
Motor mener: Der er grænser for, hvad man kan forvente ved et facelift, og Peugeot 508 når næppe heller op på siden af de helt nye spillere i firmabilsklassen. Men de to nye motorer og det nye automatgear er rigtig fine.
Med en helt ny VW Passat og Ford Mondeo lige rundt om hjørnet er det rettidig omhu, at Peugeot nu giver sin jobklassebil, 508, en mellemstor overhaling tre et halvt år efter lanceringen.
Ansigtsløftningen er meget synlig, da hele fronten er ny med en mere lodret og markant grill, større „løve” og i det hele taget en mere moden og eksklusiv fremtræden. Også bagtil er der fornyelser, særligt på sedan’en.
LÆS OGSÅ: Nyhed om VW Passat
Det har gjort bilen fire cm længere, og det er især kinesernes skyld, kan den ansvarlige for 508-programmet fortælle. 508-salget i Kina vil inden længe udgøre over halvdelen af det globale 508-salg, så det er rigtig vigtigt, hvad kinesiske kunder synes om bilen, og de har tilkendegivet, at de sætter pris på mere elegance og størrelse.

De tekniske forbedringer er især at finde under motorhjelmen med en stribe helt nye eller forbedrede motorer. Således opfylder alle på nær én de kommende Euro 6-miljøkrav. Blandt dieselmodellerne sker det ved hjælp af tilsætningsstoffet Adblue.
Kun én Euro 5-motor tilbage
Begge to nye motorer er meget vellykkede. Det gælder en 2.0 Blue HDI med 180 hk og et overbevisende drejningsmoment på 400 Nm. Og det gælder en 165 hestes 1.6 benzin, som erstatter den hidtidige 1.6 med 156 hk.
Ud over de større muskler betyder den nye benzinmotor, at den officielle brændstoføkonomi forbedres fra 16,1 til 17,9 km/l. Denne benzinmotor, som er den eneste overhovedet i 508-programmet, er interessant for danske købere, da benzinversionen hidtil har stået for næsten halvdelen af det danske 508-salg.
LÆS OGSÅ: Biltest af Ford Mondeo

Topmodellen, 2,2 HDI med sportslig GT-opsætning, benytter sig stadig af en Euro 5-motor, og da den ikke må sælges om et år, er den på vej ud, erkender Peugeot. Inden for et halvt år er den væk, så det er næppe det mest værdifaste at investere i nu. GT-versionen bliver i stedet – i løbet af 2015 – udstyret med den 180 hestes Blue HDI.
Dieselhybriden Hybrid4 findes stadig, men er ikke i det danske program.
Et nyt, vellykket automatgear kaldet EAT6 tilbydes i Danmark kun til den 180 hestes diesel, hvor det er standard. Med det nye automatgear er brændstofforbruget omregnet maks. 7 gram CO2/km dårligere end i manuelle versioner.
Yderligere en nyskabelse er muligheden for fuldt LED-lys, men de nye, firkantede LED nær- og fjernlyslygter er ikke ligefrem en gevinst for designet.
Trykskærm svær at nå
Det er ikke meget nyt sikkerhedsudstyr, Peugeot har fået lagt i bilen ved opdateringen. Advarsel mod biler i den blinde vinkel (ekstraudstyr) er eneste forbedring. Ingen adaptiv fartpilot eller automatisk nødbremse.
I kabinen er der ryddet lidt op i antal knapper ved at gøre en syv tommers trykskærm til standard. Men det mærkes, at den ikke – modsat 308 - er tænkt ind fra begyndelsen. Med mindre man har meget lange arme, kan man som fører ikke nå skærmen uden at læne sig frem. Og selv når man gør det, er det ikke en god position til at ramme skærmen præcist, samtidig med at man skal betjene rattet.
LÆS OGSÅ: Motors prøvekørsel af Kia Optima
De genvejstaster, der på 308 findes på begge sider af skærmen, er der ikke blevet plads til her. En række nyttige apps, når man er på farten, bl.a. Tripadvisor og Michelin Guide, kan betjenes direkte fra skærmen, men de kan indtil videre ikke bruges i Danmark.
Andet nyt er, at skærmen nu også kan bruges til at vise billedet fra et eventuelt bakkamera samt muligheden for headup-display.
Faceliftet har ikke kunnet rette op på, at 508 er klinisk renset for fralægningsplads omkring førerpladsen.
Billigste 508 sedan koster fremover 357.000 kr. for en lavt udstyret Access, men i en introduktionsperiode frem til nytår er prisen for den bedre udstyrede Active nedsat 50.000 kr. til 335.000 kr. Som stationcar er introduktionsprisen 355.000 kr.