VW T-Cross set forfra, mens den kører i en by
Biltest

VW T-Cross – Mere stil og mindre plads

Benzindrevne biler som VW T-Cross sælger fortsat godt, og det har fået fabrikken til at modernisere den høje designerbil. Men den er mere lækker end praktisk.
Blå VW T-Cross set bagfra, mens den kører i en by

Motors vurdering

VW T-Cross

17,2 km/l
Benzin
326.995 kr.
  • Motor
  • Førerplads
  • Sikkerhedsudstyr
  • Pris
  • Bagsædeforhold
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.0 liter – 3 cyl. – Turbo
  • CO2 udledning
    133 g/km
  • Effekt
    116 hk
  • Moment
    200 Nm
  • Topfart
    192 km/t.
  • Acc. (0-100)
    10,3 sek.
  • Køreklar vægt
    1.263 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.200 kg
  • Bagagerum
    385 liter
  • Akselafstand
    255 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:414 cm B:178 cm H:157 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,45 kr./km

Sikkerhed

2019
Luk

VW T-Cross er netop kommet i en lettere faceliftet udgave og har dermed fået forlænget levetiden, inden elbilerne også tager over i dette segment. Der er tale om en moderne SUV i den lette afdeling, og bilen placerer sig lidt som en mellemting mellem en stationcar og en stor SUV.

VW T-Cross fås fra 250.000 kr., men i denne test er det dog en bedre udstyret version med automatgear, vi har set nærmere på. I den udgave af T-Cross lander prisen dermed på 327.000 kr.

Og man kan let bringe prisen endnu højere op, hvis man lader sig lokke af de mange fine udstyrsmuligheder, som kan vælges i enten udstyrspakker eller som enkelte tilvalg.

Førerpladsen i en VW T-Cross
Førerpladsen er gennemtænkt i sin indretning, og man sidder godt bag rattet. Digitalt cockpit er ekstraudstyr til 5.000 kroner.

Mere lækker end praktisk

I forbindelse med faceliftet har VW T-Cross fået et opdateret interiør, der virker ret indbydende, og som får bilen til at virke mere lækker, end det man ser hos mange af konkurrenterne.

Denne udgave af T-Cross er udstyret med en benzinmotor og dobbeltkoblingsgearkasse i en pakke, der fungerer meget flot. Køreoplevelsen er derfor god, så det helt store spørgsmål må derfor være, om man kan leve med bilens trods alt begrænsede plads.

Her er det nok mest et spørgsmål om, i hvilken grad man har behov for bagsædet. Nogle bruger det mest til at lægge jakken på, mens andre ofte skal have hele familien med.

Det er nok de hensyn, der afgør, om man er mest til en VW T-Cross, eller om man må lede efter en større konkurrent som f.eks. den næsten identiske Skoda Kamiq.

Stor skærm i en VW T-Cross
Den store skærm i  midten er standard, og har bl.a. mulighed for trådløs Apple CarPlay og Android Auto. Menuerne er på dansk, og der er en fin justeringsmulighed af volumen via en drejeknap på siden af skærmen.

Hvordan kører VW T-Cross?

Under vores test af VW T-Cross blev vi meget glade for at køre den i både bytrafik og på lande- og motorvej. På FDM Sjællandsringen fik den også lov at vise, at den er både sikker og sjov at presse til de yderste, og her blev VW T-Cross endda næsten helt sportslig takket være sine ret brede 17”-dæk.

Vognbaneassistenten arbejder flot sammen med en pulsføler i rattet og en skiltegenkendelse, så farten justeres efter forholdene. Det fungerer enkelt og gør kørslen sikker.

I T-Cross styres fartpiloten via knapper på rattet, hvilket er let at forstå, når man ikke er vant til bilen. Motoren trækker overraskende godt, og de fleste gange opleves automatgearet rart og smidigt, men man kan til tider opleve enkelte ryk.

Forlygterne kan opgraderes til LED-lygter af matrix-typen for 18.500 kr. De er ikke så avancerede som i VW’s elbiler, men stadig værd at overveje.

Bagsædet i en VW T-Cross
Bagsædet er længdeforskydeligt, og ryglænshældningen kan justeres. Det er fint, men skjuler ikke at knæpladsen ikke er særlig imponerende. Vi savner friskluftdyser til bagsædet.

Mindre end søsterbilen Skoda Kamiq

T-Cross har en akselafstand på blot 255 cm, hvilket f.eks. er 10 cm kortere end søsterbilen Skoda Kamiq. Det mærker man ved bagsædet, hvor knæpladsen ikke er imponerende.

Man sidder fortrinligt bag rattet, og midterarmlænet kan justeres. VW T-Cross har en midterskærm med trådløs Apple CarPlay og Android Auto. Skærmen er på 10,25”, og den er enkel at bruge. Et digitalt instrumenthus skal tilkøbes for 5.000 kr., mens bakkamera og nøglefri døråbning er standard.

T-Cross fås i hele fem udstyrsniveauer, men i ingen af udgaverne er navigationsanlæg standard. Man kan tilkøbe mange rare udstyrsdetaljer, men pas på, for prisen stikker hurtigt af, og så ender prisen på et niveau, som bilen ikke kan bære.

Bagagerummet rummer 385 liter, og da T-Cross har et forskydeligt bagsæde, kan pladsen let udvides, hvis man ikke har passagerer med. Der er fine rælinger på taget, hvilket gør det let at montere en tagboks. T-Cross må trække op til 1.200 kg på krogen.

Bagagerum med blå kuffert i en VW T-Cross
Bagagerummet rummer 385 liter med bagsædet helt tilbage, og dette tal kan således udvides, hviis der stort set ikke er passagerer på bagsædet.

Er VW T-Cross et godt køb?

Med denne trecylindrede 1.0-liters turbomotor er ejerafgiften nede på 640 kr. halvårligt, og det giver et godt udgangspunkt for en god samlet økonomi. Vi kørte lidt over 16 km pr. liter under vores test.

Når vi indregner alt, lander de samlede udgifter alligevel på 4,35 kr. pr. km for udgaven uden ekstraudstyr. En service- og reparationsaftale koster små 6.000 kr. om året for en periode på fem år og 100.000 km.

VW T-Cross er glimrende bud på en moderne benzindrevet familiebil. Automatgear er efterhånden blevet et ufravigeligt krav i denne klasse, og her leverer denne bil en fin løsning. VW T-Cross byder desuden på en flot og indbydende kabine, og samlet set føles T-Cross som en meget behagelig bil at køre i, når man lægger alle oplevelserne sammen.

I den samlede karakter bliver det dog kun til fire stjerner. Det, der trækker ned i den samlede vurdering, er, at VW kun yder en toårig fabriksgaranti på bilen. Den kan dog udvides med yderligere to års garantilignende dækning for 7.000 kr. ekstra, og det bør man kraftigt overveje at købe med.

Vild med biler? Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve