HOLTE Der skal stadig tankes benzin på den nye Prius Plug-in, men er man god til også at lade den op, kan det blive en sjælden begivenhed. Helt opladet kan bilen nemlig køre op til 63 km på en opladning, uden at benzinmotoren starter. Og det er endda selv om man tænder for varmen, for en helt ny type eldrevet varmepumpe sørger for varmen eller kulden året rundt.
Læs også: Motors test af VW Golf GTE
Det er de nye, lavere bilafgifter, der har gjort det muligt nu også at introducere den nye Prius i Danmark. Hidtil har det kun været den almindelige hybrid-udgave, der kunne sælges herhjemme, men det ændres der radikalt på nu.
Motor mener
Den nye Plug-in overstråler den almindelige hybridudgave af Prius: bedre køreoplevelse, bedre økonomi og mere grøn kørsel. Bilen ligner samlet set et rigtig godt køb.
Den nye opladningshybrid kommer til at koste det samme som den almindelige hybrid, og så bliver valget let. Opladningshybriden er nemlig både sjovere at køre, mere miljøvenlig og endda også lidt bedre udstyret.
Støjsvag kørsel
Motor har allerede tilbagelagt de første km i den nye Prius Plug-in, og vi står tilbage med et indtryk af en støjsvag bil med en overraskende dynamisk attitude. Den accelererer omtrent lige så kvikt som en rigtig elbil, og selv ved danske motorvejshastigheder kan man nøjes med at køre på el.
Find din nye plug-in hybrid på FDM biler.dk
Træder man godt til på speederen, kan man opleve, at benzinmotoren springer i gang og hjælper med. Så høres benzinmotoren tydeligt, men lige så snart man lader accelerationen flade ud, slukkes motoren igen, og freden sænker sig over hele kabinen. Så med mindre man skal køre rigtig mange kilometer hver dag, er den nye opladningshybrid et meget interessant bud på en ny bil.
Masser af udstyr
Den nye Prius Plug-in kommer i to udstyrsvarianter, der hos Toyota hedder H3 og H4. Og det er vel at mærke to meget høje udstyrsniveauer. Selv i H3 får man f.eks. en stor 8-tommer trykskærm med danske tekst og tale, og med indbygget navigationsanlæg og bakkamera.
H4-niveauet, der koster 20.000 kr. ekstra, omfatter desuden et JBL-musikanlæg med 10 højttalere, en parkeringsassistent, der kan hjælpe med at få bilen ind i en P-bås, samt trådløs opladning af mobiltelefonen.
Læs også: Motors test af Hyundai Ioniq
Sikkerhedsudstyret omfatter i begge tilfælde en advarsel for biler i den blinde vinkel, en fartpilot, der selv holder afstand til forankørende biler, og meget fine LED-forlygter, der kan skærme det lange lys af, så det ikke blænder forankørende.
Der er også alarm for tværgående biler, når man bakker ud far en p-bås samt naturligvis en avanceret nødbremse, der bremser for både biler og fodgængere.
Derudover har Prius Plug-in en mængde komfortudstyr, som man heller ikke normalt finder på listen over standardudstyr. Det er f.eks. nøglefri adgang til bilen, headup-display i forruden, DAB-radio samt et tozonet klimaanlæg.
Man kan endda købe en særlig version, hvor der er indbygget solceller i taget, der kan hjælpe med at holde batteriet opladet. Afhængig af solens omfang kan man på den måde få tanket mellem 700 og 1.000 sol-kilometer på batteriet om året. Solcelle-udgaven af Prius Plug-in koster det samme som H4, men så må man til gengæld give afkald på lidt af udstyret.
Oplad for 299 kr. pr. måned
Toyota har indgået et samarbejde med Clever, som driver en række ladestationer i landet. For et fast beløb på 299 kr. pr. måned kan man lade lige så meget man vil fra sin hjemmelader og fra Clevers ladestationer i Danmark. Med i beløbet følger endda en ladestation, som man får sat op i sin indkørsel eller ved sit hjem.
På den måde kan man, hvis kørselsbehovet ikke er for stort, indskrænke sine månedlige udgifter til brændstof til tæt ved 300 kroner. Kører man ofte på benzin stiger dette beløb naturligvis.
Nærmeste konkurrenter er f.eks. VW Golf GTE og Hyundai Ioniq Plug-in. Men selvom de prismæssigt kan være med, kan de ikke hamle op med Toyotas udstyrsniveau.
Motor vender tilbage med en egentlig test senere på året, men bilerne er allerede på vej ud til forhandlerne herhjemme.