En hvid Hyundai Kona elbil kører på en landevej på en gråvejrsdag
Biltest

Hyundai Kona Electric – Effektiv familiebil med vokseværk

Den elektriske Hyundai Kona er vokset betragteligt og kører sig dermed potentielt ind i flere familiers indkørsler. Men den har et par svage punkter, du bør kende, før du køber den.
En hvid Hyundai Kona Electric set bagfra, mens den kører i snelandskab

Motors vurdering

Hyundai Kona

El
349.995 kr.
  • Komfort
  • Rækkevidde
  • Fem års garanti
  • Pris
  • Alarmer
  • Euro NCAP-crashtest
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor – forhjulstræk. Batteri (netto): 65 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    217 hk
  • Moment
    255 Nm
  • Topfart
    172 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,8 sek.
  • Køreklar vægt
    1.816 kg
  • Maks. påhængsvægt
    750 kg
  • Bagagerum
    466 liter
  • Akselafstand
    266 cm
  • Officiel rækkevidde
    513 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 5 / 12
    Batteri: 8 år eller 160.000 km
  • Mål
    L:434 cm B:183 cm H:158 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,90 kr./km
  • Målt rækkevidde 390 km

Sikkerhed

2023
Luk

Da den elektriske Hyundai Kona kom frem i 2018, var det den første billigere elbil med lang rækkevidde. Nu er anden generation dukket op, og den imponerer endnu mere.

For det første er modellen vokset markant i længden, og det har hjulpet på pladsforholdene i både kabinen og bagagerummet. Så meget at Kona nu er stor nok til at fungere som en familiebil.

Benpladsen på bagsædet giver nemlig nu plads til små børn i autostole eller høje teenagere. Samtidig er bagagerummet vokset til 466 liter, hvilket er pænt i forhold til konkurrenterne i SUV-klassen.

Hyundai Kona er både designet som elbil og som benzin- og hybridbil, og det medfører altid kompromiser. Alligevel er den lige så effektiv som første generation af Kona, og det overrasker, når den nu er markant større.

Kabinen i en Hyundai Kona.
Er du til knapper i kabinen, så er Kona bare sagen. De fleste funktioner kan du betjene direkte med et tryk, og det er hurtigere end tre undermenuer på en trykskærm. Er du mere til et minimalistisk udtryk og en stor trykskærm, skal du vælge en anden bil.

Hvad er rækkevidden på Hyundai Kona?

I vores motorvejstest kørte vi, hvad der svarer til 390 km ved 20 grader og 325 km ved 0 grader. Det er helt vildt langt for en mellemklasse-SUV med et batteri på blot 65 kWh.

Den høje effektivitet er ikke kun interessant i forhold til rækkevidden, den medfører også, at man sparer penge på opladning i hverdagen.

Lynladningen er ikke noget at prale af, da Hyundai oplyser op til 100 kW ladeeffekt. Vi målte et gennemsnit på 92 kW over både 15 og 30 minutter, hvilket giver hhv. 140 og 280 km ekstra på motorvejen. Så selvom Kona ikke kan lade særlig kraftigt, så lader den i det mindste meget stabilt, og det er en god egenskab.

På en halv time får du mærkbart mere strøm end i konkurrenter som VW ID.3, Renault Megane og Kia Niro EV, mens den blot får tre kWh mindre end en Tesla Model 3 med baghjulstræk. Det er ganske imponerende, fordi opladningen under testen foregik ved to grader uden forvarmning af batteriet.

Instrumenthus i en Hyundai Kona Electric
Oven på ratstammen sidder en lille sensor, den holder øje med dine øjne. Og ser du væk fra trafikken i mere end et par sekunder, kommer der en alarm. Godt at blive holdt i ørerne, men den er mere emsig, end vi oplever det i konkurrenterne. 

Hvordan kører Hyundai Kona?

Bilens køreegenskaber passer godt til den. Der er god komfort på alle vejtyper, og generelt er den en behagelig bil at køre i, og det endda selvom testbilen var udstyret med 19-tommerfælge.

De giver også bilen en smule sportslig dæmpning, men er det ikke til din smag, kan du sagtens nøjes med standardfælgene på 17 tommer.

Køreassistenterne er et punkt, hvor man virkelig kan mærke forskel på bilerne i dag. I denne Hyundai Kona er især den adaptive fartpilot og vognbanecentreringen meget velfungerende og blandt de bedste, vi har prøvet i biler, som ikke tilhører luksussegmentet.

Bagsæderne i en Hyundai Kona Electric
En af de største forbedringer i Kona findes på bagsædet, hvor der nu er god benplads modsat i den lidt trange forgænger. Der er også friskluft til bagsædepassagererne. 

Udmærkede alarmer til føreren

Men Kona har også et par advarselslyde, der kan påvirke stilheden i kabinen. Lyden for overtrædelse af fartgrænserne fungerer godt. Den kommer kun, hvis du kører for hurtigt i mere end et par sekunder, så selvom bilen kortvarigt kører 85 i stedet for 80 km/t., kommer der ikke en alarm.

Men der kommer en alarm, hver gang bilen registrerer en ny fartgrænse, og også hvis bilen ikke fornemmer, at man holder på rattet med aktiveret vognbanecentrering.

Undlader man at se ud ad forruden i mere end to-tre sekunder, lyder der også en alarm. Man bevæger sig naturligvis langt på to sekunder, og det positive er, at man bliver påmindet om uopmærksomheden. Men i forhold til konkurrenterne virker alarmen lidt for følsom.

Skærm i en Hyundai Kona Electric
Hyundai har introduceret en ny skærmmenu i Kona med små aktive programmer og ikoner til at aktivere en funktion. Og du kan selv vælge rækkefølgen, så betjeningen passer dine bilvaner og er logisk for dig. 

Smart ny skærm i Hyundai Kona

Kona er på mange måder en lidt gammeldags bil. Elektrisk nuvel, men betjeningen foregår ud over de to store 12”-skærme via et væld af knapper, der er logisk inddelt i forskellige zoner. Der er kort sagt knapper til det meste.

Skærmmenuen er af en helt ny type, som senere dukker op i Ioniq 5 og 6. Det er med såkaldt widget-visning, hvor man selv kan vælge rækkefølgen af de forskellige menupunkter på skærmen.

Tillige er der flere designs til instrumentskærmen, så man både kan få vist en klassisk og en nærmest Apple-lignende grafik med oplysninger om fart, forbrug og rækkevidde.

Bagagerum med blå kuffert i en Hyundai Kona Electric
Bagagerummet rummer officielt mange liter, 466 for at være helt specifik, men du skal bruge pladsen under bagagerumsbunden for at udnytte det fuldt ud.

Hvad er prisen på Hyundai Kona Electric?

Der er meget positivt at sige om den nye elektriske Kona, men det er negativt, at den kun får fire stjerner i Euro NCAP’s sikkerhedstest. Det er ikke en alarmerende lav karakter, men heller ikke nok til at udmærke sig, og den er dermed ikke blandt klassens sikreste biler.

Prisen er et andet minus, for med det store batteri begynder den ved 330.000 kr., og denne mellemudstyrede variant koster 350.000 kr. Det er mange penge for en mellemklasse-SUV, især i en tid med priskrig på elbiler.

Men med en lang garanti på fem år, en lang rækkevidde og udmærkede pladsforhold er Hyundai Kona et godt valg til dem, der søger en rummelig SUV med et pænt udstyrsniveau.

 

Har du brug for hjælp med valg af elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen