Motor mener
Interessant løsning. I langt størstedelen af tiden opleves bilen som en elbil, hvor man slipper for støj og gearskift. Kun ved fuld gas hører man motoren, der ellers mest af alt fungerer som en benzindrevet generator.
SEVILLA Der er slet ingen gearkasse i den nye Honda CR-V. En elmotor trækker direkte på forhjulene, og den får strøm fra et batteri helt som en elbil. Men batteriet er 40 gange mindre end i en elbil, så det ville normalt løbe tør efter et par kilometer.
Der er derfor også bygget en benzinmotor ind i bilen, og den er koblet til en generator, der enten kan levere strøm direkte til elmotoren, eller lade på batteriet, når der er lidt strøm til overs.
Benzinmotoren tænder og slukker i et væk, men den er næsten lydløs, og havde man ikke et display i instrumenthuset, ville man i langt de fleste tilfælde ikke ane, om den er tændt eller slukket. Det er altså smart!
VIDEO: Oplev Honda CR-V Hybrid
Glidende overgang
Elmotoren kan kun levere ca. 40 hk, og det siger sig selv, at det ikke er nok til at drive bilen frem i alle situationer. Men elmotoren er bomstærk ved igangsætninger og er lige præcis her benzinmotoren overlegen.
Når man er kommet op i fart, og der er behov for flere kræfter, end elmotoren kan levere, hjælper benzinmotoren med. Det sker ved at koble benzinmotoren til drivakslerne ved hjælp af en kobling, der forbinder benzinmotoren direkte til de drivende hjul. Koblingen kan helt automatisk lynhurtigt åbne eller lukke, og på den måde kan benzinmotorens hjælp til- eller fravælges efter behov.
Læs også: Motors test af Honda CR-V i almindelig udgave
Man mærker på ingen måde, når den kobles fra eller til. Fordelen er naturligvis, at benzinmotoren kun er tændt i korte perioder. Og man sikrer, at motoren kun kører med de omdrejningstal, hvor den er mest økonomisk. På den måde giver denne hybridudgave en bedre køreoplevelse end den traditionelle CR-V med den trinløse CVT-gearkasse, der kræver en del tilvænning.
Vi blev derfor rigtig begejstrede for hybridbilens måde at køre på, selvom en del af motorens lydbillede er kunstigt skabt og sendt ud gennem bilens højttalere.
Trykknapstyret fremdrift
Da der ikke er en gearkasse i bilen, er der heller ingen koblingspedal og heller ingen gearstang. Man fortæller bilen, om man vil køre forlæns eller baglæns ved hjælp af nogle trykknapper, der fint er placeret i midterkonsollen.
De er smart udformet, og det gør det let at aktivere de rette knapper, uden at man skal se på dem. Det gør det meget let at køre bilen, og i det hele taget er denne hybridbil meget letkørt.
Læs også: Motors test af Toyota RAV4 Hybrid
I lighed med den traditionelle udgave af CR-V har alle udgaverne et hav af gode sikkerhedssystemer, der både hjælper i hverdagen, og som kan træde til i kritiske situationer. I den daglige kørsel nyder man den adaptive fartpilot, der holder afstand til forankørende, ligesom advarsler for biler i den blinde vinkel, sporassistenten og advarsel for tværgående trafik, når man bakker, er godt udstyr, der ofte giver værdi.
I mere sjældne tilfælde (forhåbentlig) kan man få hjælp af en fin automatisk nødbremse, der ved vores test af bilen virkede helt op til 75 km/t.
Masser af plads
Modsat den almindelige udgave, som fås i udgaver med syv sæder, kan hybridudgaven kun fås med fem siddepladser, men de er til gengæld alle sammen rummelige. Ved alle pladser sidder man godt, har et godt udsyn og en nem ind- og udstigning.
Bagagerummet er med sine 497 liter 64 liter mindre end i den traditionelle udgave, idet batteriet er placeret under gulvet. Pladsen er dog stadig på et pænt niveau og vil nok tilfredsstille de flestes behov. Ved forsæderne er der gode fralægningspladser og masser af stik til telefoner og lignende.
Læs også: Motors test af Kia Sportage
På et særligt område er hybridudgaven dog væsentlig ringere end benzinudgaven. Den må kun trække 750 kg og kan altså ikke bruges af dem, der kører med hestetrailer, campingvogne og lignende. Har man de behov, må man holde sig til den traditionelle udgave, der må trække op til 2.000 kg.
Hybridudgaven fås i to versioner, en med kun træk på forhjulene og en med træk på alle fire hjul. Sjovt nok er det en traditionel konstruktion af firehjulstrækket, der er anvendt, og ikke en ekstra elmotor. Det vil sige, at der er en ekstra trækaksel til baghjulene, hvor et mekanisk differentiale fordeler trækkraften til hvert baghjul.
Koster 100.000 kr. ekstra
Den nye hybridudgave kører i runde tal tre km længere på hver liter benzin end den traditionelle benzinudgave. Det svarer til ca. 20 procent bedre benzinøkonomi, og det taler naturligvis for at vælge hybriden frem for den almindelige udgave. Både af hensyn til benzinudgifterne og af hensyn til miljøet.
Men det er alligevel svært at argumentere for hybriden alene ud fra et økonomisk synspunkt. For hybridudgaven koster 80.000-100.000 kr. mere end den traditionelle udgave, og det er mange penge. En del af forklaringen er naturligvis de høje danske afgifter, der direkte modarbejder udbredelsen af miljøvenlige biler, men forklaringen er også, at teknikken simpelthen er dyrere at producere.
Ny bil? Bliv guidet til den rigtige på FDM biler.dk
Billigste udgave koster 429.000 kr., og den har ikke et særlig højt udstyrsniveau. Det er derfor ikke en rigtig skarp pris, og næppe den man vil vælge. For der er relativt få kroner mellem de fire udstyrsniveauer, og vælger man topudgaven, lander prisen på 533.000 kr.
Det ser omvendt rigtig godt ud, for her får man både firehjulstræk, læderindtræk, soltag samt næsten alt i komfortudstyr. Den pris ligner – udstyret taget i betragtning – det bedste køb, hvis man er fanget af tanken om at have en veludstyret „elbil“, der kører på benzin.
Hybridudgaven af CR-V kommer til Danmark til marts.