Toyota Corolla er tilbage!

I 12 år har Toyota forgæves forsøgt at få bilkøberne til at holde af navnet Auris. Nu vender Corolla tilbage med fokus på miljø og sikkerhed.

Toyota Corolla forfra
Forpremiere

MADRID Hvis der nogen bilproducent, der mestrer hybridteknikken, så er det Toyota. I år når de op på 10.000 solgte hybridbiler i Danmark, og det er en ny rekord med langt ned til nr. to.

Motor mener

Det er med tørre tårer, vi vinker farvel til Auris. Den nye Corolla imponerer nemlig med både teknik, køreegenskaber og sikkerhedsudstyr. Og som en rummelig stationcar med hybridteknik kan den blive et hit i Danmark.

Men noget tyder på, at endnu en rekord er i sigte næste år. Da kommer den nye Corolla nemlig tilbage til Danmark med hele to udgaver af hybridteknikken, og det ser yderst lovende ud.

Teknikken går i korthed ud på, at en lille elmotor hele tiden er klar til enten at hjælpe med eller helt at overtage fremdriften, når forholdene tillader det. Og det tillader de faktisk omkring 50 procent af tiden, viser en ny undersøgelse, hvor brugere af hybridbiler er blevet overvåget.

Læs også: Motors test af Toyota Prius

I praksis er benzinmotoren således slukket halvdelen af tiden i gennemsnit, og det kaster meget flotte forbrugstal af sig. Den nye Corolla kører op mod 29 km pr. liter benzin efter den nye og skrappe norm. Et tal der næppe ligger langt fra virkeligheden.

Toyota Corolla kabine
Førerpladsen er flot udformet med mange lækre materialer, der bryder de store flader. Skærmen i midten er trykfølsom og har danske menuer og dansk tale.

Teknik fra Toyota Prius

Corolla Hybrid er ligesom alle andre hybridbiler udstyret med automatgear. I Toyotas biler er det er af CVT-typen, hvor man ikke har en direkte sammenhæng mellem motorens omdrejningstal og hastigheden på bilen.

Derfor har de første generationer af hybridbiler fået kritik for, at motoren ofte sprang op i høje omdrejninger, når man trådte på speederen. I denne nye generation af hybridteknikken, der er hentet fra den nyeste Toyota Prius, er der gjort meget ud af at mindske denne oplevelse.

Læs også: Motors test af Hyundai Ioniq som hybrid

I praksis opleves bilen da også meget stille, og selvom man stadig kan presse omdrejningstallet i vejret, er der flest af de positive oplevelser. For eksempel kunne vi ofte køre med 80 km/t. med mellem 1.000 og 1.500 omdrejninger. Det er der ingen andre biler, der kan tilbyde.

Corolla Hybrid er letkørt, og man betjener den nu via en normal gearvælger. Den er dog af den gammeldags type, hvor man selv skal huske at sætte den i „P“, når man parkerer.

Toyota Corolla bagagerum
I stationcaren er bagagerummet flot udformet, og der er et stort ekstra rum under gulvet. Det er let at folde ryglænet frem, og det vandrette rullegardin er let at betjene.

Rummelig stationcar

Den nye generation af Corolla kommer i to udgaver: en femdørs hatchback og en femdørs stationcar. Akselafstanden i stationcaren er seks cm større end i hatchbacken, og det giver markant bedre benplads ved bagsædet.

Også i bagagerummet er der markante forskelle. I stationcaren finder vi et lækkert udformet rum med flere praktiske detaljer. Det er f.eks. en løs måtte, hvor bagsiden er af smudsafvisende materiale. Der er også et letbetjent rullegardin, fjernbetjening af ryglænets fremfældning og et enormt ekstra rum under gulvet. Der er derfor ikke noget at sige til, at Toyota venter at over ni ud af 10 Corollaer vil være af stationcartypen.

På et punkt skal man dog passe på: Man kan tilkøbe et oplukkeligt glastag til bilen, og det ser flot ud. Men det stjæler en stor del af loftshøjden, og det kan give problemer både ved for- og bagsædet for høje personer.

Toyota Corolla motorrum
Toyota satser stort på hybridteknikken, der er blevet markant forbedret. Forbruget er samtidig sænket betydeligt.

Flot udstyret

Alle udgaver af Corolla får en omfattende sikkerhedspakke med adaptiv fartpilot, en assistent, der fastholder bilen i vognbanen, og en nødbremse, der bremser fra høj fart for biler, fodgængere og cyklister både dag og nat.

Derudover kan man tilkøbe en ekstra sikkerhedspakke med advarsel for biler i den blinde vinkel og advarsel for tværgående trafik, når man bakker ud af en p-bås.

I det hele taget virker bilen dynamisk set som noget, der kan konkurrere med de bedste biler i klassen.

I midten af instrumentbordet har alle udgaver en lodretstående trykskærm på otte tommer, hvorfra man kan styre en stor del af bilens funktioner. Et indbygget navigationsanlæg skal dog tilkøbes.

Af øvrige nyheder kan nævnes: Mulighed for at bestille bilen med et flot headup-display, nødopkald til Toyotas vagtcentral i tilfælde af uheld med bilen, LED-forlygter med matrix-teknologi, trådløs opladning af mobiltelefonen samt en elbetjent bagklap med fodbetjent åbning.

I Danmark til foråret

Det første køreindtryk med den nye Corolla var positivt. Bilen virker markant bedre bygget end Auris, og støjdæmpningen er blevet meget bedre. Desuden er den nye, lidt lavere siddeposition med til at give en bedre fornemmelse af bilens bevægelse på vejen.

Store ruder giver et godt udsyn, og i det hele taget virker bilen dynamisk set som noget, der kan konkurrere med de bedste biler i klassen. Den nye og kraftige toliters hybridudgave er direkte hurtig og giver en rar, afslappet kørsel i hverdagen, men med mulighed for at tage hurtige, og sikre overhalinger af f.eks. lastbiler på motorvejen. En endelig dom over den nye Corolla må naturligvis afvente en større test på dansk grund.

Bliv medlem og få Motor

Vi kender endnu ikke priserne, så alle priser her er Motors gæt. Men holder det, ligner det en succes, når bilen dukker op næste forår.

Vi peger på en veludstyret udgave af stationcaren med hybriddrift – enten den almindelige hybridudgave med 1.8-liters motoren eller denne 2.0-liters hybridudgave – som bedste køb. En 1.8 H3 som stationcar kan erhverves for 287.990 kr. Den helt almindelige benzinudgave med 1.2-liters turbomotoren og manuelt gear har vi endnu ikke haft lejlighed til at prøve.

((Ændring: Priser justeret d. 20/3 2019))

Toyota Corolla forfra

Toyota Corolla

26 km/l
Hybrid
285.990 kr.
  • Forbrug
  • Sikkerhedsudstyr
  • Plads
  • Anhængervægt (750 kg)
  • Loftshøjde med glastag
  • Gearstang
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    86 g/km
  • Effekt
    180 hk
  • Moment
    190 Nm
  • Topfart
    180 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,1 sek.
  • Køreklar vægt
    1.465 kg
  • Maks. påhængsvægt
    750 kg
  • Bagagerum
    598 liter
  • Akselafstand
    270 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Maks. 100.000 km
  • Mål
    L:465 cm B:179 cm H:144 cm
Luk