bilen i sporet, hvis man er på vej ud over sidelinjerne. Hertil kommer blindspot, der dels kan advare mod bagfrakommende biler i den blinde vinkel, dels kan advare, hvis man bakker ud fra en P-plads, og der kommer biler fra siderne, som man ikke kan se. Endelig har nødbremsen en udvidet funktion, så den også nedbremser bilen, hvis der er fodgængere på vej ud foran, og man ikke selv gør noget.

Udstyrsmulighederne fortsætter med en lang række sikkert og nyttigt udstyr, hvor man f.eks. kan nævne de dynamiske LED-forlygter, der kan køre med langt lys på hele tiden, idet de blot blænder ned for det område, der ellers ville blænde de øvrige trafikanter. Det er imponerende, men koster desværre den nette sum af 27.100 kr.

Af nyttigt udstyr kan nævnes navigationsanlægget til 10.000 kr. Det er lækkert og velfungerende, men lider i lighed med resten af bilen af den alvorlige mangel, at det ikke er på dansk. Det må skyldes en snorksovende dansk importør. Efterhånden er det kun VW og et par andre bilmærker, der ikke har fået danske menuer i bilerne.

VW Passat kopholder
En elektrisk P-bremse fylder ikke meget og giver plads til gode kopholdere mellem forsæderne.

Kører rigtig godt

Grundlæggende er køreegenskaberne i VW Passat på et meget højt niveau. Man mærker, at bilen er bygget til at køre langt på den tyske autobahn, og det gør den i en stil, så lange ture føles korte. Støjniveauet er lavt, og det gælder både vind- og motorstøj. På FDM Jyllandsringen var VW Passat også i sit es, og det er svært at pege på noget, der skulle trække alvorligt ned i denne kategori.

Økonomien er derimod et svagere punkt. Dels er selve prisen noget høj, dels er den „færdige” pris endnu højere, hvis man lader sig friste af det enorme udbud af ekstraudstyr. Vi vurderer, at Passat holder prisen relativt godt, men denne bilklasse er påvirket af de mange leasingbiler, hvor rabatterne har været høje fra ny af, som løbende sendes ud på markedet. Det øger værditabet for de private, der køber nyt og kun beholder bilen i få år.

Også serviceudgifterne og garantien trækker ned i den økonomiske vurdering. I øjeblikket kører VW ganske vist med meget lave priser på serviceeftersyn til Passat, men ser man i stedet på prisen for en service- og reparationsaftale, så er den med sine små 8.000 kr. om året helt klart i den dyre ende, men alligevel anbefalelsesværdig.

Er man ikke klar til at sætte så stor en driftsomkostning til side, bør man i stedet købe en forsikring, der giver en garantilignende forlængelse af fabriksgarantien på yderligere to år, så man er dækket ind i fire år. Det koster 5.990 kr. pr. år.

Kører man 20.000 km pr. år, lander den samlede km-pris på lidt over fem kr. Det er i den høje ende, men modsvarer egentlig ganske godt det, man får for pengene i denne veludstyrede dieseludgave af en VW Passat Variant.