Jaguar I-Pace - ellevild Jaguar

Den første elbil fra Jaguar imponerer med vild acceleration, gode køreegenskaber og lækker indretning. Men selvom der næsten ikke er afgift på den, er den ret dyr!

Jaguar I-Pace forfra
Fotograf:

Foto

Jaguar
Forpremiere

STOCKHOLM Første tur i den nye Jaguar I-Pace kaster øjeblikkeligt et smil af sig. Den er sjov, og den accelererer lynhurtigt på en ret støjsvag måde. Den er kort og godt en fantastisk oplevelse!

Der er tale om en helt ny elbil fra Jaguar, og den har et batteri og en række præstationer, der kan måle sig med en Tesla. Paradedisciplinen 0 til 100 km/t. kan med sine 4,8 sekunder snildt måle sig med de bedre sportsvogne, og topfarten er med sine 200 km/t. helt på niveau med en traditionel benzindrevet bil. Og rækkevidden er med sine 480 km bestemt godkendt.

I-Pace er et dermed et fint eksempel på, at overgangen til el ikke betyder stop for udviklingen af bilen.

Motor mener

Elbiler er absolut ikke kedelige! Det beviser Jaguar fint med denne I-Pace, der både imponerer med sin dynamik og sit lækre interiør. Men udsynet er godt nok en ommer!

Vejer 2,1 ton

Årsagen til de flotte præstationer findes i dels et enormt batteri, dels to elmotorer, der trækker på hver sin aksel. Batteriet rummer 90 kWh, og det er mere end det dobbelte af det, der er i den nye Nissan Leaf.

Det er således batteriet, der er årsag til den enorme rækkevidde. De to elmotorer yder hver 200 hk (det svarer stort set til, at man har monteret to motorer fra en VW Golf GTI), og de reagerer lynhurtigt, når man træder på speederen.

Læs også: Motors test af Tesla Model X

Ulempen ved det store batteri er en enorm vægt. I alt vejer I-Pace 2,1 ton, og det er mindst 400 kg mere end den sammenlignelige Jaguar E-Pace. Den ret høje vægt mærkes tydeligt, når man virkelig udfordrer bilen i skarpe kurver. Så mister den noget af sin sportslige karakter.

Men ved almindelig kørsel efterlader den et godt indtryk, og særligt bilens lave tyngdepunkt overrasker i kurver, for bilen krænger næsten ikke.

Jaguar I-Pace kabine
Instrumentbordet er ret futuristisk i sit design. Materialerne er lækre, og i topudgaven som denne er der hele tre store skærme, hvorfra alle bilens funktioner styres.

Let at køre

Bag rattet opleves I-Pace vældig moderne. Der er i alt tre store skærme, hvor den første sidder foran rattet og leverer oplysninger om fart og bilens tilstand. En stor skærm i midten rummer bl.a. navigationsanlægget, mens den tredje skærm rummer knapper til betjening af varme- og ventilationsanlæg.

Har man aldrig kørt bilen før, kræver det en del at sætte sig ind i det hele. Efter kort tid virker det dog ret enkelt at betjene. Men varmeanlægget kunne nok være udformet bedre, så det ikke stjæler opmærksomhed fra kørslen.

Alt i alt er der tale om en bil, der er umulig ikke at blive begejstret over.

Som i alle elbiler er der ikke kobling eller gearstang. Man trykker på D-knappen, og så træder man (forsigtigt) på speederen, og så er det bare at køre. Enkeltheden er slående, og man bliver ret hurtig dus med bilen.

Få overblik over elbiler på markedet på FDM Biler.dk

Støjniveauet er yderst lavt, men de ret store hjul kaster en del støj af sig. Selvfølgelig skyldes en del af støjen, at der ikke er andre støjkilder, men hjulene høres ret tydeligt. Vi prøvede i-Pace i udgaver med dels 20, dels 22-tommer, og der var de store mest støjende, men i begge tilfælde ret hørbare.

Ruderne i bilen har som standard kun ét lag glas, men de fås som ekstraudstyr med to lag glas, hvilket reducerer vindstøjen under kørslen. Vi kørte den mest støjsvage version, og den del virker ret vellykket.

Jaguar I-Pace fælge
Bilen kommer med store 18-tommer hjul som standard, men fås med hjul helt op til 22-tommer. Det sidste kaster dog en del hjulstøj af sig.

Koster fra 740.000 kr.

I år er der kun 15 biler på vej til Danmark, men antallet kan meget vel blive øget betydeligt næste år. Det afhænger dog af, hvordan afgiften på elbiler bliver, og ændres den ikke, stiger bilens pris betydeligt næste år, og det driver jo ikke ligefrem salget i vejret.

Lige nu koster billigste udgave 740.000 kr., men prisen kan let nærme sig en million kroner, hvis der sættes kryds ved al det ekstraudstyr, fabrikken frister med.

Læs også: Motors test af Jaguar E-Pace

Standardudstyret er dog ret omfattende, men vil man have en avanceret nødbremse og en adaptiv fartpilot, koster det ekstra i de billigste udgaver – en strategi, som Jaguar helt klart bør ændre.

Der er fin plads til i hvert fald fire voksne i bilen, og bagagerummet er stort. Udsynet fra bagsædet og bagud fra førersædet er generet af bilens design, og det trækker ned. Men alt i alt er der tale om en bil, der er umulig ikke at blive begejstret over.

De første udgaver når Danmark til august.

 

Jaguar I-Pace bagfra

Jaguar I-Pace

El
740.880 kr.
  • Køredynamik
  • Indretning
  • Ind- og udstigning
  • Udsyn bagud
  • Hjulstøj
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    To el-motorer
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    400 hk
  • Moment
    696 Nm
  • Topfart
    200 km/t.
  • Acc. (0-100)
    4,8 sek.
  • Køreklar vægt
    2.136 kg
  • Maks. påhængsvægt
    750 kg
  • Bagagerum
    656 liter
  • Akselafstand
    299 cm
  • Officiel rækkevidde
    480.00 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 3 6
  • Mål
    L:468 cm B:201 cm H:157 cm
Luk