Subaru Forester kører ad hybridvejen

Den nye Subaru Forester får som første model mærkets nye hybrid-boksermotor. Det bliver samtidig eneste mulighed, når bilen når Danmark sidst på året.

Subaru Forester ser sej ud forfra
Forpremiere

Motor mener

Det er fint, at Subaru nu er klar med en motorgeneration, der tilgodeser miljøet. En opladningshybrid havde nok været en bedre løsning, men mon ikke den dukker op ad åre?

København: Japanske Subaru holder fast i sine traditioner og lancerer sin femte generation af den store Forester med boksermotor og symmetrisk firehjulstræk. En trinløs CVT-gearkasse sørger for løbende at skifte gear.

Nyt er til gengæld en indkoblet elmotor, der får hele drivlinjen til at fungere som en hybridbil. Subaru kalder teknikken e-Boxer, og kort fortalt består systemet af en elmotor og et ret stort batteri i bagagerummet.

Video: Se test af nødbremsen

Læs også: Motors test af Audi Q3 - høj af køreglæde

Elmotoren kan køre alene (kortvarigt) eller sammen med benzinmotoren, og den virker også som generator, der kan opsamle energi, når man bremser eller kører ned ad bakke. På den måde kan elmotoren bidrage med kørslen, og det får e-Boxer’en til at køre ca. 10 procent længere på literen.

Man kan ikke lade batteriet op hjemmefra, og der er derfor ikke tale om en plugin-hybrid.

Subaru Forester har en moderne kabine
Interiøret er klassisk udformet med en stor skærm i midten og generelt opbygget med lækre materialer.

Hjælper ved igangsætning

Køreindtrykket af Forester e-Boxer er egentlig ret positivt, selvom CVT-gearkassen principielt ikke opfører sig lige så godt som et moderne automatgear.

Men Subaru har formået at styre benzinmotor, elmotor og automatgear, så det hele arbejder fint sammen, og det er kun under kraftig acceleration, at man bemærker et lidt uharmonisk samspil.

Læs også: Motors test af Volvo XC40 - årets designerbil

Til gengæld er elmotoren en stor hjælp ved igangsætning, hvor elmotoren har sit største moment. Det giver en fornemmelse af at køre med en noget større motor en den turboløse boksermotor egentlig lægger op til. Den yder grundlæggende 150 hk, hvilket i dagens bilverden ikke er alverden.

Et godt bagagerum i Subaru Forester
Under gulvet i bagagerummet ligger batteriet til hybridteknikken. Det er på 13,5 kWh.

Større kabine

I forbindelse med den nye generation af Forester er karrosseriet blevet både længere, lavere og bredere. Indvendigt mærkes det med bedre benplads ved bagsædet og større forsæder med bedre støtte.

Udsynet er også forbedret med store ruder og en mere lodret C-stolpe. Og en smart detalje finder man ved fordørene, der er integreret med en del af fodtrinnet, så man ikke får beskidte bukseben, når man stiger ind og ud af bilen.

Læs også Motors test af familie-SUV'en Skoda Karoq

Bagtil er bagagerummet vokset nogle liter, men der er ikke noget rum under gulvet, idet det er her, man finder batteriet til hybridteknikken.

Subaru Forester fra siden
Subaru Forester er en SUV med firehjulstræk og god plads til fem personer. Den kommer nu i sin femte generation.
 

Høj trækvægt

Alle udgaver af Forester har den nye generation af Subaru Eyesight, som er et sikkerhedssystem, der er opbygget med to kameraer i forruden. Den sikkerhedspakke omfatter en meget effektiv nødbremse, en adaptiv fartpilot samt en hjælp til at fastholde bilen i vognbanen, hvis man bevæger sig helt ud til sidelinjerne.

En egenskab ved bilen er dens høje trækvægt. Normalt er hybridbiler underlagt stærkt reducerede vægtgrænser for påhængsvogne, men det er lykkedes den nordiske importør at få de japanske ingeniører til at øge den tilladte trækvægt til 1.870 kg. Dermed bliver bilen attraktiv for de bilister, der har behov for at køre med campingvogn, hestetrailer eller en mindre båd.

Læs også Motors test af VW Tiguan med plads til syv personer

Den nye Forester kommer til Danmark sidst på året, og priserne begynder ved 470.000 kr. for grundudgaven, mens den mest veludstyrede version koster 605.000 kr. med stort set alt i udstyr.

 

 

Subaru Forester bagfra

Subaru Forester

13,2 km/l
Hybrid
489.900 kr.
  • Plads
  • Udstyr
  • Firehjulstræk
  • Modelprogram
  • Mange bip-lyde
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    183 g/km
  • Effekt
    167 hk
  • Moment
    194 Nm
  • Maks. påhængsvægt
    1.870 kg
  • Bagagerum
    509 liter
  • Akselafstand
    267 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Maks. 100.000 km
  • Mål
    L:463 cm B:182 cm H:173 cm
Luk