VW Tiguan set forfra, mens den kører på en landevej
Biltest

VW Tiguan – Topsælgeren er lækker men dyr

Tiguan er den VW-model, der sælges flest af i hele verden. I Danmark holder høje afgifter salget nede, men har man råd, får man en god og lækker bil. Benzinudgaven er dog langtfra den bedste Tiguan.
VW Tiguan set bagfra på vej

Motors vurdering

VW Tiguan

15,1 km/l
Benzin
566.795 kr.
  • Indretning
  • Plads
  • Komfort
  • Pris
  • Forbrug
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.5 liter – 4 cylindre – forhjulstræk
  • CO2 udledning
    150 g/km
  • Effekt
    150 hk
  • Moment
    250 Nm
  • Topfart
    210 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,1 sek.
  • Køreklar vægt
    1.630 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.800 kg
  • Bagagerum
    652 liter
  • Akselafstand
    268 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:454 cm B:184 cm H:166 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 6,25 kr./km

Sikkerhed

2024
Luk

Tiguan er den mest populære bilmodel fra VW, og det er der en god grund til. Den kører nemlig godt, den er rummelig, og så er den smart indrettet.

Vi har her kørt benzinudgaven med blot 150 hk, og selvom den naturligvis fungerer, så er det ikke her, man får den store køreoplevelse. Hertil er motorens præstationer trods alt for pauvre i forhold til prisen.

En plugin-hybrid med mere motorkraft er netop dukket op, og den virker allerede nu som et bedre køb, da afgiften tilmed gør den billigere. Alternativt kan man overveje udgaven med en dieselmotor, hvis man vil have mere motorkraft, og man har et kørselsbehov, der matcher den teknik.

Førerpladsen i en VW Tiguan
Førerpladsen er lækkert udformet, men næsten alle knapper er erstattet af menubetjeningen på skærmen, og det skal man lige vænne sig til.

Hvad koster VW Tiguan?

Tiguan er fornyet fra ende til anden, men man skal se godt efter for at opdage, at den er en ny bilmodel. For netop modellens popularitet har medført, at designerne stort set ikke har fået lov til at ændre på udgangspunktet.

Hidtil har man kun kunnet få den nye VW Tiguan med valg mellem en firecylindret benzinmotor med 150 hk eller en toliters dieseludgave med enten 150 eller 193 hk i topudgaven. Alle udgaver har automatgear som standard, og de fås i udstyrsniveauerne Business, Elegance eller R-Line.

Billigste er benzinudgaven i Business-trim til lige under 500.000 kr. Herfra er springet 60.000 kr. op til Elegance, hvor man primært får førerassistent-pakken med udvidet adaptiv fartpilot med tilhørende vognbaneassistent samt et 360-graders kamera.

Derudover følger matrix-forlygter, støjdæmpende ruder og en fabriksmonteret tyverialarm. Det virker som en fair sammenhæng mellem pris og udstyr, men det bringer desværre samtidig bilen ret højt op i pris.

Topudgaven, R-Line, har primært designforskelle, og koster 80.000 kr. mere end Elegance-udgaven.

På dieselsiden begynder priserne på 540.000 kr., og her koster topudgaven med den kraftige dieselmotor hele 790.000 kr. Der er således tale om ret høje priser set med danske øjne.

Stor skærm i VW Tiguan
Tiguan kan leveres med to skærmtyper, og her det den store udgave med en 15-tommer skærm. Det er en del af en udstyrspakke, der skal tilkøbes. Skærmen har den nye menu-struktur, hvor man f.eks. selv kan bestemme hvilke genveje, der vises øverst til venstre.

Hvordan kører VW Tiguan?

Men kan man magte prisen, så venter en god køreoplevelse bag rattet. Den nye Tiguan er nemlig ganske komfortabel at køre, og køreassistenten Travel-assist med tilhørende adaptiv fartpilot holder på meget overbevisende vis styr på bilens placering i vognbanen, ligesom farten løbende tilpasses de aktuelle fartgrænser. Det er virkelig et plus i hverdagen.

Pladsen i bilen er glimrende fortil, men der er knap så megen plads ved bagsædet, som bilens størrelse kunne give indtryk af. Her mærker man, at Tiguan ikke har samme fordele ved designet, som i de rendyrkede elbiler, hvor bagsædepladsen ofte er enorm.

Til gengæld må Tiguan trække helt op til 2.100 kg i dieselversionen, mens benzinudgaven må nøjes med 1.800 kg.

Bagsæder i en VW Tiguan
Bagsædet byder på glimrende pladsforhold, og man kan justere bagsædets ryglæn. Der er friskluftdyser mellem forsæderne, og generelt rimelig plads til fødderne.

Vælg den som plugin-hybrid

Motorprogrammet er netop udvidet med en moderne plugin-hybrid, hvor en 1.5-liters benzinmotor er koblet til en elmotor og et batteri på knap 20 kWh, der kan oplades både hjemme og på farten, næsten som var det en elbil.

Den kan køre op til 128 km på el alene og kommer i to udgaver med en samlet systemydelse på enten 204 hk eller 272 hk. Priserne for plugin-hybriden begynder ved 475.000 kr. i en Business-udgave, mens den mere interessante Elegance-udgave koster 535.000 kr.

Det er 25.000 kr. mindre end for den rene benzin-udgave, og det er med til at gøre plugin-hybriden mere interessant. En kraftig udgave med 272 hk koster i topudgaven R-Line 630.000 kr.

Bagagerum med blå kuffert i VW Tiguan
Bagagerummet er enormt og rummer 652 liter, idet der også er et rum under gulvet. Bagsædet kan foldes forover i tre separate dele.

Er VW Tiguan et godt køb?

Ser man helt bort fra prisen, er VW Tiguan en vellykket bil, der i denne opdaterede version byder på al den nye teknik, som mange efterspørger. Pladsen er god, komforten er glimrende, og køreegenskaberne vil formentlig tilfredsstille de fleste.

Der er derfor kun økonomien tilbage som en egentlig forhindring, og her må vi sige, at med en beregnet km-pris på 6,25 kroner, og en købspris på næsten 600.000 kroner, når man har tilkøbt lidt nødvendigt udstyr, så er det, som om Tiguan er ved at vokse ud af sit naturlige leje i Danmark.

Om et par år dukker den op som elbil, og så bliver den straks mere interessant. Indtil da må man blot konstatere, at nok er Tiguan en dejlig bil, men et egentlig godt køb kan man desværre ikke kalde den – hertil er prisen blevet for høj.

Vild med biler? Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve