BMW 3 Touring – familiebil på tysk

Nu bliver BMW 3-serien endelig udvidet med den praktiske stationcar, som syv ud af 10 danske BMW-købere vælger. Den var værd at vente på.

BMW 3 Tourer set forfra
Forpremiere

Motor mener

Selvom den traditionelle stationcar presses af de nye SUV'er, er der stadig mange, der sætter pris på kombinationen af masser af plads og gode køreegenskaber. Dejligt, at BMW stadig sætter pris på disse bilister.

MÜNCHEN Danmark har fortsat nogle af Europas mest loyale kunder, når det handler om stationcars. Og det ved man om nogen hos BMW, der det sidste års tid har savnet netop en sådan i 3-seriens modelprogram.

Salgstallene har været faldende, men nu er der lys forude, idet den ret nye 3-serie til september udvides med en stationcar, som hos BMW kaldes Touring.

Læs også: Motors stortest af BMW 3-serie

Dermed bliver modelprogrammet tæt på fuldendt, og så håber man naturligvis, at kunderne kommer tilbage. Og det skal nok ske, er Motors første dom efter at have prøvet den nye tyske familiebil.

BMW 3-serie Tourer kabine
Instrumentbordet er uændret i forhold til sedanen. Den store skærm i midten er standard på Sport Line og M Sport.

Flot indretning

Den nye stationcar er på papiret forsynet med et bagagerum, der kun er 20 liter større end i sedanen. Men når man ser på bilerne ved siden af hinanden, er det tydeligt, at stationcaren kan noget helt andet end sedanen, når det kommer til praktisk anvendelse af bilen.

VIDEO: Se den nye BMW 3 Touring

Læs også: Motors test af Volvo V60

Den store bagklap giver let og ubesværet adgang til bagagerummet, og et fladt, tæppebeklædt gulv gør det let at få ting og sager med ind i bilen. Under gulvet og i siderne findes ekstra rum, der kan holde styr på bilens udstyr, så man altid kan få bagagen på plads.

Bagklappen er elektrisk betjent, og på typisk BMW-vis kan man åbne bagruden separat, så det er muligt at laste bagagerummet let og enkelt.

BMW 3-serie Tourer har et praktisk indrettet bagagerum
Bagagerummet rummer 500 liter, og bagsædets ryglæn er tredelt. Et lodret net er en del af standardudrustningen. Det vandrette gardin (ikke på billedet) er manuelt betjent.

Fine køreegenskaber

Når mange bilkøbere foretrækker den klassiske stationcar frem for en moderne SUV, skyldes det ofte hensynet til køreegenskaberne, som traditionelt er mere sportslige og mere kontrollerede i en lav stationcar frem for i en høj SUV.

Og selvom mange nye SUV’er opleves ganske velkørende, så kunne vi under denne prøvekørsel let konstatere en mærkbar bedre fornemmelse af bilen og vejen, når man sidder bag rattet i en stationcar (eller sedan) i forhold til de noget højere SUV-modeller.

Læs også: Motors test af Mercedes-Benz C200

Men man skal også kæmpe lidt mere, hver gang man skal ind eller ud af bilen, idet den er placeret meget tættere på vejbanen. Man skal langt ned, når man skal ind, og der er langt op, når man skal ud. Så dem, der drømmer om denne nye stationcar, skal afveje de bedre køreegenskaber op mod en siddeposition, der er noget mere krævende end SUV’ernes. Men det er der egentlig ikke noget nyt i.

Bagruden kan åbnes op på BMW 3-serie Tourer
Bagruden kan åbnes separat til gavn for en lettere adgang til bagagen. Selve bagklappen er el-betjent.

Beskeden merpris

Merprisen for den store bagende på bare 15-16.000 kr., og det er bestemt værd at ofre. Med prisen følger et generelt flot udstyrsniveau, præcis som vi kender fra sedanen, men man får også elektrisk bagklap og et bagsæderyglæn, der er tredelt.

Der følger også en generelt bedre indretning af bagagerummet. Samtidig er linjeføringen i netop stationcar-udgaven betydeligt mere vellykket end sedanens, hvis man spørger undertegnede.

Læs også: Motors prøvekørsel af den nye Audi A4

Billigste udgave er dieselversionen med 190 hk og automatgear, der koster fra 483.000 kr. Man skal dog i alle tilfælde lægge mindst 11.500 kr. oveni til en adaptiv fartpilot, eller endnu bedre 25.000 kr. for en sikkerhedspakke med de fleste af BMW’s smarte løsninger på sikkerhedsområdet.

En helt elektrisk version er ikke planlagt, men om et år dukker 3 Touring op som opladningshybrid med samme teknik, som man nu kan få sedanen med. Det handler om 40 til 60 km på el alene, og en firecylindret benzinmotor, som kan hjælpe med, når der ikke er mere strøm på batteriet. Forventet startpris bliver ca. 600.000 kr. for plugin udgaven – knap 200.000 kr. mere end billigste dieseludgave.

VIDEO: Se BMW 3 Touring som Plug-in hybrid

BMW 3-serie Touring bagfra

BMW 320D Touring

18,5 km/l
Diesel
482.986 kr.
  • Indretning
  • Plads
  • Komfort
  • Gardin i bagagerum
  • Ind- og udstigning
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    139 g/km
  • Effekt
    190 hk
  • Moment
    400 Nm
  • Topfart
    229 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,5 sek.
  • Køreklar vægt
    1.640 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.800 kg
  • Bagagerum
    500 liter
  • Akselafstand
    285 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:471 cm B:183 cm H:144 cm
Luk