Motor mener
Selvom den traditionelle stationcar presses af de nye SUV'er, er der stadig mange, der sætter pris på kombinationen af masser af plads og gode køreegenskaber. Dejligt, at BMW stadig sætter pris på disse bilister.
MÜNCHEN Danmark har fortsat nogle af Europas mest loyale kunder, når det handler om stationcars. Og det ved man om nogen hos BMW, der det sidste års tid har savnet netop en sådan i 3-seriens modelprogram.
Salgstallene har været faldende, men nu er der lys forude, idet den ret nye 3-serie til september udvides med en stationcar, som hos BMW kaldes Touring.
Læs også: Motors stortest af BMW 3-serie
Dermed bliver modelprogrammet tæt på fuldendt, og så håber man naturligvis, at kunderne kommer tilbage. Og det skal nok ske, er Motors første dom efter at have prøvet den nye tyske familiebil.
Flot indretning
Den nye stationcar er på papiret forsynet med et bagagerum, der kun er 20 liter større end i sedanen. Men når man ser på bilerne ved siden af hinanden, er det tydeligt, at stationcaren kan noget helt andet end sedanen, når det kommer til praktisk anvendelse af bilen.
VIDEO: Se den nye BMW 3 Touring
Læs også: Motors test af Volvo V60
Den store bagklap giver let og ubesværet adgang til bagagerummet, og et fladt, tæppebeklædt gulv gør det let at få ting og sager med ind i bilen. Under gulvet og i siderne findes ekstra rum, der kan holde styr på bilens udstyr, så man altid kan få bagagen på plads.
Bagklappen er elektrisk betjent, og på typisk BMW-vis kan man åbne bagruden separat, så det er muligt at laste bagagerummet let og enkelt.
Fine køreegenskaber
Når mange bilkøbere foretrækker den klassiske stationcar frem for en moderne SUV, skyldes det ofte hensynet til køreegenskaberne, som traditionelt er mere sportslige og mere kontrollerede i en lav stationcar frem for i en høj SUV.
Og selvom mange nye SUV’er opleves ganske velkørende, så kunne vi under denne prøvekørsel let konstatere en mærkbar bedre fornemmelse af bilen og vejen, når man sidder bag rattet i en stationcar (eller sedan) i forhold til de noget højere SUV-modeller.
Læs også: Motors test af Mercedes-Benz C200
Men man skal også kæmpe lidt mere, hver gang man skal ind eller ud af bilen, idet den er placeret meget tættere på vejbanen. Man skal langt ned, når man skal ind, og der er langt op, når man skal ud. Så dem, der drømmer om denne nye stationcar, skal afveje de bedre køreegenskaber op mod en siddeposition, der er noget mere krævende end SUV’ernes. Men det er der egentlig ikke noget nyt i.
Beskeden merpris
Merprisen for den store bagende på bare 15-16.000 kr., og det er bestemt værd at ofre. Med prisen følger et generelt flot udstyrsniveau, præcis som vi kender fra sedanen, men man får også elektrisk bagklap og et bagsæderyglæn, der er tredelt.
Der følger også en generelt bedre indretning af bagagerummet. Samtidig er linjeføringen i netop stationcar-udgaven betydeligt mere vellykket end sedanens, hvis man spørger undertegnede.
Læs også: Motors prøvekørsel af den nye Audi A4
Billigste udgave er dieselversionen med 190 hk og automatgear, der koster fra 483.000 kr. Man skal dog i alle tilfælde lægge mindst 11.500 kr. oveni til en adaptiv fartpilot, eller endnu bedre 25.000 kr. for en sikkerhedspakke med de fleste af BMW’s smarte løsninger på sikkerhedsområdet.
En helt elektrisk version er ikke planlagt, men om et år dukker 3 Touring op som opladningshybrid med samme teknik, som man nu kan få sedanen med. Det handler om 40 til 60 km på el alene, og en firecylindret benzinmotor, som kan hjælpe med, når der ikke er mere strøm på batteriet. Forventet startpris bliver ca. 600.000 kr. for plugin udgaven – knap 200.000 kr. mere end billigste dieseludgave.