Mazda CX-60 – Trækhest med dieselmuskler
Motors vurdering
Mazda CX-60
- Kabine
- Materialer
- Påhængsvægt
- Gearkasse
- Hjælpesystemer
- Pris
Fabriksdata
-
Motor3.3 liter – 6 cyl.
-
CO2 udledning137 g/km
-
Effekt254 hk
-
Moment550 Nm
-
Topfart219 km/t.
-
Acc. (0-100)7,4 sek.
-
Køreklar vægt1.949 kg
-
Maks. påhængsvægt2.500 kg
-
Bagagerum570 liter
-
Akselafstand287 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)3 / 3 / 12Bil: Maks. 100.000 km
-
MålL:475 cm B:189 cm H:169 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 6,10 kr./km
Mens de fleste bilproducenter har lagt dieselmotoren i graven for at satse på ren eldrift, går Mazda den modsatte vej og introducerer her intet mindre end en sekscylindret dieselmotor på 3.3 liter i den store CX-60.
For diesel-folket er dette en gave fra himlen, og har man behov for at trække en tung påhængsvogn, så både kan og må denne version køre med op til to et halvt tons på krogen.
Hvad koster Mazda CX-60?
Dieseludgaven fås i udgaver med enten baghjulstræk eller som her firehjulstræk, og merprisen for at få træk på alle fire hjul er 27.000 kr. Så får man også lidt mere motorkraft med i købet, idet effekten er øget fra 200 til 254 hk i udgaven med træk på alle fire hjul.
Og apropos priser, så er det en ret dyr bil, der her er tale om. Billigste dieseludgave koster 676.000 kr., og denne topudgave koster 747.000 kr.
Hertil skal endda lægges næsten 13.000 kr. for en udstyrspakke med adaptiv fartpilot, der samarbejder med en vognbaneassistent. Det er udstyr, man normalt ville forvente var standard i en bil i denne prisklasse.
Hvordan kører Mazda CX-60 diesel?
Når man trykker på startknappen, er man ikke tvivl om, at dette er en dieselbil. Motorlyden er hørbar og typisk for en dieselmotor, og den ret kraftige motor sender med det samme små rystelser ud over hele bilen. Kræfterne føles da også enorme, når man kører, hvor særligt bilens evne til at cruise afsted med få motoromdrejninger imponerer.
Det er dog ikke den rene fornøjelse at køre bilen. Dieselmotoren er ofte rå i sin lyd, og gearkassen kommer ofte med uskønne ryk, både når er skiftes gear, og når man træder på speederen igen efter at have ladet bilen rulle for en stund. Det er slet ikke på niveau med det, man normalt ville forvente af en bil i denne klasse.
Den lidt skuffende oplevelse går igen, når motoren stopper og starter, når man f.eks. holder for rødt lys, hvor hele bilen ryster. Men o.k., når bilen først ruller derudad, så er køreoplevelsen fin.
Hjælpesystemerne skuffer
Vores testbil havde fået tilføjet den omtalte sikkerhedspakke til knap 13.000 kr. Det betyder, at den har en adaptiv fartpilot og en vognbaneassistent, der lader bilen følge vognbanen på f.eks. motorvej. Det er ret let at slå vognbaneassistenten til og fra via en knap på rattet, og det er fint, for det er ikke altid, at man får den hjælp, man forventer.
Værre er det dog med den adaptive fartpilot. Flere gange oplevede vi, at bilen selv bremsede op for biler og lastbiler i højre spor på motorvejen, selvom vi lå i sporet til venstre. Det er meget generende og er med til at undergrave tilliden til systemet. Det er smadderærgerligt, for det skygger for oplevelsen af en godt bygget bil med en flot kabine med lækre materialer og gode sæder.
På den måde lever bilen ikke op til det tekniske niveau, vi normalt forventer hos Mazda. Alt i alt ligner det derfor mest af alt en bil, der lige skal forbi fabrikken endnu engang for at få finjusteret gearkasse, hjælpesystemer og motorophæng, så man kan få den oplevelse, bilen rent faktisk lægger op til.
Vild med biler? Hold dig up to date med FDM
Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks